Saturday, December 31, 2011

Krisis Yang Tak Berkesudahan Ku Li VS TDM

Nah sekali lagi aku petik cerita pasal politik!. Alamak beb, politik lagi la pulak!. Sebenarnya bukan suka-suka aku nak sentuh bab-bab politik semua ni. Kalau nak diikutkan hati aku sudah muak dengan permainan politik para pemimpin yang menari ikut rentak child politics yang begitu meloyakan rakyat marhaen seperti aku.


Persoalan aku kepada politikus-politikus khasnya pada pembesar-pembesar Melayu baik di pihak kiri dan kanan. Susah sangat ke nak bersatu?. Kalau sedang berkrisis dalam satu puak pun sudah macam hendak bertikam keris padahal yang hendak dilawan tu bukanlah musuh sebenar. Sepatutnya yang diperangi adalah musuh di pihak yang satu lagi!.


Ni aku dapat berita daripada Mynewshub semalam pasal sorang pemimpin veteran nih. Kalau sesiapa tak kenal memang patut kena sekeh kepala ataupun terjun lombong sebab la dia ni bukan calang-calang orang. Ahli Parlimen paling lama kot berkhidmat di kawasan parlimen yang sama. Selepas menampilkan diri sebagai salah sorang 'penyanyi' dalam klip video PSA terbitan DAPig yang hakikat sebenarnya beliau tak menyanyi langsung pun dan menubuhkan NGO Amanah kononnya atas dasar tidak diberi ruang untuk bersuara kini beliau sekali lagi menimbulkan kontroversi.





Jauh sekali niat aku nak menyerang beliau tapi sekadar melontarkan buah pendapat saja untuk dikongsi bersama. Masih segar dalam ingatan aku lagi akan penampilan beliau dalam klip video Undilah yang mana beliau telah menyampaikan pesanan kepada rakyat agar turun mengundi.  Tapi agak menjengkelkan sedikit adalah pesan supaya mengundi tu kerana 'Negara kita punya banyak masalah'. 

Aiyoh? Negara mana yang tak pernah bermasalah beb? Mana ada negara yang perfect, apa kalau kita pergi turun mengundi dan dapat kerajaan baru masalah negara kita selesai begitu saja? Alahai, sedangkan Amerika tu sejak Obama perintah aku nampak macam tak pernah selesai jer masalahnya. Walhal sudah lebih 2 tahun si Bush tukang berak taik di Amerika tu turun takhta tapi taik-taik tinggalannya belum berjaya dicuci oleh Obama!. Kini, rakyat Amerika pulak bangkit menyahut seruan 'Arab Spring' (hasil agenda rahsia kerajaan mereka sendiri!) yang dimanifestasikan dalam bentuk pergerakan #OccupyWallstreet menentang lanun-lanun korporat yang bermaharajalela di negara mereka. 




Sekali lagi beliau keluarkan satu lagi statement panas dengan mengatakan bahawa Tun Dr Mahathir bukanlah cerdik sangat pun. Aduyai, apa ni yang orang tua ni cakap lagi beb. Kalau nak diikutkan mana ada orang 100% pandai dalam dunia ni. Aku tak nafikan Tun Dr Mahathir banyak berjasa kepada negara ni dan telah bekerja keras membangunkan negara ini sepanjang tampuk pemerintahan beliau. Namun begitu seperti insan yang lain, beliau jugak tak terlepas dari memiliki kelemahan. Jadi apakah Ku Li mendabik dada sebagai orang yang paling pandai dalam dunia ni?

Aku tertanya-tanya, sewaktu krisis Ladang Rakyat dan rampasan tanah Orang Asli di Gua Musang dimanakah beliau? Langsung tak nampak batang hidung, padahal ianya berlaku di kawasan Parlimen beliau sendiri!. Apakah beliau terlalu selesa sangat dengan jawatan Ahli Parlimen beliau sehingga berkeyakinan untuk menang dalam setiap PRU sehingga rakyat dibiarkan terabai?. Adakah ini sikap pemimpin yang cerdik dan peka terhadap permasalahan rakyat?.

Shacklesmith : Cukup setakat ini saja yang boleh sampaikan, tak larat lagi nak melayan hal ehwal politikus ni sampai loya tekak aku jadinya. Aku yakin jikalau benar beliau pemimpin  yang berkaliber, apa langkah-langkah yang patut beliau kemukakan  untuk menyelesaikan masalah ini?. Apakah beliau masih kepingin hendak menjawat jawatan Perdana Menteri?. Sesungguhnya penampilan beliau dalam klip video undilah terbitan puak ultra-kiasu DAPig menjadi persoalan yang nyata.. Terpulanglah anda nak menilai bagaimana

Friday, December 30, 2011

Al-Kisah Raja Gula Robert Kuok dan Roti Tepung Babinya

Sikap anti-Melayu oleh satu bangsa ini tak pernah padam semenjak dari zaman Srivijaya-Dinasti Tang lagi. Bermula daripada penindasan Lu Yuan-rui terhadap para pedagang Kunlun (nama kuno bagi orang Melayu oleh bangsa itu) yang ingin berurusniaga di kota Guangzhao pada lewat kurun ke-7 Masihi, pengkhianatan Kongsi Gelap Lanfang kepada Sultan Mempawah, Sambas dan Pontianak pada lewat kurun ke-18, Neo-genocide orang Melayu pada akhir Perang Dunia Kedua (keganasan dua minggu Bintang Tiga) yang menyaksikan kebangkitan panglima Melayu Banjar (keturunan aku sendiri) di Perak dan Johor menentang kezaliman mereka meskipun hanya bersenjatakan parang melawan musuh yang dilengkapi senapang Arisaka, Lee Enfield dan Woodpecker HMG!. 


Meskipun peristiwa bersejarah di atas sudah dilupakan oleh sebahagian besar anak-anak yang mewarisi kedua-dua bangsa ini namun 'love-hate relationship' di antara dua rumpun bangsa terbesar di Asia ini adakalanya hangat dan kadangkalanya juga dingin seumpama jamung api yang marak menyala terbakar tapi apabila disimbah air usahkan api, panasnya pun hilang!. Begitulah hubungan di antara kedua bangsa ini semenjak lebih 2000 tahun yang lalu. Kali terakhir berlaku kemuncak pertembungan di antara Melayu dan bangsa ini adalah ketika peristiwa berdarah 13 Mei gara-gara keangkuhan mereka dengan berani ingin menghalau Melayu dari Kuala Lumpur.


Sejurus selepas itu, berlaku juga beberapa krisis kecil tapi hanya di atas pentas 'child politic' yang digarap oleh pemimpin dua bangsa ini hasil pegangan ideologi 'Machiavellism' yang diikuti para ahli politik. Yang terbaru pula, lebih sebulan lalu hangat apabila mesej berangkai yang diedarkan oleh puak ultra-kiasu yang begitu membenci Melayu ini untuk memboikot roti Gardenia gara-gara syarikat milik jenama berkenaan yang telah menghentikan penggunaan tepung dari kilang milik usahawan ternama, Robert Kuok. Walaupun pada dasarnya, tindakan syarikat berkenaan bukan berdasarkan perkauman namun api ini cuba dibakar gara-gara sikap ultra-kiasu yang berlebih-lebihan ketahap gila babi gara-gara terlalu membenci bangsa Melayu.


Ikuti petikan dari blog Abatasa2 ini (kudos for them)



Robert Kuok, Roti Massimo dan Babi


Bagaimana kita hendak mempercayai kaum ini?

kekayaan = boat bersadur emas

Babi untuk makanan orang Islam. Apa tindakan kita?
Kempen Roti Gardenia vs Massimo



IKLAN BOIKOT PRODUK MELAYU DAN SOKONG PRODUK CINA DILANCARKAN DI FORUM DAN BLOG CINA

Komen pembaca PPIM (Persatuan Pengguna Islam Malaysia)

Dalam hal ini, nampak sangat orang cina berpakat mencari pasal dengan org Melayu. Mereka mungkin tidak berani melakukan serangan secara terbuka. Tetapi mereka secara berpakat melancarkan serangan halus dengan memboikot dan memburuk-burukkan perniagaan milik Melayu, Perkara ni saya rasa memang dah berlaku sekian lama dan mungkin kita saja yang tidak sedar atau mengambil pusing memandangkan ianya tidak secara direct ditujukan kepada keluarga kita. Namun jika kita tanya kawan-kawan yang berniaga, mereka dengan mudah boleh cerita betapa mereka sekian lama menghadapi boikot secara pakat oleh bangsa cina.

Kalau beli bahan mentah untuk diproses jadi produk keluaran Melayu seperti makanan ayam, telur, beras,tepung, susu, kopi, ikan, sayur, buah-buahan atau bahan keperluan pembinaan seperti simen, kayu, paku, skru, besi, atau apa saja yang kita beli daripada mereka. Mereka akan mengenakan harga lebih tinggi daripada bangsa lain.



Ini menjadikan kos pengeluaran dan pembinaan kita lebih tinggi. Para pengguna Melayu pula macam tak ada hati langsung untuk menolong sesama kita usahawan Melayu sebaliknya hanya mencari yang lebih murah dan mudah.

Akhirnya perniagaan Melayu menjadi malap dan bungkus. Akibatnya amat kuranglah institusi perniagaan Melayu dan anak-anak kita terpaksa bekerja jadi kuli batak bangsa lain. Salah Melayu tidak sokong Melayu dan akibatnya anak-anak kita yang tanggung jadi bahan maki hamun cina sampai mati.

Malah ada kes yang dilapurkan anak-anak Melayu jadi habuan seks bos-bos cina mereka. Diajaknya anak kita yang kerja sebagai marketing atau pembantu pejabat ke luar negara untuk urusan perniagaan dan diperdaya untuk ditiduri dan dijadikan habuan seks sampai puas dikerjakan mereka.

Dendam mereka kini makin membara kerana mereka melihat Melayu semakin lemah dan berpecah, tiada siapa nak pertahankan nasib anak2 Melayu.

Kini mereka secara jelas cuba menjatuhkan gardenia. Mungkin kerana gardenia tidak lagi membeli tepung kilang fmm milik robert kuok yang didapati mengandungi protin babi.

Tepung untuk permit impot ap subsidi yang kerajaan bagi dibeli dengan kualiti yang paling rendah, kalau di negara china tepung gred ini digunakan oleh kerajaan china untuk membuat makanan babi. Tepung ini lah yang diimpot oleh robert kuok utk rakyat malaysia.

Tepung ini dicuci bleaching dan ditambahkan protin babi supaya menepati spesifikasi. Impot makanan babi, kemudian dia claim subsidi bernilai ratusan juta setahun. Ertinya rakyat malaysia sama taraf dengan babi. Kalau kita makan roti biasa yang menggunakan tepung gred ini umpamanya roti canai, capati, atau roti massimo ertinya kita makan roti babi.

Inilah kerja robert kuok yang mendapat ap special tepung dan gula selama 50 tahun oleh kerajaan malaysia. Sama macam ananda krishna mendapat special broadcasting permit selama 30 tahun.

Bila gardenia enggan membeli tepung fmm robert kuok kerana terbukti ada dna babi, dia naik bengang dan membuka kilang roti massimo. Yang baghalnya, dia ambil pulak budak Melayu bekas manager kilang gardenia untuk jadi ketua kilang massimo dan meniru semua produk gardenia.

Sebagai seorang journalist Melayu, saya memiliki network besar untuk mengorek aktiviti robert kuok. Saya kira, segala kekayaan dia dengan harta berbillion dengan bot bernilai 20 billion adalah memang betul dia ni tycoon.

Saya amat sakit hati ketika wawancara dengan robert pengimpot tepung babi ini. Adakah patut dia kata kekayaannya bukan berasas dari malaysia sahaja kerana dia memiliki harta perniagaan berbillion di china dan seluruh asia.

Apa yang benar dan pasti, robert memang memulakan perniagaannya dari malaysia dengan bantuan tun mahathir. Kalau tun tidak membuka peluang untuknya nescaya dia masih duduk jual hand phone di petaling street.

Dalam career saya tidak boleh melepaskan geram saya. Tetapi di bog ini saya ingin meluahkan isi hati saya yang terpendam selama ini tanpa perlu bahasa persuratan sangat.

Saya kira kerajaan dah terlebih bagi muka.

Robert dah kaya vincent tan dah kaya, ananda pun dah kaya, apa lagi mau bagi special ap. Bagilah pada orang lain pulak.

Melayu punya ap bukan macam mereka special ap, ertinya tiada orang lain boleh impot. Melayu punya ap boleh impot kalau mampu dan orang lain juga boleh dapat ap yang sama.

Mereka punya ap lain, exclusive ap. Tiada siapa boleh import melainkan mereka.

Kalau beginilah caranya, lebih baik kerajaan cari satu daerah dan bagi mereka jadi raja, malah kuasa mereka lebih dari raja kerana raja Melayu pun tidak dapat special ap.Produk roti massimo pula sudah sah menjadi senjata mereka menyerang kepentingan dan perniagaan Melayu.

Dalam senario lain, robert kuok yang menguasai golden screen cinema dengan rakusnya menghalau semua stall outlets jenama 1901 milik Melayu dan menciplak konsep yang sama diletakkan dalam rangkaian panggung wayang gsc. Produk makanan diambil dari sumber yang kita tak tau halal ke haram.

Jelas mereka ini benci dan anti Melayu.

Puas hati saya dapat menulis seperti ini, tidak dalam akhbar yang saya bekerja sekarang. Namun atas rasa cintakan agama dan bangsa saya luahkan jua perasaan ini. Maaf kalau saya terkasar bahasa.

Soalnya, apakah tindakan kita? Fikirkanlah bersama.

Boikot tetap boikot massimo, Sokong Gardenia, atau lebih baik buatlah roti muslim sendiri.


Dan sungguh orang-orang kafir yang sebelum mereka (kafir Mekah) telah mengadakan tipu daya, tetapi semua tipu daya itu adalah dalam kekuasaan Allah. Dia mengetahui apa yang diusahakan oleh setiap diri, dan orang-orang kafir akan mengetahui untuk siapa tempat kesudahan (yang baik) itu.Quran [13.42]

Maka ingatlah orang kafir itu sentiasa mengadakan tipu daya bagi menyesatkan orang Islam, kerana rakan mereka adalah syaitan yang sentiasa mendampingi mereka. Sentiasalah berwaspada terutama tipudaya makanan yang bercampurkan dengan DNA babi, berapa banyak orang-orang Islam yang berjaya disesatkan disebabkan makanan yang haram? murtad, ajaran sesat, sekularisme, gejala sosial yang tak terkawal semuanya berpunca dari makanan yang haram. Jadi berwaspadalah wahai orang Islam, sentiasa sucikan diri dari kotoran cacing kotor babi dengan Bismillah, ayat suci al quran dan air zam-zam




Posted by Pengikut Nabi Muhammad

Tamak haloba dan tidak pernah merasa puas. Sesudah kaya mereka kembali kepada tabiat asal mereka mencari kuasa. Mereka rata-ratanya bermulut manis di hadapan kita. Di hati mereka penuh dengan semangat kecinaan. 

Robert Kuok Khianati Malaysia? Beginilah kaum Cina berkerja. Mengambil kesempatan dan berpura-pura. Mengaut kekayaan melalui sikap bermuka-muka, bila sudah kaya raya mereka berpaling tadah. Jelas Robert Kuok membenci Melayu sebagaimana Lim Kit Siang juga.

Mengapa mereka melakukan sabotaj ini di masa orang Melayu khususnya Islam becerai berai? Kini mereka menunjukkan belang mereka sebenar. Tidak mustahil selepas ini akan berlaku lebih banyak pengkhianatan dari bangsa Cina terhadap bumi tempat mereka menumpang hidup dan membuat duit.


Najib, Robert Kuok and the Chinese PM

Recently, the government offended Robert Kuok, as a result, the Malaysian economy suffered a great blow! After the official Chinese Premier Wen Jiabao's visit to Malaysia , the Najib government now really understands Robert Kuok's influence on China !
In order to benefit their cronies, they arm twisted to swallow up Robert Kuok’s sugar empire. The cronies get richer by 10’s of billions, but it caused a national loss of more than 200 billion! Those who have insider info can only curse: PKHKC it!
Malaysia's Sugar King was forced to leave Malaysia, but became the world’s sugar king! He bought the world's largest sugar mills in Australia, invested USD10 billion, it is the world's largest sugar cane sugar refining industry, living up to the name of the world’s sugar king.

Industri makanan dan sumber makanan sepatutnya hanya diserahkan kepada orang Islam. Jika tidak semakin banyaklah kerja sabotaj dilakukan oleh mereka. Semoga pihak berwajib cepat mengambil iktibar dari masalah ini.


Shacklesmith : Ekonomi sudah mereka kuasai, what about next? perhaps maybe grabbing political power? who knows. Aku jauh sekali tidak membenci mereka tapi aku memang anti golongan ultra kiasu yang begitu tamak haloba. 



Tuesday, December 27, 2011

Apa Bapak Sosialis Ni Melalut Hari Jumaat Sudah?

Aku pernah menulis entry mengenai orang tua sasau ni bulan Mac sudah pasal sosialisme sampah yang dia dok promotekan kepada anak-anak ikan dia (termasuk sekali anak ikan muda lagi jambu Anwar). Nama beliau bukanlah asing bagi aku, kalau korang rajin membaca Malaysia-Today, MalaysiaKini dan majalah Mastika daripada tahun pertengahan 2000an tahun 2009 (tak silap akula) konfem penah dengar nama orang tua ni iaitu Hishammudin Rais.


Apa dah jadi dengan orang tua ni aku tak taulah, mungkin disebabkan hidup dalam buangan terlalu lama di negara orang sampai boleh jadi terpesong sebegini. Kalau korang nak tengok apa terpesong mengenai orang tua nie boleh baca keratan yang aku tampalkan di bawah nih.


Klu : Sejak bila pulak Islam mengiktiraf 25 Disember sebagai tarikh kelahiran Nabi Isa A.S?



Shacklesmith : Macam manalah orang tua ni boleh jadi sasau lagu nie, takkan bisnes Tukar Tiub motor tak laku kot. Aku tengok dalam Alexa Ranking kemain lagi. KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

Monday, December 26, 2011

Jika Anda Memiliki iPad 2, Jom Cuba 10 Aksesori Tambahan Menarik Ini!

Bagi sesiapa yang memiliki iPad 2, sememangnya boleh dikatakan keseronokan menggunakannya hanyalah sementara kerana penggunaannya tiada bezanya dengan komputer tablet lain yang dikuasakan sistem operasi Android. Apatah lagi cara ianya digunakan pun adalah sama. 


Oleh itu untuk tidak menghampakan bakal pengguna iPad 2 kelak mahupun pengguna yang sudah berbulan memilikinya, saya cadangkan sekiranya anda inginkan iPad 2 anda kelihatan lebih unik dari komputer tablet yang lain. Jom cuba 10 aksesori tambahan yang menarik seperti di bawah ini.


1. miFrame

2. No 1 Docker from Colonel Littleton and Griffin


3. Nomad Brush

4. Maroo iPad case








5. Bone Collection Horn Stand


6. Belkin Chef Stand + Stylus

7. iPag

8. The Wallee System
9. Comfy Shell for iPad 2
10. M.I.C. iStation

Saturday, December 24, 2011

Lantaq Biaq Pilah Masa Depan Hangpa Tergadai.. Asalkan Hangpa Semua Mai Buat Demo Sampai Huru-Hara!


Suatu ketika sekitar tahun 1974, seorang pemuda berusia awal 20an yang menuntut di Universiti Malaya datang ke rumah sepupunya di Bangsar untuk menikmati makan tengah hari setelah tamat waktu kuliah. Selesai makan, maka berboraklah beliau dengan sepupu dan isteri sepupunya. Seperti biasa, banyak topik yang dibincangkan termasuk hal kampusnya dan isu semasa. Tapi kali ini isu yang dibincangkan sangat panas!. (Mungkin pakcik dan makcik yang berusia 50 tahun ke atas masih ingat lagi akan peristiwa itu.)


Berbekalkan darah muda yang panas, isu yang dibangkitkan beliau adalah Peristiwa Baling!. Beliau mengecam kerajaan kerana membiarkan penduduk kampung di Baling, Kedah diancam kebuluran. Pada masa yang sama juga beliau turut menyatakan hasrat untuk menyertai demonstrasi yang dikepalai pemimpin utama pelajar ketika itu (anda pasti tahu siapa dia bukan?). Namun begitu, hasrat beliau itu tak dipersetujui oleh kedua suami isteri tu. Si isteri kepada sepupunya menyatakan pada beliau, tidak usahlah nak berdemonstrasi di jalanan semata-mata nak menolong orang lain sedangkan ibu bapa sendiri belum tentu terbela nasibnya lagi kelak nanti. Jadi lebih baik memikirkan tentang nasib ibu-bapa sendiri di kampung apatahlagi kedua ibu bapa beliau pun bukanlah orang berada. 


Oleh itu, soal nasib penduduk kampung di Baling biarlah golongan rakyat yang sepatutnya menentukannya iaitu golongan pengundi yang sudah bekerja. Nasihatnya lagi, sebagai mahasiswa lebih baiklah pergunakan peluang menuntut ilmu di menara gading dengan sebaik-baiknya dan bukan membuat perkara lain yang tidak ada kena mengena dengan akademik supaya dapat menjadi insan berguna suatu hari nanti. Apa gunanya berdemonstrasi melawan polis di jalanan kalau tapak diri sendiri pun masih belum kukuh dengan hanya mengharapkan duit biasiswa, pinjaman ataupun duit yang dikirim dari kampung ?. Pemuda itu terdiam tanpa berkata apa-apa mendengar pendapat isteri sepupunya.


Untuk pengetahuan korang, cerita ini benar-benar berlaku pada tahun 1974. Pemuda itu sebenarnya adalah pak cik dua pupu aku yang berasal dari Perak. Manakala sepupu dan isteri sepupunya itu tidak lain tidak bukan adalah kedua ibu-bapa kandung aku sendiri. Sehingga ke hari ini keluarga pak cik dua pupu aku tu masih mesra dengan keluargaku. Kali terakhir aku bertemu beliau adalah ketika menghadiri majlis persandingan anak lelaki beliau pada Julai lalu di Ipoh. Kini, beliau telah berada di pertengahan usia dan siapa sangka beliau juga di antara salah seorang mahasiswa yang pernah 'bangkit' gara-gara seruan seorang 'anugerah Tuhan' bernama Anwar Ibrahim.


Aku pun tak tau sama ada beliau masih lagi setia bersama pemimpin pembangkang itu lagi ke tak. Hari ini, pada tahun 2011 sekali lagi Anwar Ibrahim membangkitkan darah muda para mahasiswa untuk turun ke jalanan berdemonstrasi bukan kerana 'membela' penduduk kampung di Baling, Kedah kerana anak-anak Baling sudah terbela nasib mereka dan ramai yang sudah berjaya di menara gading lantas keluar dari kepompong kemiskinan. Akan tetapi, para mahasiswa diseru untuk turut berdemonstrasi di jalanan semata-mata kerana ingin menyelamatkan karier politik beliau gara-gara bakal dijatuhkan hukuman penjara akibat kesalahan moral beliau sendiri pada 9 Januari 2012 nanti.


Ramai yang sudah tahu bahawa Anwar masih kempunan hendakkan jawatan Perdana Menteri sejak dari dulu lagi dan jalannya yang terbaik adalah dengan mengeksploitasi darah anak muda lebih-lebih golongan Mahasiswa ini. Pedulik apa Anwar sekiranya mereka keciciran ataupun dibuang terus dari pengajian janji negara ini berjaya dihuru-harakan sehinggalah hasrat beliau menjadi Perdana Menteri tercapai biar apa cara sekalipun. Ikut gaya Machiavellism, tak kisah demokrasi atau tak demokrasi. Janji rancangan terlaksana jua meskipun darah nyawa yang tak berdosa ditumpahkan di jalanan.


Inilah akibatnya sikap terlalu taksub sesuatu pemimpin sehingga masa depan sendiri diperjudikan. Bila turun ke jalanan merusuh polis suruh bersurai, dia pergi melawan pulak. Lepas tu bila polis bantai dengan cota, sedap pulak cakap polis kejam?. Padahal dia sendiri yang memulakan provokasi. Tolonglah mahasiswa sekalian jangan jadi mangsa child politics, tak salah bagi kita nak mengambil tahu. Tapi jangan sesekali terjerumus ke lubang tahi bernama politik, buruk padahnya nanti. Utamakan pelajaran dahulu, politik lepas grad baru boleh join.


Baca di SINI dan SINI




Shacklesmith : Terpanggil ku di sini berbicara tentang politik.. Hanya sekadar memberi ingatan kepada semua yang terlibat..

Wednesday, December 21, 2011

Sejak Bila Pulak Pencacai Anwaristas Ni Jadi Suara Kami?

Rasanya sudah lama aku tak sentuh pasal politik ni beb, yelah sebab aku ni bukan politikus bahkan bukan blogger yang terikat dengan mana-mana parti (FYI, aku tak memegang sebarang keahlian parti baik dari UMNO, PAS mahupun PKR!) dan menjadi ahli pertubuhan-pertubuhan badan bukan kerajaan. Lagipun umur aku 21 tahun lagi kejadahnya nak melibatkan diri dengan tu semua beb. Nanti baru umur 25 tahun ke atas bila dah kerja dapat gaji kukuh barulah aku nak ambik serius pasal tu semua. Tu pun kalau aku berminatlah, setakat politik ni aku memang suka ambik tau sebab dah resam kepala Melayu suka dengar gosip baik dari hiburan mahupun politik.


Kecoh betul Sabtu sudah pasal kejadian turun bendera muka PM depan PWTC yang berpunca dari protes jalanan anti-AUKU. Berikut tindakan tak beradap oleh seorang pelajar TESL Universiti Perguruan Sultan Idris ini ramai yang telah melabelkan pelajar itu sebaga BIADAP. Yelah, aku pun bersetuju dengan gelaran sedemikian. Mana taknya beb, cuba korang bayangkan jikalau ada tetamu yang datang tak diundang dengan muka penuh perasaan tak puas hati tak tentu pasal datang ke rumah korang lepas tu tiba-tiba pergi cabut portrait bapak korang dan ganti dengan muka dia. Boleh ker korang tolerate benda macam tu?. Agak siot tu beb. Memang kurang ajar!


Punca mereka berhimpun di jalanan berdekatan PWTC dan Bangunan UMNO tu hanya satu, kononnya nak menggesa AUKU dihapuskan segera. First, aku terfikir sejenak. APALAH ANCAMAN SERIUS SANGAT AUKU NI KEPADA PARA MAHASISWA DI NEGARA KITA?. Setahu aku, AUKU ni dikuatkuasakan pada awal tahun 1970an ketika zaman Allahyarham Tun Razak untuk membendung kegiatan politik kepartian daripada masuk ke dalam universiti awam. Ianya bertujuan supaya kegiatan akademik tak diganggu oleh anasir luar berbaur kepolitikusan ini agar para siswa-siswi dapat menumpukan perhatian dalam bidang akademik yang diceburi mereka. Jadi apa kejadah motif mereka ni nak sangat AUKU dihapuskan. Supaya para mahasiswa ni boleh bertanding Pilihan Raya Umum ke hah?.


Jadi perlu sangat ker nak membawa masuk parti-parti politik ke dalam kampus dan membolehkan kegiatan politik kepartian dijalankan dalam kampus. Sudahlah pilihan raya universiti dalam pemilihan MPP antara Pro Aspirasi dan Pro Mahasiswa penuh dengan kekotoran hasil dakyah orang luar yang meracuni fikiran para pelajar supaya terikut-ikut dengan ideologi macchiavellism, ini nak bawak masuk terus politik kepartian dalam kampus alamat hancurlah masa depan anak bangsa gara-gara dek terlalu gian berpolitik. Korang sendiri sedia maklum kalau Melayu tu berpolitik, habis segalanya nak dipolitikkan sampai ke tepi kain celah kangkang suami isteri pun dijadikan bahan politik. Sedangkan adik-beradik dan suami isteri pun boleh bertelagah gara-gara politik inikan pulak pelajar universiti. Jadi boleh kah ianya menjamin satu persekitaran yang sihat dan kondusif untuk para mahasiswa menuntut ilmu?


Sekali lagi ingat wahai para pelajar institusi pengajian tinggi sekalian, bahawa kita datang ke universiti untuk BELAJAR dan bukannya BERPOLITIK!. Jangan hampakan harapan ibu-bapa kita kalau kecundang di universiti gara-gara akibat gian berpolitik. Sebenarnya tak salah kalau nak ambik tau pasal perkembangan politik negara tapi tak payahlah nak melibatkan diri kalau makan-minum sendiri pun masih ditanggung BIASISWA dan PINJAMAN!. Sedar kah tindakan anda yang menyebabkan pointer jadi merosot tu dikira mengkhianati pembayar cukai atas kerja membuang masa korang yang takde kena mengena dengan akademik langsung tu. Maka jadilah MAHASISWA dan bukannya MAHASEWEL.


Aku tengok hari tu berapa belas NGO yang kononnya 'mewakili' para mahasiswa berdemo nak menghapuskan AUKU dan boleh mengaku pulak suara 'BEBAS' dari sebarang pengaruh politik. Sungguh menghairankan, mengjengkelkan malah lebih menjelikkan kalau ye pun mereka mewakili suara yang BEBAS apa kejadahnya pulak dorang buat dengan tiga ekor malaun ni hari tu?


WTF??


Ejen DAJJAL Penghasut!

Nah, bebas apa kejadahnya kalau ejen-ejen dari parti berlambangkan mata Dajjal tu turut serta bersama dengan mahasiswa berakal lembu ini. Kata bebas tapi kenapa ada pengaruh luar?, aku pasti puak-puak nie sengaja nak menjahanamkan pemikiran para pelajar supaya 24 jam pikir pasal politik. Sebab itulah digelar Mahasiswa LEMBU!. 

Lagi satu, kenapa aku tengok yang berduyun-duyun menyertai demo tu semua pelajar Melayu?, apesal budak non-Meleis takde join buat tuntutan sekali ke hah? Ke dorang semua sibuk menelaah buku-buku pelajaran di hari minggu ataupun keluar makan angin bersama teman dan kekasih hati masing-masing?. Jelas sudah nampak yang begitu taksub berpolitik ni adalah pelajar MELAYU!. Budak-budak bangsa pun ambik pot jugak takdela seobses budak-budak Melayu nie. Sekali diingatkan, nak ambil pot tak salah beb. Cuma jangan dijadikan amalan sebab kita ni pelajar. Tumpukan saja pada aktiviti kurikulum dan ko-kurikulum. Lain setakat nak berhibur takpe tapi janganlah teroverdose, ibadat jangan tinggal bai.

Akhir sekali aku nak ingatkan, banyak lagi benda penting yang kita harus perjuangkan sebagai MAHASISWA dan apa yang pasti POLITIK bukan matlamat utama di saat nie. Ada pelbagai perkara yang membelenggu Mahasiswa yang patut diambil berat, antaranya isu masalah sosial seperti SEKS BEBAS di kalangan pelajar tu diatasi terlebih dahulu. Kenapa tang tu korang semua dok diam hah. Entah-entah agaknya MAHASISWA LEMBU ni terlibat sama ke hah?. Tu pasal yang sibok berpolitik. Aduyai, tolonglah kurang berpolitik dan pikir perkara lain. Banyak lagi beb, politik tak bawak ke mana masa ni lagi. Kalau dalam kampus sendiri bermasalah buat apa sibuk-sibuk pasal politik di luar.

Shacklesmith : Politik bukan pegangan, jangan terikut-ikutkan budaya luar. Kelak negara hancur merana dibuatnya beb..

Monday, December 19, 2011

Revolusi Media Digital Menuju Dunia Bebas Kertas!



Sejajar dengan arus modernisasi dan meluasnya perkhidmatan internet di serata dunia termasuk jugak dengan perkembangan gajet sepert smartphone dan tablet (Android, Blackberry, dan iOs) yang memudahkan akses internet tanpa perlu lagi menggunakan komputer desktop ataupun laptop. Maka, tidak hairanlah portal-portal berita dan blog internet semakin mendapat tempat di kalangan ramai orang masa kini berbanding akhbar dan majalah. Begitu jugak dengan media sosial seperti Facebook dan Twitter yang saban hari dilawati oleh pengunjung maya tidak kira masa sama ada untuk bersosial ataupun menyebarkan buah pendapat untuk dikongsi bersama. Rasanya tak sah kan kalau tak bukak dalam sehari.





Walaupun video di atas ini sudah diterbitkan lebih dua tahun sudah, namun kesedaran mengenai betapa besarnya pengaruh media siber ini sudah pun dirasai ketika itu. Saya sendiri sudah menyedari sejak dari sekolah rendah (lewat tahun 1990an) lagi betapa pentingnya pengaruh media siber ini dalam menyebarkan maklumat kepada umum lebih-lebih saya sudah menjangkakan bahawa akses internet akan lebih meluas pada 10 tahun ke hadapan (dan jangkaan saya tidak meleset dan benar sekali!). Malahan, ketika itu lagi saya sudah percaya bahawa ianya akan menggantikan akhbar harian kelak. Segalanya sudah dijangkakan ketika membaca laman web Utusan Malaysia pada satu malam  Februari 1999 sewaktu saya di Darjah Tiga. Ketika itu saya sendiri ada menyatakan kepada abang saya, "Kalau macam nilah baik tak payah susah-susah beli 'paper' tiap-tiap hari".


Pada tahun 2007 sewaktu saya menuntut dalam Tingkatan Lima, saya sudah menjangkakan dan beranggapan bahawa media internet seperti blog mempunyai pengaruh yang cukup besar sekirannya dipergunakan sebagai medium menyebarkan pendapat baik melalui isu politik, dakwah mahupun hiburan dan ternyata ianya benar sama sekali. Kesannya boleh dilihat pada Pilihan Raya Umum ke-12 dimana medium blog internet yang ketika itu dikuasai dan dipergunakan oleh pihak pembangkang dalam menjayakan agenda mereka. 


Bayangkan betapa besarnya pengaruh dan kesan dari akses media digital ini kepada umum?, kalau dulu ramai yang beranggapan bahawa peranti seperti komputer dan telefony bimbit hanya mampu dimiliki oleh orang kaya saja tapi kini hampir kesemua orang tanpa mengira latar belakang mampu memilikinya. Apatah lagi, Blackberry yang dahulunya sewaktu di awal kemunculannya di pasaran hanya digunakan oleh golongan businessman dan politik tapi kini golongan pelajar juga didapati sudah menggunakannya.


Kita sendiri boleh lihat evolusi perkembangan peranti komputer yang dari dulu hingga sekarang semakin lama semakin mengecil dari saiz peti ais sehingga muat poket kita. Bayangkan pulak di masa hadapan dalam jangka masa 10 ataupun 15 tahun lagi ditambah pula dengan kemajuan 'nanotechnology' pada masa kini. Mungkinkah suatu hari nanti 'peranti' bersaiz sel darah kita bakal diciptakan dan disuntik ke dalam tubuh badan kita agar maklumat cepat sampai terus ke otak menerusi paparan maya yang muncul terus di fikiran kita?. Sesungguhnya tiada yang mustahil, Simply to say it isn't actually a Hollywood fiction.


Kalau dilihat circulation akhbar semakin berkurangan di bandar-bandar besar begitu jugak dengan perkhidmatan pos yang semakin hari semakin kurang mendapat sambutan. So, saya sendiri tidak pasti apakah nasib mereka kelak. Jika akhbar mungkin mereka terpaksa sepenuh menumpukan operasi dalam internet tapi bagaimana pulak dengan perkhidmatan pos di dalam dunia bebas kertas ini?. Apakah khidmat mereka masih diperlukan lagi?.


Shacklesmith : Sudah lama tak sentuh pasal IT beb..

Sunday, December 18, 2011

Masih Ingat 'Bangsa' Lagi Mangkuk Ni Rupanya..

Aku rasa korang mesti ingat lagi akan sorang pondan Melayu bernama Fatine yang berkahwin dengan lelaki mat salih di London lebih dua tahun sudah. Kali ini sorang lagi pengamal songsang penyokong tegar fahaman sesat ajaran sami Ambiga, Seksualiti Merdeka telah 'mengharumkan' (dengan bau yang tersangatlah busuk) nama bangsa dan negara dengan melangsungkan perkahwinan sesama jantina (lelaki & lelaki) iaitu Ariff Alfian.




Apa yang menariknya, jika korang lihat gambar beliau di atas si pengantin ini siap lengkap dengan sepersalinan baju Melayu dan bertanjak sekali persis pengantin lelaki tipikal Melayu seolah-olah memberikan petanda bahawa beliau masih tidak melupakan asal-usulnya sebagai sorang insan berbangsa Melayu. Namun apa yang menjelikkannya adalah pasangannya bukanlah sorang gadis berketurunan Irish tetapi sorang lelaki Irish bernama Jonathan yang sejantina dengannya!. Nauzubillahminzalik!



Aku tak heran andai katanya beliau lengkap bertanjak dan berbaju Melayu dan isterinya pulak bergaun labuh dedah dada (low-cut) seperti ramai gadis-gadis mat salih lain (itupun kalau pasangannya perempuan!), almaklumlah kalau baru convert ni biasanya masih jahil lagi lagipun nanti pandai-pandailah dia sebagai suami nak membimbingnya kelak TAPI YANG MENJIJIKKAN ADALAH PASANGANNYA SEORANG LELAKI!. Jadi tindakan dia ni boleh dianggap sebagai satu penghinaan terhadap bangsa kita apatah lagi Sultan-sultan dan Yang Di-Pertuan Agong kita jugak memakai tanjak sebagai satu simbol kebesaran!. Lebih-lebih lagi kita orang Melayu yang beragama Islam memang tidak mengiktiraf golongan homoseks yang bertentangan dengan fitrah kejadian alam kita.




So, kalau setakat lengkap berpakaian sepersalinan tradisional Melayu tu toksah lah nak gebang mendabik dada kononnya masih tak lupa asal-usul Melayu lagi. Sudahlah memusnahkan harapan mak bapak sendiri yang mengharapkan si Ariff ni menggenggam pulang Ijazah, tapi bukan Ijazah yang dibawa pulang. JANTAN KAFIR YANG TAK BERSUNAT pulak yang dibawa balik!!!. Aku tertanya-tanya gak beb, masih ingatkah si Ariff Alfian ni akan kedua orang tuanya di tanah air?. Dengar cerita gara-gara gagal menghabiskan pelajarannya dia berhutang dengan pihak Petronas. (Sila baca SINI,SINI,SINI dan SINI)


Shacklesmith : Kalau dah keadaan macam ni lah beb, agak mustahil dia akan balik ke pangkuan mak bapak dia semula..

Saturday, December 17, 2011

Biar Betul Beb, Ini Jantan Ke Betina?



First impression bila aku tengok gambar makhluk Tuhan ni adelah "Apakah benar mata aku ini menipu diriku?". Biar 'betik' apa yang gua nampak ni beb!. Yelah, kalau ikut pepatah orang tua dulu-dulu mengatakan "Sekilas ikan di air sudah tau jantan ke betina" tapi yang ini bagi aku adalah special kes. Oleh sebab tu aku ingin bertanya korang. Yang ini lelaki ke perempuan?






Masih kurang pasti?
NAH AMBIK KAU!!!
(JANGAN KORANG MEREMBES SUDAH!)


Namanya adalah Andrej Pejic, seorang model kelahiran Serbia yang kini menetap Australia sejak 12 tahun sudah ketika konflik Kosovo dulu. Aku pun tak tau apalah nak dikatakan pasal budak ni sungguh malang nasib dia katanya dibesarkan dikelilingi adik beradik perempuan dalam keadaan kedua ibu bapanya sudah bercerai sewaktu Perang Balkan (Ingat Perang Bosnia?) awal 1990an. Kesian dia beb, entah nasib sebab takde bapak nak jaga dia supaya jadi lelaki sejati ataupun mungkin disebabkan ketidakseimbangan dalam badan sampai dia jadi sebegini. Apa sudah tak cukup perempuankah di negara bekas Yugoslavia tu sebab perang dulu sampai dia nak jadi perempuan?

Tengok penampilan dia ni mengingatkan aku dengan seorang budak Melaka yang pernah belajar satu kolej dengan aku tak lama dulu. Aku mula mengenali kelibat dia sewaktu kuliah joint Pendidikan Islam antara sekolah pengajian yang berbeza (aku student IT, dia Business Management) tiga tahun sudah. Kalau korang nak tahulah, penampilan dia dari semester ke semester memang banyak perubahan. Daripada mula gaya lembut-lembut pakai mafela, t-shirt dan seluar ketat sehinggalah pakai kasut tumit tinggi dan berambut panjang diwarnakan  dan di-Rebonding-kan. 

Kali terakhir aku terserempak dia adalah sewaktu sambutan Hari Raya Aidilfitri di kolej tahun sudah. Masa tu punyalah hebat transformasi dia beb! Siap berbaju kebaya ketat di pinggang dengan gaya lenggang mak limah lagi bai. Nauzubillah, beristighfar panjang aku dibuatnya. Hanya Allah sajalah yang tau. Yelah namanya punyalah membawa maksud yang baik. Bayangkan nama diberi kepadanya cukup baik maksudnya iaitu 'Kamil' yang bererti 'Sempurna' tapi aku tak nampak sebarang kesempurnaan pun pada dirinya hanya cukup sifat saja tapi hormon tak berapa seimbang!. Baru-baru ni (Sabtu lepas, 10 Disember) adalah hari konvokesyen buat batch kami (intake 2008) tapi aku tak nampak langsung batang hidung dia. Mungkin jugak aku tak perasan kot. 

Statistik dari Jabatan Perangkaan Negara mendedahkan bahawa nisbah lelaki lebih ramai dari perempuan di Malaysia ni tapi walau bagaimanapun ramai orang tak bersetuju kerana dianggap bertentangan dengan Hadis Rasullullah SAW mengenai keadaan di akhir zaman. Namun begitu, cuba korang perhalusi apa maksud sebenar hadis junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW berkenaan mengenai jumlah perempuan lebih ramai dari lelaki. Memang 'perempuan' lagi ramai berbanding lelaki tapi bukan perempuan tulen!. Bukan asli punya perempuan tapi perempuan tiruan, buatan, ciplak dan jantan yang berangan-angan nak jadi betina!

Aku ada dengar ura-ura dia ada bercadang untuk melakukan pembedahan jantina sekiranya dipanggil untuk menjadi model kepada Victoria Secret. Aku sekadar termampu terpaksalah menahan loya di tekak apabila mendengarnya. Yelah beb, barang original melambak-lambak kat luar sana tapi barang tiruan ini jugak yang diambilnya. Pecah rekodlah jadi model tranny dalam Victoria Secret tuh bai.

Wednesday, December 14, 2011

The Not So Wordless Wednesday - Ehem-ehem! Bikin Panas Beb!

Aku rasa korang tak perlu tanya bekas mak tiri aku yang tinggal di Taman Tun (TTDI) ataupun orang kampungnya di Kelantan kenapa bila bukak benang (forum thread) pasal sorang mek yang sedang meningkat popular di kaca TV menerusi drama lakonannya di forum Cari mesti konfem panas punya jadinya topik yang dibincangkan tu..



KENAPA ERK?

KORANG BOLEH JAWAP TAK?

KENAPA BILA BENANG DIA MESTI PANAS!!??

TAKKAN BUDU PULAK YANG MENYEBABKAN KEPANASAN TU??!!

APA PUN...

KORANG FIKIR-FIKIRKANLAH SENDIRI BEB.....



Friday, December 9, 2011

Jom Tambah Follower!

Assalamualaikum wahai pembaca-pembaca yang bertandang  di blog aku sekalian, di sini aku selaku tuan empunya ingin memberitahu bahawa ini adalah kali pertama aku menyertai segmen dari Lulu Pages. Bahkan ini mungkin segmen yang pertama seumpamanya yang aku join setakat ini beb.



Orait biar aku jelaskan kenapa aku join segmen yang dikendalikan oleh cik Lulu Coldina nie. Tujuan utamanya adalah untuk merapatkan hubungan silaturahim di antara blogger-blogger di Malaysia tanpa mengira usia, jantina mahupan genetik keturunan.


Disamping itu jugak untuk memudahkan aktiviti blogwalking di antara blogger-blogger supaya terjalin hubungan silaturahim di antara mereka seperti matlamat asal saya tadi. Haha, dan akhir sekali aku sebab aku pun nak menambah follower jugak!


Bukan apa beb, walaupun tujuan aku ada tiga tapi matlamat tetap SATU! Iaitu mengeratkan lagi interaksi di antara para blogger's baik di dunia cyber mahupun dunia nyata. Pendek kata, Yang jauh kita dekatkan, Yang dekat kita rapatkan!. Insyallah, semoga usaha murni kita diberkati hendak-Nya. Amin


Sambil-sambil tu jangan lupa terjah SINI, SINI dan SINI jugak!

SONOS - Sistem Hi-Fi Yang Wi-Fi

Pernah tak korang terfikir bila nak mendengar lagu MP3 dari iPhone, iPad atau pun mana-mana peranti yang menggunakan OS Android (Galaxy Ace, S dan Tab) dan kemudian ingin menyambungkannya kepada speaker dan set stereo agar pengalaman mendengar menjadi lebih menarik serta memuaskan?. Ya, mungkin sudah wujud sistem sedemikian tapi kali ini bukan hanya satu speaker atau dua speaker. Kali ini SONOS menghasilkan sistem Hi-Fi baru yang bukan saja mampu menyambungkan  peranti iOS dan Android anda kepada satu atau dua speaker, malahan lebih dari itu di segenap penjuru rumah korang dengan menggunakan teknologi Wi-Fi. Mungkin kedengaran seperti science fiction tapi kini, nothing is impossible.


Bagaimana ianya berfungsi?


Aku rasa tak perlu korang bandingkan dengan Logitech Squeezebox Touch Network audio player sebab SONOS Wireless Hi-Fi System ini menggabungkan integrasi antara peranti iOS/Android (example-iPhone,iPad & Samsung Galaxy), router dengan set speaker stereo.
Kalau korang nak paham dengan lebih jelas lagi silakan tengok video nie. Kat situ akan diterangkan dengan lebih jelas kelebihan sistem nie.


Boleh tahan jugak beb, aku rasa kalau bajet mengizin aku nak angkat sebijik. Senang bila nak kenduri kahwin ke birth anak buah nanti tak payah susah payah cucuk wayar sana-sini bai. Haha


For more info click HERE!

Thursday, December 8, 2011

Pelik Tapi Benar! - Dulu Tandas Awam Mana Ada Cubicle

Tahukah anda tandas awam sudah wujud sejak dari zaman ketamadunan Rom purba lagi?, jangan hairan kalau sebelum terciptanya tangki simbah (flush) lagi sudah ada satu konsep yang apa kita kenali sekarang sebagai tandas awam. Malahan, kebanyakan penduduk kota-kota di dalam jajahan Rom sebenarnya tidak mempunyai tandas persendirian melainkan golongan kaya berbeza dengan kita sekarang yang mana boleh dikatakan setiap rumah mempunyai jamban persendirian. Boleh dikatakan jugaklah kalau nak mandi, mereka pergi ke public bath. Kalau mereka nak melepaskan hajat pulak, maka pergilah ke tandas awam (Roman Latrine).


Namun begitu, tidak seperti tandas awam moden yang kita ada sekarang ni. Tandas awam zaman Rom purba tidak dipisahkan melalui cubicle seperti tandas awam moden. Lebih malang lagi mereka tidak membeza-bezakan jantina jadi kalau sesiapa saja yang ingin melepaskan hajat tak kira lelaki ataupun perempuan maka lepaskanlah di mana-mana jamban yang mereka suka hatta terpaksa duduk bersebelahan dengan lawan jantina sekalipun!. Korang agak-agak kan, macam manalah kalau korang berdepan situasi sedemikian? 


Apa yang korang bayangkan sudah ada terjawab dalam video nie. Saksikan!



Lambakkan Warga Afrika Di Negara Kita.. Apa Kesannya?



Sama ada kita sedar atau tidak, kebanjiran warga Afrika di negara kita ini telah banyak menimbulkan kesan baik positif mahupun negatif. Jika dilihat dari sudut positif, kedatangan mereka sebagai pelajar luar sedikit sebanyak telah merancakkan ekonomi negara dari segi pendidikan. Ini kerana berbanding negara barat, kos untuk belajar di negara adalah lebih murah di samping beban sara diri yang ditanggung mereka tidaklah seberapa teruk kerana masih ditanggung keluarga mahupun bantuan biasiswa.


Banyak institusi pengajian milik swasta di serata pelusuk negara mengambil warga Afrika sebagai pelajar mereka. Malahan, sebut saja beberapa institusi pengajian tinggi swasta yang dimiliki oleh bukan Bumiputra (tidak perlu aku sebut apa nama-nama IPTS tersebut kerana aku jugak punya rakan yang menuntut di sana) didapati mengambil ramai pemuda-pemudi Afrika sebagai pelajar yang menuntut ilmu di institusi pengajian milik mereka. Sedikit sebanyak dengan adanya para pelajar asing ini maka naiklah nama institusi pengajian tersebut di mata dunia lebih-lebih di negara dunia ketiga khasnya Afrika.




Lebih memudahkan warga Afrika ini untuk menjadi penuntut di negara kita adalah kerana pihak Imigrisen telah memberikan kelebihan Visa Upon Arrival di lapangan terbang negara kita yang sekaligus memudahkan mereka untuk masuk ke negara kita sebagai pelajar berbanding di Amerika Syarikat dan Australia di mana terlebih dahulu memohon visa selama sebulan lamanya. Ramai yang berpendapat, ianya dilakukan secara demikian kerana demi memudahkan bakal-bakal pelajar asing menuntut dengan mudah di negara kita.


Namun begitu, disebabkan pemberian pas pelajar secara mudah inilah menyebabkan jumlah mereka di negara kita menjadi semakin tidak terkawal. Mereka telah menyalahgunakan visa/pas lawatan sebagai pelajar dengan menjalankan kegiatan jenayah yang mengancam keselamatan rakyat negara ini. Difahamkan aktiviti jenayah yang mereka lakukan adalah samseng, perekrut keldai dadah, black money dan phishing. Modus operandi mereka adalah berbentuk penipuan seperti pemalsuan identiti melalui laman sosial di internet dan panggilan telefon. Kebiasannya urusan dengan mereka adalah melibatkan jumlah wang yang tinggi dan ramai di antara mangsa telah mengalami kerugian yang banyak.


Dilaporkan kerugian yang dicatatkan akibat kes penipuan wang melibatkan warga Afrika adalah sebanyak RM100 juta!. Kebanyakan mangsa yang terjebak dengan kegiatan mereka adalah dari kalangan wanita seperti suri rumah termasuk golongan profesyional seperti pegawai tinggi, pensyarah dan lain-lain jawatan. Mereka menjerat mangsa ke dalam perangkap mereka melalui umpan kata-kata cinta yang membuatkan ramai wanita menjadi penasaran kerana nafsu cinta berahi. Disamping habuan 'batang raksasa' yang si mangsa sering idamkan dan kononnya sukar didapati dari lelaki tempatan dan keuntungan wang hasil pelaburan mereka bersama.


Selain menipu mangsa mereka melalui kaedah phishing iaitu menggunakan penyamaran identiti sebagai pegawai bank, courier, kastam dan diplomat. Mereka juga turut menjadikan mangsa mereka sebagai keldai dadah dalam sindikit pengedaran bahan narcotik tersebut di pasaran antarabangsa. Antara taktik mereka adalah menipu mangsa dengan peluang pekerjaan yang lebih lumayan di luar negara dan kononnya bertemu kekasih hati dari negara barat. Kebiasaanya, warga Afrika ini akan menyuruh mangsa untuk membawa sekali bagasi yang kononnya disimpan barang berharga untuk dikirim kepada 'ejen' apabila sampai nanti. Walhal, dalam bagasi tersebut disimpan dadah dan mangsa sering kantoi apabila diperiksa para pegawai imigresen. Majoriti mangsa tidak sedar bahawa mereka ditipu menjadi keldai dadah oleh sindiket penyeludupan dadah antarabangsa yang didalangi 'Pak-pak Hitam' ini. Ada sesetengah penjenayah lelaki warga Afrika ini mengambil kesempatan terlebih dahulu 'membuntingkan'  wanita-wanita (mangsa) yang terjebak ke dalam sindiket ini dengan harapan dapat meloloskan diri dari pemeriksaan pegawai kastam dan imigresen di checkpoint lapangan terbang.


Selain melakukan kegiatan jenayah komersial dan penyeludupan dadah ke pasaran antarabangsa, kehadiran mereka juga turut menggugat dan mengancam keselamatan penduduk setempat yang tinggal berdekatan dengan kawasan perumahan yang disewa mereka. Pernah terjadi sebuah keluarga dibelasah oleh sekumpulan warga Afrika hanya kerana didapati anak keluarga terbabit bermain di padang permainan yang sama tempat mereka bermain bola sepak. Terdapat juga aduan aduan dari penduduk setempat yang tidak tahan akibat dari bunyi bising mereka berparti mabuk alkohol. Mereka juga didapati sering mengganggu gadis-gadis tempatan yang tinggal berdekatan penempatan mereka. Di kawasan Lembah Kelang saja, beberapa tempat kini dikenalpasti sebagai Mini Afrika iaitu Ampang, Cheras, Kepong, Puchong dan Bandar Sunway. Itu belum lagi dengan di Mantin, Negeri Sembilan. Penempatan mereka biasanya berdekatan dengan institusi pengajian tinggi swasta tempat mereka 'belajar' walhal kerja lain yang mereka buat sebenarnya.




Sesungguhnya perkara ini bukanlah baru-baru ini berlaku, sebaliknya sudah lama berlaku lebih 7 tahun lamanya ketika kabinet bertindak melonggarkan syarat kemasukan pelajar-pelajar asing dengan membenarkan pemberian pas pelajar (Visa Upon Arrival) secara mudah. Ini menyebabkan dengan mudah warga Afrika ini menyalahgunakan pas pelajar mereka untuk melakukan kerja-kerja haram dan merosakkan gadis tempatan. Tambah menghairankan, apakah kerajaan tidak sedar akan masalah ini?, apakah kerana hanya mahu menjaga hati pemilik IPTS yang rata-rata dimiliki oleh Bukan Bumiputera supaya tidak menyokong pembangkang?. Janganlah kerana nak sangat mencapai taraf negara yang memiliki kemudahan pendidikan bertaraf dunia kes-kes jenayah warga pak hitam ni dibiarkan begitu saja hanya kerana mereka itu 'pelajar asing'. 


Apa kesan sekiranya permasalahan ini tidak dibendung?. Yang pastinya akan bercambahlah petempatan Mini Afrika di serata negara termasuk Sabah dan Sarawak akibat perkembangan IPTS dan bertambahlah kes wanita tempatan bersekedudukan dengan lelaki warga Afrika kerana pihak jabatan agama tidak berani langsung nak membanteras kegiatan ini kerana mungkin takut sikap samseng lelaki warga aseng ini. Padahal, apabila lelaki tempatan duduk berdua-duaan dengan kekasih wanita tempatan berani pulak nak cekup tapi bila wanita tempatan berbuat perkara sedemikian dengan lelaki kafir warga Afrika. Kecut seribu bahasa pegawai jabatan agama ini!. Di mana semangat jihad fisabillillah mereka apabila berdepan dengan pencabulan kehormatan wanita seagama oleh Pak Hitam kafir ini?.


Tindakan harus diambil untuk menyekat kemasukan beramai-ramai pelajar dari negara mundur Afrika ini, kalau boleh sekat pengambilan pelajar untuk tahun depan diikuti dengan massive deportation 'pelajar-pelajar' bermasalah ini. Hapuskan petempatan mini mereka secepat mungkin sekiranya berlaku laporan oleh penduduk tempatan akibat masalah yang sering mereka cetuskan. Kerajaan tidak seharusnya berdiam diri kerana ini akan menggugat masa depan negara. Semakin ramai wanita tempatan yang mereka cabul maka akan berlakulah marriage squeeze di negara kita kelak akibat lambakan lelaki bujang tempatan yang punya masalah mencari pasangan akibat habis para wanita tempatan disapu lelaki asing ini.


Oleh itu, saya berharap kerajaan melaksanakan program pembasmian ini secepat mungkin demi masa depan negara. Ingat, ini semua akan memberi kesan terhadap peti undi nanti jika rakyat marah.

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget