Thursday, May 30, 2013

Analisa PRU13 Menurut Perspektif Kaca Mataku

BLACKOUT
  1. Bahang PRU-13 masih lagi hangat dirasai meskipun telah berminggu-minggu kian berlalu. Ini kerana, terdapat ramai penyokong pakatan pembangkang iaitu Pakatan Rakyat yang tewas dalam pertandingan merebut kerusi parlimen terbanyakan tidak berpuas hati akan keputusan yang telah disuarakan majoriti rakyat dengan mempertikaikan kemenangan parti Barisan Nasional.
  2. Penyokong pembangkang menuduh bahawa kemenangan Barisan Nasional adalah berpunca dari kejadian 'blackout' yang berlaku di seluruh negara pada malam pengiraan kertas undi dijalankan oleh SPR.
  3. Tuduhan ini kemudian disanggah oleh TNB menurut kenyataan bahawa tidak berlaku sebarang kejadian terputusnya bekalan elektrik pada malam tersebut. Ianya turut disokong SPR.
  4. Seorang ADUN DAP (YB Lee Chin Chen, Ketari) yang telah memenangi kerusi yang ditandinginya turut menafikan berlakunya 'blackout' pada malam itu seperti yang dicanangkan para penyokong Pakatan Rakyat.

  

BANGLA
  1.  Selain kejadian 'blackout' yang diuar-uarkan cybertrooper pro-pembangkang.  Turut menarik perhatian penulis adalah spekulasi pengundi asing yang kononnya didatangkan khas dari Banglades. Berikutan kedengaran khabar angin ini, trending 'Bangla' turut mendominasi Twitterjaya pada hari pengundian 5 Mei lalu.
  2. Penulis tidak dapat mengenalpasti kebenaran akan khabar angin ini kerana sewaktu hari mengundi di Parlimen Segambut (tempat aku mengundi). Tidak kelihatan langsung seorang pun kelibat lelaki berwajah Bangladesh. Cuma apa yang pasti pengundi kaum Cina adalah paling banyak turun pada hari pengundian tersebut (umum mengentahui pengundi Cina adalah paling terbesar di Parlimen Segambut).
  3. Spekulasi akan kehadiran pengundi Bangla juga turut menimbulkan keraguan padaku kerana tidak terdapat sebarang bukti kukuh iaitu gambar dan rakaman video yang menunjukkan terdapat 'pengundi' warganegara Bangladesh pada hari tersebut. Hanya 'hearsay' sahaja yang berkumandang di media sosial. Itupun disebarkan oleh cybertrooper pembangkang.
  4. Keraguan ini juga bertambah kerana video tangkapan oleh pengundi Cina yang bertebaran di Youtube itu menunjukkan bahawa 'Bangla' yang ditangkap tersebut adalah sebenarnya pengundi berbangsa India. Sesungguhnya, jika insiden masih sebegini masih berlaku pada Pilihanraya Umum atau kecil akan datang besar kemungkinan boleh menimbulkan konflik ketegangan kaum.
  5. Malahan, heboh diperkatakan mengenai seorang lelaki 'Bangla' (Chua Lai Fatt) yang memiliki nama Cina pada IC beliau di Facebook sehingga akhirnya terkantoi bahawa lelaki 'Bangla' tersebut adalah lelaki India yang dipelihara oleh keluarga Cina sebagai anak angkat.

 




DAKWAT KEKAL



  1. Turut menarik perhatian adalah isu berkaitan dakwat kekal yang didakwa tidaklah seberapa kekal mana dan mampu dicuci air biasa.
  2. Buat pengatahuan pembaca sekelian, aku secara individu tidak menyokong kaedah penggunaan dakwat kekal ini kerana kaedah sedemikian hanya sesuai diamalkan di negara dunia ketiga. Aku lebih menyokong kaedah penggunaan biometrik yang ternyata lebih canggih dan tidak 'messy' berbanding dakwat kekal.
  3. Aku mengalami kesukaran untuk memangkah kertas undi akibat risau jari bercalit berkenaan terkena kertas undi lantas mengakibatkan berlakunya undi rosak.
  4. Melihat keadaan aku sebagai individu bertangan kidal maka dakwat itu terpaksa dicalit pada jari telunjuk tangan kanan. Maka secara tidak langsung ketika waktu menjamu selera, aku telah memakan sebahagian residue dakwat kekal berkenaan.
  5. Mark my word, tiada apa yang kekal di apabila melekat pada kulit kita melainkan tattoo. Dakwat ini memang akan meninggalkan kesan untuk beberapa namun jangan terkejut sekiranya dakwat yang dicalit itu pudar warnanya selang beberapa jam kemudian ataupun terkena air.
  6. Agak mustahil untuk dakwat melekat pada permukaan kulit untuk waktu yang agak lama (3 hari lamanya) dan tidak terjejas apabila terkena sabun!.
  7. Nak kekal lama jugak disarankan guna tattoo sajelah atau cara paling afdhal lagi menyakitkan. Kerat saja jari tu.
  8. Aku boleh jamin sama ada dakwat tu kekal melekat pada jari atau tak. Pengundi tetap takkan boleh mengundi lebih dari dua kali kerana nama dan nombor kad pengenalan mereka dalam senarai sudah dipotong oleh petugas SPR dan pemerhati calon-calon yang bertanding. Oleh itu, mustahil berlaku kejadian pengundian melebihi sekali seperti yang digembar-gemburkan. And by the way, jangan tertipu dengan sorang mamat Kuantan itu.

KESIMPULAN
  1. Jadi kesimpulan yang aku dapat sepanjang memerhatikan perjalanan PRU 13 lalu adalah ianya sememangnya the mother of all elections yakni demi menentukan hidup dan mati parti komponen Barisan Nasional untuk mengekalkan mandat yang diberikan rakyat disaat peralihan undi secara besar-besaran oleh kaum Cina.
  2. Meskipun, kelihatan ramai juga diantara kalangan Melayu Bumiputera yang menyokong pakatan pembangkang. Akan tetapi, ianya adalah senario biasa dan tidak begitu menghairankan kerana sejak dari dahulu lagi sudah terdapat orang-orang yang menjadi penyokong tegar pembangkang. Sikap taksub berlebihan membabi-buta dikalangan penyokong pembangkang Melayu adalah kelebihan utama mereka.
  3. Mitos kontroversi kehadiran Bangla pada PRU13 lalu sebenarnya sudah dirancang lebih awal lagi oleh cybertrooper dan aktivis Pakatan Rakyat untuk menafikan hakikat bahawa bukan semua rakyat mahu memberi mandat kepada mereka.
  4. Persoalannya, mengapa Bangla? mengapa tidak China PRC dan Indon? Bukankah wajah mereka semua lebih familiar dengan orang Melayu dan Cina di negara ini?.
  5. Jawapannya adalah kerana orang Bangla lebih mudah dimanipulasikan oleh aktivis pembangkang disebabkan 'kebodohan' mereka sendiri. Nak tau betapa bingainya dorang cuba tengok sendiri di kedai mamak. Aku bukan nak rasis beb terhadap dorang sebab pernah terjadi satu kes aku order kopi ais dan housemate aku order ais kosong, waktu kitorang nak mula makan air aku sampai dulu. Tak lama kemudian datang sorang pekerja Bangla bawak ais kosong terus hulur kat aku padahal at the same time aku tengah meneguk kopi ais yang aku order tadi!. Bangang ke tak bangang ini Bangla?. Oleh kerana otak mereng depalah senang gila dipergunakan oleh pembangkang.
  6. Aku berpendapat Bangla-bangla tersebut diupah lebih awal terlebih dahulu oleh ejen-ejen DAP dan diarahkan supaya pergi ke tempat mengundi untuk beratur bersama pengundi-pengundi yang lain, kemudian dengan menunjukkan 'lagak hero' taikor sang macai-macai DAP ini akan 'menangkap' Bangla tersebut dan mempersembahkan kepada media sosial mereka. Quite ingenius right? but somehow look pretty silly. It's like these dumbfuck lepaskan ayam dari reban lepastu pergi tangkap sendiri. Ini bodoh namanya. Aiyaaa, kan dah kantoi apek. Too bad mah.
  7. The point is, kenapa tak China PRC ataupun Indon?. Sebab korang semua maklum betapa ganasnya PRC ngan Indon ni bila ditangkap warga marhaen. Lagi satu dorang ni bukan mudah diperbodohkan seperti Bangla-bangla ini yang sanggup buat apa saja demi duit. Nak harapkan PRC atau Indon, jenuh berbuih mulut kasi briefing satu malam untuk convincekan depa pastu bayar kena ngam-ngam seperti yang dijanjikan. Then, bayaran harus lump sum bai. Kena pulak dengan puak-puak 'Manifesto Bukan Janji' nih, jangan haraplah dapat bayaran setimpal dengan kerja yang dijalankan. Kalau tak bayar cukup alamatnya merusuhlah depa beb.
  8. Itu jelah yang aku boleh sampaikan setakat ni, kalau nak kira kebangangan macai-macai nih apa jer yang ditulis Meloyakini dan Haramkah semua percaya bulat-bulat pastu dok kata orang lain lembu sebab tengok TV3 ngan baca Utusan. Dafuq man, takkan korang ingat tu ajer sumber mutakhir penyokong BN?. Macai hamPAS pakatan ada underground media so dont expect penyokong BN takde saluran alternatif kot. Ahaks.

3 comments:

Unknown said...

terbaiklah entri ni.sy pon setuju dgn entri ni...penuh dgn fakta yg telus... :)

Shacklesmith said...

tq bro! :)

Cahaya Kesempurnaan said...

jemput join blog saya http://nukilancintapurple.blogspot.com/

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget