Monday, October 31, 2011

Ngeri! Kemalangan Keretapi dan Lori Tangki Minyak Di Sabah!!

Dah lama bebenor gua tak online beb, sepatutnya ada entry yang dah keluar semalam tapi entah mengapa jari ni letih pulak nak menaip entry berkenaan. Baiklah aku rasa semua tau pasal kejadian kebakaran yang berlaku di Sabah petang tadi melalui berita yang disiarkan kat TV tadi. Agak ngeri jugaklah, mana taknya kalau dah 19 orang tercedera. Aku tak pastilah kalau ada yang maut ke tidak tapi itu memang tak mustahil akan berlaku. Takziah kepada sesiapa yang terlibat dalam tragedi ini.



Menurut sumber tidak rasmi:-

-Kemalangan berlaku sekitar jam 5:30 petang, 31 Oktober 2011 berhampiran Kota Kinabalu International Airport (KKIA) yang melibatkan kereta api penumpang, sebuah lori tangki minyak dan stesen minyak Shell.

-Lori melanggar kereta api lalu terbakar dan merebak ke stesen minyak tadi. Letupan kuat terjadi sehingga gegarannya dirasai di seluruh kawasan KKIA.

-18 orang dikatakan terkorban.

-Api serba sedikit terkawal kerana hujan turun di kawasan kejadian.

-Dikatakan kejadian pertama seumpamanya yang berlaku di Sabah dan yang terburuk.

Update 10:58pm - 31/10/2011
-Kereta api yang melanggar lori

-Tiada kematian dilaporkan setakat ini. Hanya cedera teruk dan ringan. Pemandu lori telah dibawa ke balai polis untuk siasatan.



(sumber  SAMIZUL.NET)

Friday, October 28, 2011

Sadis Giler Dowh!! Jual Kucing Macam Jual Ayam Di Pasar Borong


Kucing-kucing ini sebenarnya bukan dijual sebagai haiwan peliharaan, tapi sebenarnya ianya dijual sebagai daging di pasar borong sama seperti daging ayam, lembu dan kambing!. Ianya dijual secara terbuka tanpa sebarang sekatan kerana ketiadaan penguatkuasaan undang-undang untuk mengekangnya.


Sungguh zalim dan tak berhati perut langsung warga Republik Rakyat China ini. Hanya kerana nak mempelahap dagingnya sanggup kucing-kucing diperlakukan seumpama haiwan ternakan. Lihat saja bagaimana ia dimuatkan ke dalam sangkar yang sempit tu, sedangkan sangkar ayam lagi selesa sebab tak payah berhimpit.


Kucing-kucing ini sedang dibawa ke tempat penyembelihan dimana isinya akan dilapah dan dihantar ke pasar-pasar borong, untuk pengetahuan lebih 10,000 kucing dijual dan dibunuh setiap hari di tanah besar China!. Nampaknya sememang daging kucing mendapat tempat di hati penggemar makanan eksotik di tanah besar China.


Apakah negara China kekurangan haiwan ternakan lain sehingga kucing pun nak dimakannya?. Suatu ketika dahulu Vietnam pernah mengeksport secara besar-besaran kucing ke negara China sehingga menyebabkan tikus-tikus berkembang biak dengan banyaknya di kawasan penempatan manusia sehingga menularnya wabak taun akibat dari kekurangan kucing untuk mencegahnya!.

Tidak lama dulu juga heboh dengan cadangan pembinaan ladang babi mega di negeri Selangor bertujuan untuk mengeksport daging babi tersebut ke negara China walau bagaimanapun ianya mendapat tentangan majoriti rakyat Malaysia khasnya umat Islam yang tidak setuju negara ini jadi pengeksport produk berasaskan babi.

Apakah permintaan yang tinggi terhadap daging kucing ini berpunca dari kekurangan daging babi di pasaran?, ataupun mungkin warga negara tersebut sudah berubah selera untuk mencuba sesuatu yang berlainan.

Shacklesmith : Agaknya kalau lapar sangat kucing belaan sendiri pun sanggup dimakannya. Almaklumlah, kucing yang bela ni kan gemuk-gemuk belaka.

Thursday, October 27, 2011

Menu Rakyat 1Malaysia Jadi Ikutan, Dijamin Halal Tanpa Persetujuan Jakim!


Selepas kejayaan Kedai Rakyat 1Malaysia yang mendapat reaksi positif dari segenap pelusuk rakyat Malaysia. Muncul pula restoran yang memperkenalkan Menu Rakyat 1Malaysia sebagai mengambil inisiatif Perdana Menteri demi mengurangkan beban kenaikan harga barangan makanan dengan menu makanan yang mesra bajet.

Nampak gayanya ada pihak tidak senang dengan usaha ini lalu menimbulkan keraguan sebagaimana anda lihat beberapa hari lalu apabila mereka mempersoalkan mengapa lauk dibeli oleh si pembuat cerita pengadu boleh berharga RM6.00 sedangkan lauk yang 'sama' dibayar PM pulak berharga RM4.00. Bagaimana boleh berlaku kontradiksi harga begini?.  Cuba lihat betul-betul gambar di bawah.


Sila buat perbandingan antara gambar tu dan lihat dengan jelas, adakah PM mengambil lauk Ikan Keli Goreng sebagai tambahan?. Semestinya tidak bukan. Tambahan lagi kita tak tau air apa yang diminum oleh si pembeli mengadu berkenaan, entah-entah di pulun air fresh orange secawan sapa tau kan. Namun begitu ianya bergantung kepada kejujuran pihak pekedai sama ada nak ikut saranan PM ke tak. Terpulanglah pada depa kalau nak berniaga secara ikhlas. Yelah, depan PM boleh lah depa nak menipu tapi tunggulah di akhirat nanti. Depan Allah pulak tengoklah nanti. (untuk maklumat tambahan sila baca di SINI).

Baru-baru ni Shacklesmith dapat berita bahawa konsep sama yang dipelopori oleh PM jugak telah diciplak oleh pihak pembangkang iaitu DAP dengan jenama baru iaitu 'Menu Rakyat' atau lebih tepat sekali Menu Rakyat Malaysian Malaysia!. Ianya diperkenalkan oleh Ahli-Ahli Parlimen DAP yang mewakili kawasan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur diketuai oleh Teresa Kok bagi menandingi Menu Rakyat 1Malaysia yang diperkenalkan oleh PM. (untuk maklumat lanjut sila baca keratan akhbar di SINI)

Premis yang mereka pilih untuk menjayakan projek mereka ni adalah sebuah restoran berasaskan makanan vegetarian yang terletak di Jalan Ipoh, Segambut.  Antara isu yang mereka canangkan ialah tak habis-habis dengan isu makanan yang dibayar oleh Najib itu. Yelah beb, apalah nak bandingkan makanan vegetarian dengan makanan yang ada IKAN, DAGING dan AYAM. Tentulah tak sama sebab sayur lagi MURAH. Persoalan yang pertama muncul dalam kepala Shacklesmith adalah, cukupkah bagi non-vegan semua untuk makan sayur-sayuran saja?. Aku bukan nak memperlekehkan semua kaum vegetarian tapi aku nak bertanya pada yang bukan vegetarian, bolehkan korang hidup tanpa daging?.

Aku nak cerita pengalaman aku dulu masa belajar, pernah gara-gara semata nak berjimat aku makan nasi di warung berlaukkan SAMBAL TEMPE GORENG sajer sebab nak save bajet ketika tinggal di rumah sewa di Taman Maluri. Malahan, selepas 'dihalau' keluar dari rumah sewa gara-gara krisis antara Jabatan Hal Ehwal Pelajar kolej aku dengan tuan rumah sehingga menyebabkan aku terpaksa berulang-alik dari Damansara ke Taman Maluri menaiki LRT pun aku tetap menjamah lauk yang sama sebab BAJET punya pasal (walaupun kadangkala lapar punya pasal gua bedal jer NASI GORENG PATAYYA dan NASI GORENG AYAM).

Sungguhpun begitu balik rumah tetap jugak aku pelahap apa yang mak aku masak, seperti AYAM dan DAGING jugak yang aku cari. Jadi ianya menimbulkan tanda-tanya, apakah Menu Rakyat Malaysian Malaysia ini benar-benar menepati citarasa sebilangan besar rakyat Malaysia?. Bukan semua rakyat Malaysia ni vegetarian. Takkanlah nak makan sayur jer tiap-tiap hari beb, ini akan mengakibatkan semakin ramai rakyat Malaysia mengalami gejala obesiti dan kencing manis gara-gara pengambilan makanan ringan seperti snek dan mee segera yang kita tahu ianya menghasilkan lemak tepu demi menangani situasi lapar tatkala bekerja ini.

Lagi satu berkenaan dengan status halal premis makanan tersebut ianya menimbulkan keraguan. Cukup berani sungguh wartawan Mynewshub bertanya kepada pemilik restoran berkenaan. Tembelang sudah pecah, pemilik restoran berkenaan langsung takde pun memohon sijil halal daripada JAKIM!. Apakah menu masakan restoran ini selamat dimakan oleh umat Islam?. Yang melucukan boleh pulak Teresa Kok dan pemilik tu cakap semua makanan di situ 'halal' untuk umat Islam makan walaupun tak mendapat pengiktirafan Jakim.

Aiya nyonya!, lu ingat itu makanan takde babi maknanya orang Islam boleh makan ke hah?. Kebersihan dah satu hal, lagi satu kena tengok tukang masak jugak. Apakah jikalau tukang masak tak cebok orang Islam boleh makan suka-suka ke hah?. Nak tanya sikit, minyak masak pakai minyak apa?, adakah minyak itu dapat pengiktirafan halal oleh JAKIM?, kalau produk yang digunakan sendiri belum diiktiraf mana boleh suka-suka cakap halal. Sedangkan produk butter cookies dan minyak zaitun daripada Europe pun perlu diperiksa kandungan oleh JAKIM inikan pulak bahan makanan dari restoran vegetarian.

Korang sendiri mesti peristiwa Teresa Kok menghina makanan yang dihidangkan pihak polis ketika di tahan bawah ISA tiga tahun dulu dimana nasi berlaukkan dua bijik telur potong beserta dengan timun dan berkuahkan sup lemak itu dikatakan sebagai MAKANAN ANJING. Kini MAKANAN ANJING itulah yang dihidangkan kepada rakyat Malaysia dengan penjenamaan semula sebgai MENU RAKYAT MALAYSIAN MALAYSIA dan dijual dengan harga RM2 bagi menutup hakikat bahawa ianya hanyalah makanan anjing di mata Teresa Kok.


Murah sungguh martabat rakyat Malaysia kerana dijamu 'makanan anjing' oleh Teresa dan kuncu-kuncunya sedangkan anjing-anjing di kawasan Damansara milik golongan kaya kaum tertentu yang sering bergaul dengan politikus DAP pun diberi makan makanan anjing import yang mahal seperti yang kita lihat di pasaraya TMC Bangsar itu dimana harganya lebih dari RM50 ke atas.

Namun apa yang pasti, restoran ini akan tetap mendapat cap Halal jugak suatu hari nanti meskipun tanpa diiktiraf secara rasmi oleh JAKIM. Ianya akan ditandakan 'Halal' oleh PAS dan segala lembu-lembu pencacainya tanpa sebarang inspection rapi di dapur-dapur seperti yang biasa dilakukan JAKIM. Caranya senang saja, apa kata kita cadangkan bawak sekali Tok Guru Nik Aziz makan di situ lepas tu tangkap gambar post dalam wall seperti yang korang selalu buat di Facebook. Amacam, ada berani?.

Shacklesmith : Aduhai, dunia oh dunia. Kalau dulu orang Islam sendiri boleh tetapkan hukum agama tanpa peruntukan syarak ikut kepala kaki lutut sendiri. Kini orang kafir pun boleh suka-suka buat seolah agama kita ni datok nenek depa  yang punya jugak!. Melayu oh Melayu, sampai bila nak buat tak sedar-sedar lagi hah??!!

Tuesday, October 25, 2011

GEMPAR!! Hantu Kendong Anak Masuk CCTV Di Terengganu

Walawey, biar betul beb!, aku rasa tahun 2011 ni memang tahun CCTV lah. Popular betul perkara berkaitan CCTV ni sampai rumah yang takde CCTV pun nak dipasang CCTV dijadinya (kecuali di tandas dan tempat beradu suami isteri). Aku rasa CCTV nilah adalah gadget yang paling popular tahun ni mengalahkan X-Box 360 Special Edition dan Astro B.yond IPTV meskipun tidak mampu menandingi iPhone 4S dan Blackberry Bold/Torch. Mana tidaknya, Mac lalu keluar video babak panas bekas Timbalan Perdana Menteri yang sekarang jadi ketua pembangkang main dengan gundik import China mari pun melibatkan penggunaan CCTV. Jadi cayalah kepada ciptaan manusia bernama CCTV kerana sekian lama berjasa kerana berjaya membantu mengenalpasti siapa kepala pecah rumah, pecah amanah dan pecah kepala sebagainya disamping menjadi medium mencetuskan gosip panas selain handphone 3GP!


Kali ni bukan berkaitan aksi panas babak kelucahan tahap melampau seperti yang dipaparkan pada Mac lalu dan filem Klip 3GP tapi yang ni masuk pasal hantu pulak dah!. Ya, kali ni pulak insiden rakaman misteri CCTV melibatkan hantu di sebuah premis kedai serbaneka 7-11 di Paka, Terengganu.


Mula-mula aku ingat tempat 7-11 ni kat Masjid Jamek, KL bersebelahan Burger King, bersetentangan dengan McDonald dan farmasi Guardian menghala ke Pudu Raya, Maybank, dan Kota Raya tapi rupanya di Terengganu lah pulop.

Nah, jom kita usha rakaman nie dan nilaikan apakah benarnya itu hantu?. Sesungguhnya ia satu persoalan di antara logik dan delusi minda.


Benarkah video ni tulen atau hanya sekadar lakonan?. Lagipun mana mungkin CCTV boleh buat kesan khas kan (special effect)?

Sentuh Politik Sat No! - Kesian DPM Tan Sri Muhyiddin, Tak Pasal-pasal Jadi Mangsa Kena Tuduh Puak Kaki Putar Belit

Dah lama sebenarnya aku tak sentuh pasal isu politik kat sini, banyak isu-isu yang aku bawak pun lebih terarah kepada pengetahuan am dan gosip artis biasa jer. Tapi tu tak bermaksud aku dah tak follow politik lagi dah, aku masih lagi aktif kaut cerita-cerita terbaru. Sebagai peminat dan pengikut setia berita dan gosip politik tanah air, aku cukup syok melayan cerita pasal meraba dada yang dikatakan dilakukan oleh seorang anak pemimpin politik merangkap ketua menteri Pulau Pinang. Entah betul kesahihan cerita ni gua tak pasti 50/50 tapi bukti kebenaran sudah nampak semakin jelas dengan isu perpindahan anak VVIP berkenaan yang cuba dinafikan dengan alasan 'potong rambut' dan 'penyalahgunaan dadah'. Yang paling meragukan adalah isu pemberian duit sebanyak RM200,000 untuk menutup kes ini. Untuk apa ianya diberi?, sudah nampak macam nak tutup satu kes yang teramatlah besar!.

Gua sebenarnya beb cukup kesian betul dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang tak pasal-pasal kena serang dengan CM Pulau Pinang gara-gara dituduh 'menyokong' tindakan para blogger pro-kerajaan menyerang CM Pulau Pinang pasal kes raba tetek tu. WTF?, usah cakap aku ni pro-kerajaan bahkan dulu masa aku umur aku nak meningkat naik seperti golongan muda yang lain aku sebenarnya menyokong kuat Pakatan Haramjadah Rakyat ni sehinggalah tiba satu peristiwa yang cukup membuatkan aku cukup meluat dengan pembangkang disebabkan persepsi kononnya mereka itulah yang paling baik di dunia dan takde perangai buruk langsung. Hark Tuihh! (Baik buruk manusia semua same jelah bro!)

Portal berita milik makhluk bekas belaan Pak Lelah Kaki Tidor, Riong Kali iaitu The Malaysian Insider memang tak pernah serik dan insaf langsung dari melakukan kerja memutar-belit dan fitnah walaupun disaman  oleh Tan Sri Tajuddin Ramli bekas CEO Malaysian Airline sebanyak RM200 juta!. Inilah namanya kalau puak pemfitnah dan pemutar belit, takkan serik walau kubur dah kata mari sekalipun!. (Sila baca berita serangan Lim Guan Eng itu di SINI)

Segalanya bermula dari satu perenggan jawapan yang diberi oleh Tan Sri Muhyiddin sendiri kepada wartawan The Malaysian Insider selepas ditanya oleh wartawan portal pro-pembangkang tersebut, Melissa Chi untuk mengulas mengenai kes meramas dada yang dimainkan di media alternatif dan blog-blog pro kerajaan. Untuk pengetahuan lanjut sila baca ulasan putar belit penuh fitnah wartawan yang memutarbelit jawapan yang diberikan Tan Sri Muhyiddin. Kalau korang nak tau apa yang putar belitnya baca ulasan aku dan BUKTI yang wartawan Melissa Chi ni sebenarnya memfitnah dan memutarbelit kenyataan yang dikeluarkan Tan Sri Muhyiddin!.


Monday, October 24, 2011

Iktibar Buat Mat Rempit Dari Litar Sepang

Setelah selama 12 tahun Litar Grand Prix Antarabangsa Sepang beroperasi menjadi trek perlumbaan sukan permotoran bertaraf dunia. Kini buat pertama kalinya ianya meragut nyawa seorang pelumba akibat terbabas di trek sukan berprestij itu. Seorang pelumba motosikal GP dari Itali, Marco Simoncelli maut di tempat kejadian sejurus selepas superbikenya terbabas dalam insiden perlanggaran antara superbikenya seorang lagi pelumba bernama Colin Edwards.

Ini kali pertama Shacklesmith dapat tau terdapat nahas mengakibatkan maut di Litar Sepang, selama ini aku ingat jalan raya di Malaysia ajer yang bahaya. Rupanya Litar Sepang yang berprestij tu pun tak kurang hebatnya jugak. Paling malang sekali ianya melibatkan seorang pelumba professional (kalau tak pro takkan jadi pelumba GP beb!).

Diharapkan peristiwa ngeri ini menjadi iktibar buat para mat rempit untuk terus insaf dari melakukan kerja tak bermoral dan terkutuk dorang tuh. Lebih baik maut sebagai pelumba professional yang bermaruah daripada mati di jalan raya akibat melumba secara haram.

Kepada pengarah dan penggiat filem tersohor seperti Ahmad Idham dan Farid Kamil, silalah buat filem bertemakan kehidupan mat rempit banyak-banyak semoga memberi 'kesedaran' pada mereka untuk 'insaf' di waktu kelak. Amin

Shacklesmith : Ada angan-angan nak memiliki Superbike sejak dari zaman sekolah lagi. Insyallah kalau masa kesampaian, poket dah cukup, bini aku bagi lampu hijau asalkan sebelum tu belikan kereta untuk dia dulu baru beli Superbike dan sesiapa saja yang sudi bagi free pada aku. Heee~

Sunday, October 23, 2011

AWAS! Video Yang Akan Membuatkan Mata Anda Berbulu

Biar betul beb ape yang gua tengok nie, serius kelakar sampai nak tergolek gua bawak dibuatnya. Masih ingat lagi parody lagu Najwa Latiff iaitu 'Cinta di Muka Buku' yang diubah digubah menjadi 'Cinta di Buku Lima' dendangan penyanyi misteri tanpa wajah iaitu Encikmimpi hampir dua minggu lalu. Tapi yang buat aku nak tergelak ni semua gara-gara geng Twitterjaya. Kenapa aku gelar geng Twitterjaya sebab depa ada meletakkan logo Twitterjaya sebagai cover video muzik depa, tambahan aku follower kepada penyanyi kepada lagu ni juga iaitu @Luna_Rahman dan salah sorang kepada cameo-nya iaitu @karrotgold. Video ni dikeluarkan selang beberapa minggu selepas lagu 'Cinta di Buku Lima dan mendapat sambutan paling hangat sekali dalam masa 2-3 hari ni.

Mempersembahkan, 'Cinta di Muka Bulu' dendangan @Luna_Rahman!


Jujur aku katakan video ni lebih best dari video yang asal sebab biasalah ada elemen lawak bodoh kan. Segala babak dalam video muzik Najwa habis diparodi termasuk babak dalam kafe Tutti Frutti dan adegan tangkap gambar secara curik guna kamera DSLR. Yang paling tak boleh belah adelah part 'Macbook'. Ade ke patut guna laptop biasa tampal kertas gambar Apple. Memang siot giler kelakarlah beb!.

Shacklesmith : Teringat part Najwa masa dalam Tutti Frutti, setakat berani isi suku jer kot yogurt cream dalam tu cup dia. Mana taknya member aku sendiri isi setengah harga satu cup ambik kau RM25.50!, Apa pun nasib baik aku RM10.00 lagi kurang daripada dia.. hee~

Saturday, October 22, 2011

Himpun Sejuta Umat Vs October Tweet Fest!

Apa aktiviti korang pada hujung minggu ini lebih-lebih lagi hari Sabtu esok?. Takkan duduk rumah melangut jer kot, alahai korang muda lagi. Isi jelah dengan aktiviti yang berfaedah supaya masa korang tak terbuang. Bak kata pepatah, 'masa itu emas'. Dalam sibuk-sibuk dok kalut nak decide apa aktiviti yang harus dilakukan pasti ramai yang runsing tak tau ke mana arah yang dituju Sabtu ini. Nak tengok wayang, dating dengan awek dan balak, lepak dengan kengkawan ataupun merayau dan melilau jer tak tau kemana sorang-sorang kalau takde member yang sudi nak temankan.

Apa kata korang lupakan sejenak aktiviti cliche yang biasa korang buat tiap hari minggu dan try join benda lain pulak. Amacam?. Hah, daripada korang melepak tak tentu hala baik korang aktiviti riadah macam October Tweet Fest ( #OctTwtFest) yang dianjurkan oleh Digi atau pun Himpunan Sejuta Umat. Kedua-duanya diadakan di Shah Alam. Apa kata korang nak pergi salah satu majlis ke nak pergi kedua-duanya sekali?.

Jom kita lihat objektif kedua-dua majlis anjuran syarikat swasta dan NGO ini.

#OctTwtFest
Himpunan Sejuta Umat
Sudah buat keputusan?, jadi bagaimana dengan pilihan korang dimana aktiviti yang harus korang sertai. Pandai-pandai decide sendiri yang mana korang patut join hari Sabtu ini.

Berkenaan dengan aktiviti yang akan dijalankan sewaktu Himpunan Sejuta Umat, serius memang aku tak dapat apa-apa info tapi apa yang pasti konfem lah ada aktiviti yang bermoral untuk kita umat Islam jugak.

Cuma buatlah keputusan betul majlis mana yang patut korang join.

Shacklesmith : Pilihlah yang bermanfaat serta tidak melanggari batas pergaulan hukum syarak.

Friday, October 21, 2011

Maut Ditangan Petualang Bangsa Sendiri!

Selepas lebih 8 bulan bergolak akibat perang saudara dikepalai pemberontak yang berhasrat menjatuhkan pemerintahan kuku besi beliau selama 42 tahun. Kini, bekas Presiden Libya Muammar Gadaffi terkorban di tangan pengkhianat negaranya sendiri yang dibantu oleh NATO iaitu pakatan negara Eropah dan Amerika Syarikat. Perang saudara yang sudah berlarutan sejak Februari 2011 ini telah menyebabkan kematian ratusan ribu rakyat Libya yang tidak berdosa lebih-lebih serangan udara pihak NATO yang dikepalai oleh tentera Amerika Syarikat dan Perancis dikatakan culprit utama pembunuhan orang awam ini kerana walau apa canggih teknologi pesawat mereka sekalipun dalam mengenalpasti sasaran. Ianya tetap tak mengenal mangsa..


Muammar Gaddafi Dibunuh.


21 Oct 2011 6:26AM

KAHERAH, 21 Okt 2011 – Rakaman televisyen menunjukkan mayat bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi yang berlumuran darah diheret dan dikasari pasukan tentera anti Gaddafi.

Dalam rakaman yang disiarkan Al Arabiya, muka Gaddafi berlumuran darah dan tentera anti-kerajaan mengheret mayat bekas pemimpin itu di atas tanah manakala terdapat kesan luka di kepalanya.

Sementara itu, rangkaian televisyen Al Jazeera menyiarkan rakaman mayat Gaddafi yang hampir bogel sehingga paras pinggang diletakkan di atas tanah.

Selain itu, Al Jazeera turut menyiarkan gambar mayat Gaddafi di belakang ambulans dan mukanya tidak berlumuran darah.

Pemimpin kerajaan sementara Libya, Mustafa Abdel Jalil akan mengisytiharkan pembebasan Libya dan memberi maklumat terperinci mengenai kematian Muammar Gaddafi, kata perdana menteri kerajaan sementara, Mahmud Jibril kepada pemberita.

“Abdel Jalil akan muncul hari ini atau selewat-lewatnya esok untuk mengisytiharkan pembebasan negara ini dan mengumumkan maklumat terperinci mengenai kematian Gaddafi,” kata orang nombor dua Majlis Peralihan Kebangsaan Libya (NTC) itu.

“Dengan pengumuman itu semua mereka yang jahat, termasuk Gaddafi telah dihapuskan dari negara tercinta ini ... ini adalah masa bagi Libya untuk memulakan negara baru, sebuah Libya yang bersatu, satu rakyat dan satu masa depan,” katanya. 
(sumber KLPos)

Satu persoalan menjengah minda aku, 'Apakah Libya akan kembali aman seperti dulu sebelum Perang Saudara ni tercetus?'. Lihat apa sudah jadi Iraq selepas tumbangnya rejim Saddam Hussein yang didalangi oleh puak Syiah dan Amerika meskipun yang matinya puak Syiah jugak. Iraq sampai sekarang tidak aman dan khabarnya kerajaan baru pro Amerika itu jugak bukanlah sempurna sangat pun. Rasuah tetap berleluasa malahan lebih teruk membusuk lagi dari zaman Saddam akibat dari sistem dan budaya baru yang diimport dari Amerika. Begitu jugak dengan Mesir yang menyaksikan pertelingkahan Arab Islam dan Arab Coptic yang berbeza agama.

Sila baca untuk pengetahuan lanjut ;

Aku dah lama tau video ni semenjak sebelum Aidilfitri sudah lagi, tak silap aku selepas pulang dari solat tarawikh untuk menyelongkar update berita dunia. Walaupun aku bukanlah setuju 100% dengan Almarhum kerana beliau disifatkan sebagai 'agak gila' jugaklah semasa hayatnya tapi aku cukup kagum dengan dasar untuk negaranya. Agak-agak cuba korang bayangkan kalau Bank Negara kita bebas dari pengaruh Bank Dunia dan Rothschild, mesti kita takkan mengalami kemelesetan jugak kan?. Renung-renungkan video di bawah.


Shacklesmith : Apa pulak pandangan Datuk Najib dan Datuk Anwar mengenai tragedi ini?, adakah balik-balik nak ulang cakap pemulihan demokrasi dan all sort of democrazy shit or what so ever lagi?. Oh come on, kepada Datuk Najib dan Datuk Anwar. Takkanlah nak bodek NTC lagi kot.

Review filem Klip 3GP - Ganas, Menggerunkan dan Mengghairahkan!

Assalamualaikum kepada pembaca Kerambit Assassin's sekalian!, Amacam pekabor semua?, hai dah lama kan Shacklesmith tak buat review pasal filem. Kali terakhir pun masa cerita Transformer : Dark of the Moon masa bulan Julai lalu yang menyaksikan gambar panas Rosie Huntington-Whitley menjadi bahan santapan mata gatal, hamsap dan miang lelaki yang membaca blog nih!. Sebenarnya lepas tu bukan Shacklesmith tak tengok lagi dah wayang langsung lagi dah lepas tu. Cuma takde masa ajer nak buat review filem. Kalau nak diikutkan bulan puasa sudah dah TIGA KALI Shacklesmith tengok wayang bertemankan member yang baru balik belajar oversea!. Semua cerita Hollywood mari punya beb, belum campur lagi dua filem bulan sudah. Filem Bini-biniku Gangster lah filem buatan Malaysia pertama yang aku tonton untuk suku akhir tahun ini (Apelah ko Shacklesmith tak buat review pasal filem ni jugak! < member aku) diikuti dengan Johnny English Reborn dan yang terakhir The Three Musketeer.


Sudah hampir dua bulan aku menyedari kewujudan trailer filem Klip 3GP ni iaitu hampir seminggu sebelum Aidilfitri lagi cuma Shacklesmith malas nak buat review sebab ape ke jadahnya nak mengulas kalau cerita tu tak keluar panggung lagi bukan?, ini mengingatkan aku saban tahun selepas berakhirnya E3 setiap Jun di Los Angeles. Kepada kipas susah mati permainan video macam aku memang biasa benar follow ekspo melalui perkembangan di internet (yelah mana la aku ada duit nak pergi L.A. sana nun, belum ada rezeki lagilah beb. Insyallah next time). Kadang-kadang yang aku nak tergelaknya selepas berakhirnya ekspo ada jer segelintir blogger's dan beberapa portal komuniti gamer's sebagai contoh IGN yang gatal-gatal tangan buat review pasal game yang dipersembahkan dalam ekspo kepada orang ramai. Sebagai contoh permainan video Assassin's Creed : Revelation yang akan dikeluarkan di pasaran November ini. Sekali tiba-tiba ada blogger gatal keluarkan 'review' hanya berdasarkan kepada demo-nya di E3 sahaja. What the frog?, main dulu sampai habis baru  buat review okay. Jadi dalam kes review filem Klip 3GP ni Shacklesmith bertindak tepat pada masanya.

Apa yang korang tau pasal klip video 3GP?, ya ianya suatu klip video yang dirakam menggunakan telefon bimbit pintar. Benda ni bukan perkara baru tapi dah lama dah, sejak Shacklesmith sekolah lagi. Tak silap aku Mastika pernah cover pasal story ni masa isu bulan Disember 2005 melalui tajuk 'Wajah-wajah yang memalukan bangsa kita'. Hangpa ingat lagi 'Kenangan Lubuk Tupah'?, orang Kedah konfem tak boleh lupa punya babak stim dapat klip 3GP tu. Enough said, memang satu trend dan hobi bagi para golongan belia itu untuk mengumpulkan klip-klip 3GP lucah dalam handphone mereka apa ianya mudah kerana boleh disebarkan melalui kaedah 'bluetooth', kecuali aku sebab aku takde smartphone berkeupayaan 3G. Aku pakai basic phone jer beb. Teringat aku masa mula-mula duduk hostel (rumah bujang) dengan senior ketika baru masuk kolej tiga tahun dulu (pertengahan 2008), awal-awal lagi aku diberitahu bahawa aktiviti malam dorang adelah menonton 'blue'. Aku pun pikir ape lagilah, memang sah-sah da agak penghuni sebuah unit flat Manor Taman Maluri ni memang jenis kurang beriman. Aku pun apa kurangnya jugak, masa muda-muda zaman sekolah dulu bukanlah jenis kuat sembahyang pun.

Waktu malam adalah saat yang paling dinanti-nantikan, bagi teman serumah aku yang memiliki laptop kami gunakan kesempatan ini untuk 'wifi' di restoran yang menyediakan perkhidmatan internet. Saat keemasan itulah kami gunakan untuk mendownload lagu-lagu mp3, video muzik Youtube, dan klip-klip 3gp secara haram tanpa pengetahuan pemilik asal tanpa was-was kerana ianya percuma tanpa dicaj pemilik restoran. Selepas puas mendownload dan menjamu selera maka pulanglah kami lalu klip 3gp lucah tersebut ditonton beramai-ramai, memang tak ingat dunialah. Sungguh lucu sekali masa tu sudahlah aku paling muda dalam rumah tu, ada pula suara yang mengatakan 'budak bawah umur 18 tahun dilarang menonton'. Ahh, aku peduli apa?, almaklumlah klip 3gp lucah ni punyalah senang sangat nak dapat malahan ianya disebarkan melalui kaedah P2P (Peer to Peer) dalam internet. Cari ajer semua ada!, nak tengok aksi 'pramugari', 'jururawat' ataupun 'pembantu rumah' mahupun 'aksi pelatih PLKN'! ianya mudah saja. You name it, you got it!.


Ianya berlaku sekitar Mei hingga Jun tahun 2008, seingat aku masa tu aku rapat dengan housemate aku budak Sabah dan pada masa itu jugak MimiFLY One Nation Emcees pelakon utama Klip 3GP pun baru nak naik (masa tu dia baru audition Gangstarz lagi). Aku pun tak sangka dia boleh jadi pelakon, memang sah-sah ikut jejak langkah Fergie Black Eyed Peas yang terlebih dahulu dikenali sebagai pelakon sebelum jadi penyanyi. Baiklah, daripada tadi aku asyik berbincang benda off topic tapi berkaitan jugak dan review langsung tak sentuh pulak dari tadi. Korang nak review jugak, okey aku bagi.

Memandangkan klip-klip lucah rakaman dari telefon bimbit semakin disebarkan secara meluas melalui kaedah file sharing dan bluetooth, ada yang menimbulkan kontroversi panas sehinggu menjadi bahan perselisihan di antara ahli keluarga mahupun rakan-rakan dan masyarakat. Maka oleh itu syarikat penerbitan filem ternama tanah air iaitu Grand Brilliance telah menerbitkan sebuah filem yang diinspirasikan dari isu-isu gejala negatif sosial ini. Shacklesmith secara terus-terang cakaplah, masa tengok trailer dekat Youtube tu pun bulu tengkuk aku dah tegak meremang. Apa lagi belum tengok kat wayang pun, memang SERAM TAK BERHANTU!. Hah, kalah cerita Dua Alam yang digembar-gemburkan 'Doktor' terpoyo 1Malaysia tu. Macam nilah nak buat Dr Rozmey oi, kata seram tak berhantu tapi scene ganas haram satu pun tak bubuh. Setakat taruk scene mandi ngan kuburkan jenazah  majalah Mastika pun boleh buat. Tampilkan mood dalam penceritaan bertulis pun jer dah cukup untuk menginsafkan orang.


Filem ni mengingatkan aku dengan filem Gangster dan Akhirat yang menggabungkan 3-4 cerita dalam satu filem. Aku pun tak berapa pasti kalau ada lagi filem tempatan buat konsep sebegitu tapi apa yang pasti kesemua filem tersebut bergenre thriller. Sebelum filem ini dikeluarkan lagi, hampir tercetus satu kontroversi melibatkan pelakon utamanya iaitu MimiFLY yang dikatakan melakonkan babak panas hubungan seks dalam filem tersebut, walaubagaimanapun ianya disangkal oleh beliau dengan mengatakan bahawa babak tersebut dilakonkan menggunakan body double. Akan tetapi, apa alasan yang diberikan ianya tetap memberi kesan dimana kontroversi ini hampir merenggangkan hubungan Mimi dan Jojo. Adegan itu diperlukan untuk menampakkan filem tersebut sebagai realistik memandangkan filem tersebut mempunyai mesej yang tersendiri iaitu pengajaran tentang bahayanya teknologi ini. (Aku malas nak tulis sinopsis, baca jelah kat SINI)


Cuma yang buat aku terfikir, bukankah zaman sekarang ni hampir kesemua smartphone boleh menggunakan format MP4 yang lebih bagus kualitinya berbanding 3GP yang agak kureng kejelasan imejnya. Kalau sekarang dah canggih, kenapa perlu ke belakang?. Aku tak hairanlah kalau filem ini diterbitkan pada tahun 2007/2008 but now it's 2011 for God sake!. Sepatutnya diberi nama Klip MP4 supaya ianya lebih appropriate!. Lagi satu, filem ini diterbitkan bertujuan untuk memberikan pengajaran kepada golongan muda supaya tidak tercebak ke dalam kancah sosial seperti seks bebas, salah guna internet dan sebagainya. Akan tetapi, akan adakah flip sided effect pula?, filem ini secara tidak langsung seolah-olah menggalakkan lagi aktiviti seks bebas di kalangan generasi muda. Bagaimana pulak tu?, aku paham la beb nak buat filem memang kena buat biar nampak realistik. Lainlah kalau buat cerita kartun. Tiga hari sudah sebelum menulis entry ini, aku bertanyakan kepada member aku tentang apa pandangannya mengenai filem Klip 3GP. Kebetulan beberapa minit sebelum tayangan filem Bini-biniku Gangster yang kami tonton hampir sebulan lalu, kami sempat menonton trailer filem Klip 3GP tersebut, lantas beliau menjawab FILEM YANG MEROSAKKAN DAN MEMALUKAN BANGSA!!.


Sungguh mudah dan jelas komen yang diberikan oleh kawan aku tu, begitu mendalam maksudnya. Aku tak pasti apa review penonton selepas hampir dua minggu filem ni ditayangkan. Setakat ni belum komen negatif dalam surat khabar. Filem ini turut menampilkan pelakon Zahiril Adzim yang mula dikenali melalui drama Juvana meskipun terlebih dahulu muncul dalam filem Gadoh, drama ni mengingatkan aku dengan drama Prison Break dan dokumentri Guilty Or Innocent yang disiarkan di Discovery Channel. Aku harap janganlah dia terpalit sama kalau berlaku kontroversi gara-gara komen negatif sebahagian besar rakyat negara ini.

So, that's all for today folk's!. Even though it takes more than a day for me to finished this up!. Haha, kepada anda semua jangan marahlah kalau dapat tahu bahawa Shacklesmith sebenarnya tak tengok langsung cerita Klip 3GP tapi tangan gatal sangat nak buat 'review'!. Seribu maaf ku pohon kalau ada yang terasa hati kena permain kow-kow oleh aku. Bukan niat aku hendak menipu cuma saja nak berkongsi pengalaman mengenai video rakaman 3GP sepanjang hidup aku.

Salam sejahtera dari Shacklesmith
- Damansara, Kuala Lumpur

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

Thursday, October 20, 2011

Bila Binatang Bermain Facebook

Kepada yang sedia maklum mungkin tahu bahawa Facebook adalah ruang maya untuk manusia berkomunikasi, tapi bagaimana pulak kalau  haiwan pun turut serta bersama?




Kalau BINATANG ada facebook, agak-agak apa status mereka?

NYAMUK : Baru habis ronda rumah Ajoi… kenyang burp, Alhamdulillah…
CICAK : isteriku tersepit kt pintu....
KUCING BETINA: “Anak i yang ke-5 baru tanya siapa bapaknya. I bingung nak jawab apa. I sendiri lupa bapaknya siapa.”
AYAM : Kawan2…kalu esok guwe tak update…bererti guwe udah di goreng….I luv u all… jangan luper wat kenduri arwah untuk I yaa…
NYAMUK: Siot, sekali drug addict gua hantam. Gua positif HIV AIDS…sobs~
KUCING JANTAN: Baru je add awek sebelah umah… keturunan PARSI beb!!!
BABI : Aku bengang btol la...die gi pijak taik kucing tapi nama aku yang disebutnye...wei bro! len kali siasat dlu la sape yang berak kt depan umah kaw...tension2!!!!

Monday, October 17, 2011

Ada Apa Dengan Drama Melayu (Tahajjud Cinta)? 2

Apa khabar para pembaca sekalian!. Seperti yang dijanjikan kelmarin saya ingin menyambung semula entry mengenai 'Ada Apa Dengan Drama Melayu? 1' yang mulanya tujuan ditulis sebagai review drama Tahajjud Cinta tapi semakin banyak 'melencong' sampai berpusing pasal drama lama yang sudah bermain di TV lebih bertahun sudah gara-gara Shacklesmith ni terlalu bersemangat sangat nak menulis. Baiklah seperti yang dijanjikan aku akan menyentuh persoalan yang bermain di fikiranku ini tentang apa yang tak kena pada drama Melayu kita ni.

Jika anda lihat semenjak dua tahun sudah iaitu pada lewat tahun 2009, telah bermulanya kecendungan oleh penggiat drama tanah air untuk menerbitkan drama bercorak 'Islamik'. Ini boleh dilihat dengan kejayaan drama 'Nur Kasih' yang berjaya mendapat rating tertinggi selama lebih dua bulan di stesen TV3. Drama inilah yang telah melonjakkan nama Tiz Zaqyah sehingga menjadi antara pelakon wanita yang disegani dan juga menghangatkan gosip cinta antara Remy Ishak dan Ummi Nazeera sebelum timbul cerita pipi bengkak Ummi akibat ditampar Remy dalam satu pertengkaran.


Syabas diucapkan kepada pengarah tersohor Khabir Bhatia yang begitu aku kagumi dengan kreativitinya mengarah cerita arahannya sehingga menjadi cult classic ke tahap epic proportion. Terus teranglah gua cakap beb, dulu masa awal kemunculan dia dengan filem Cinta aku tak terima kerana judul yang begitu simplistik dan menceritakan perkara cliche (cinta berlaku di mana-mana sahaja kerana sifat semulajadi manusia) akan tetapi selepas buah tangannya yang selepas itu iaitu filem Sepi (mungkin akibat faktor 'Afdlin Shauki' yang merupakan idola aku) aku mula faham akan apa mesej yang cuba beliau sampaikan (sebab baru nak kenal apa erti cinta sebenar almaklumlah umur pun naik 18 tahun ketika itu).

Sebenarnya drama bercorak Islamik ini bukanlah fenomena baru dalam industri drama tanah air, ini kerana sebelum kemunculan drama Nur Kasih. Drama-drama bertema keagamaan telah dipelopori terlebih dahulu oleh RTM dalam siaran TV1 dan TV2 sejak tahun 1990an lagi. Akan tetapi, biasalah pada masa itu RTM kan sapa tengok sangat dengan kualiti siaran yang tak ubah seperti siaran televisyen zaman Ron Burgundy tahun 1970an masih lagi pakai analog lagi. Lagipun yang tengok RTM ni orang-orang di luar bandar yang masih belum punya akses kepada TV3, Mega TV dan Astro (ingat, aku sebut masa tahun 1990an okay).

Kemunculan drama Nur Kasih telah sedikit mencetuskan satu fenomena luar biasa yang menarik sebilangan ramai golongan muda terutamanya anak-anak gadis yang biasanya kita lihat bertudung tak kira dari dalam mahupun luar bandar. Watak yang dipegang oleh Tiz Zaqyah menjadi contoh sebilangan besar anak-anak gadis yang baru meningkat dewasa kerana kepetahannya menasihati dan berbicara soal agama dan akidah. Disamping itu, watak yang dibawa oleh Tiz Zaqyah dan Ummi Nazeera sungguh menyejukkan mata memandang kerana imej mereka yang bertudung meskipun realitinya mereka tiada bezanya dengan gadis-gadis tipikal KL middle class dan pelakon wanita yang lain.



Bukan niat aku nak mengaibkan mereka kerana bagi aku Tiz Zaqyah dan Ummi Nazeera tetap awek yang sweet di mata aku. Tapi inilah realiti kehidupan, so terima jela dengan bulat-bulat dan telanlah semahu-mahunya meskipun bukan kehendak perut hati mahu ianya jadi begitu. Apa pun aku tetap respek mereka kerana berjaya menipu korang semua dengan watak-watak yang korang pikir secara realitinya turut melambangkan kehidupan sebenar mereka. Inilah hakikat yang patut korang terima daripada pelakon bai. Kalau tak kerana ni maka apa sebab Allahyarham Seniman Ahmad June pernah diludah di luar panggung oleh penonton gara-gara watak jahat yang selalu dilakonkannya padahal hakikatnya beliau tidaklah begitu di luar. Ini kerana sehingga ke akhir hayatnya beliau adalah seorang yang warak dan rajin melakukan amal ibadat serta menjadi guru mengaji kepada anak-anak setempatnya.

Kesinambungan tercetusnya fenomena drama Islamik yang dibawa oleh Nur Kasih maka bermulalah trend-trend oleh syarikat penerbitan untuk menerbitkan drama-drama bercorak sedemikian. Kita boleh lihat yang terbaru usaha inisiatif yang dibawa oleh pengarah yang juga bekas pelakon Erma Fatima (yang suatu ketika mencetuskan kontroversi filem Embun arahannya yang menyaksikan Allahyarham Izi Yahya 'merogol' Umie Aida dalam keadaan 'panas') untuk turut menerbitkan drama bercorak Islamik iaitu Tahajjud Cinta yang telah melabuhkan tirai baru-baru ini.


Shacklesmith sebenarnya malas nak mengulas lanjut mengenai drama lakonan Fazura dan Neelofa yang telah menemui penonton sejak 8 Julai lalu. Tak usah disebut lagi kontroversi yang pernah aku ceritakan hampir tiga bulan lalu. Bagi aku kalau bab pelakon perempuannya sama saja di dalam set ajer bertudung tapi kat luar jangan cakaplah bak kata slogan kedai Seng Heng 'Beza memang berbeza'. Cuma aku nak mengulas email yang telah diterima oleh Abang Nara dari seorang peminat yang tidak puas hati dengan ending drama tersebut kerana merasakan ianya mengecewakan peminat.

assalamualaikum, saya tulis sekadar nak meluahkan rasa tak puas hati dengan pengakhiran cerita Tahajjud Cinta di TV3. Tak kan cerita permulaan yang sangat hebat berakhir macam itu sahaja. Saya percaya ramai yang tidak berpuashati dengan ending cerita tersebut dan saya rasa tak patut erma fatima buat ia tergantung. Pasti penonton mahu tahu apa yang terjadi pada Ustaz Shauki (yang serius saya rasa mencabar emosi penonton dengan hadis2 dan ayat quran dalam setiap kata2nya). Juga isteri2nya, anaknya solah, pada Seri. Hm, entahlah. Mungkin Erma Fatima puas hati dengan hasil kerjanya. Tetapi hati penonton? Harap2lah lepas ni jangan ada cerita hebat yang tergantung macam tu je. Kita yang stress.. Apa pendapat abang Nara?

Aku cukup setuju dengan pendapat yang diutarakan oleh abang Nara yang menyatakan bahawa drama ini adalah refleksi kepada realiti kehidupan kita zaman sekarang yang terlalu taksub kepada sesuatu pemimpin sehingga pemimpin buat salah pun tidak berani nak tegur. Tidak dinafikan juga ramai yang berlagak alim semata-mata nak menunjuk-nunjuk dengan orang lain betapa hebatnya diri mereka itu. Sementara bagi mereka yang taksub maka dipujalah sipolan itu bagai nak ke langit seumpama dewata kayangan. Seperti kes yang pernah aku hadapi dari seorang Mek Kelate pelajar UKM ni hah, semua gara-gara akibat taksub menggila pada Tok Guru-nya itu. Walhal, entah berapa banyaklah wang rakyat Kelantan disapunya sepanjang memegang tampuk pemerintahan selama lebih 20 tahun. Tak mahulah sebut pasal politik tapi apa yang pasti kerana wanita, sehebat mana pun lelaki pun boleh jatuh tewas“. Hatta, ustaz sekalipun tetap tewas jua.

Sekian,
Terima Kasih Kerana Membaca

Shacklesmith : Tak terdetik hati nak giat menonton drama seperti dulu.

Sunday, October 16, 2011

Epit (Vokal) Budak Sekolej Dengan Shacklesmith??

Assalamualaikum kepada pembaca sekalian, untuk pengetahuan korang aku ni bukanlah peminat tegar program realiti sebagaimana ramai rakyat Malaysia (walaupun taklah seramai lima tahun dulu di zaman kegemilangan AF). Bahkan program nyanyian ni bukanlah program yang aku gemari (aku ni terus teranglah memang jarang tengok TV sejak 'bercinta' dengan laptop aku ni). Walaubagaimanapun, aku rasa cukup bersemangat pulak malam ni!



Sebenarnya aku terpanggil disini untuk menulis artikel secara suka rela demi 'berkempen' mengaut sokongan terhadap kawan sekolej aku sendiri iaitu Epit yang kini menjadi peserta kepada rancangan realiti TV terbaru terbitan TV3 iaitu Vokal - Bukan Sekadar Rupa yang memulakan konsert pertama pada malam ini!. Aku baru sebenarnya tau yang dia juga peserta masa bukak Facebook tadi, ada sorang budak Sarawak yang kebetulan member rapat dia sampaikan kepada kami kengkawan satu badge intake tahun 2008.

Secara peribadinya, aku bukanlah kawan rapat pun dengan dia dan kami jugak jarang terserempak di kolej almaklumlah kami belajar di bidang yang berbeza. Dia belajar Diploma Hotel Katering sementara aku pulak menuntut Diploma Teknologi Maklumat. Aku kenal dia pun melalui MySpace sebab aku kenal sorang dua budak kelas dia. Kami belajar di sebuah kolej swasta di Taman Maluri dan akan konvo dua bulan lagi. Insyallah. Epit ni berasal daripada Perak (Oghang Taiping yeop!)

Tak sangka jugak aku ada kawan sekolej yang punya bakat nak jadi penyanyi terkenal suatu hari nanti. Dulu masa di sekolah aku yang menyinar adalah Aliff Satar dan Dafi. Epit ni merupakan budak koir dalam kolej aku dan mengikut kata kengkawan sekolej aku, dia kalau menyanyi lagu rock kapak suara memang power lah.

Shacklesmith : Artikel ditulis sebelum Epit membuat persembahan dan disiapkan selepas beliau tersingkir. Mengikut kata awek nurse yang aku borak bersama dalam Facebook. Dia tersingkir awal-awal lagi gara-gara pitching yang banyak lari. Aku rasa dia tak boleh dipersalahkan pasal hal suara ni sebab sekarang pun korang paham-paham jela sekarang ni musim flu dan sakit tekak.


Adoyai, bukan rezeki ko la malam ni bro~~

Ada Apa Dengan Drama Melayu? 1

Maaf kepada pembaca aku kerana sudah lebih dua hari tidak mengupdate kandungan blog ini. Aku baru lepas menonton filem The Three Musketeer siang tadi setelah lebih dua minggu tidak menonton filem di wayang. Sejujurnya, mood dan gerak hatiku untuk mengarang hilang secara tiba-tiba meskipun idea tetap datang dengan mencurah-curah. Jangan disalahkan pulak kononnya aku kering idea, cuma tangan aku jer yang malas nak menaip. Di malam yang sunyi ni Alhamdullillah kepada-Nya kerana telah mendetikkan hatiku ini untuk menulis sebuah entry tentang sebuah drama popular kegilaan ramai yang baru saja berakhir.

Aku ni sebenarnya bukanlah kaki menonton drama di televisyen. Seingat aku sudah hampir dua tahun aku tak melayan dah cerita-cerita Melayu yang ditayangkan di televisyen. Kali terakhir aku mengikuti drama pun sewaktu slot SERAM TV3 iaitu Tower 13 lakonan Bront Palarae, itulah drama akhir yang aku ikuti dengan penuh minat sekali. Kalau nak diikutkan selepas itu, slot SERAM pun aku follow endah tak endah jer sebab terlalu sibuk dengan tugasan kolej padahal slot SERAM-lah yang paling aku follow di TV3 semenjak drama Susuk (2007) lakonan Dynas Mokhtar (sampai leka dari mengulangkaji SPM!).


Walaupun aku lebih cenderung kepada drama hantu tapi aku ni bukanlah jenis yang penakut macam sesetengah orang yang cepat tersentap jantung walau hantu tak kelihatan langsung di babak hanya disebabkan bunyi sahaja. Entah mengapa aku bersikap begitu mungkin pengarahnya tak mampu menundukkan aku secara psikologi (bukan drama saja malahan filem pun begitu, sedangkan bikinan Hollywood juga tidak mampu menaklukiku dengan segala kecanggihan teknologi membina mood seram yang menakutkan).

Selain slot SERAM di TV3, drama cerita hantu yang disiarkan di stesyen televisyen lain turut menarik perhatianku iaitu GHOST yang disiarkan di 8TV sekitar awal 2008. Aku ikuti cerita lakonan dua orang pengacara popular Nazruddin Rahman dan Cheryl Samad tu dengan penuh minat, bukan saja minat dengan jalan cerita. Malahan dengan sinematografinya sekali yang begitu alive!. Memang berbeza dari drama tipikal Melayu lain sebab pengarahnya berbangsa Cina jadi korang paham jela tahap kreativiti penggiat seni ni tak sama mengikut bangsa. Drama ni jugak banyak mengetengahkan kehidupan golongan urban (Melayu KL) yang mana aku dah masak sangat. Sejujurnya aku respek drama Melayu hasil karya garapan penerbit dan pengarah berbangsa Cina sebab mereka sedaya-upaya cuba lari daripada perkara cliche drama Melayu tipikal.


Persoalan 'hantu' yang dibawa oleh kedua drama ini (GHOST dan Tower 13) bukanlah bertujuan untuk menakutkan penonton tapi lebih kepada puzzle solving. Aku cukup minat pasal 'mengenalpasti dan menyelesaikan masalah' ni sebab aku ni minat main video games. Kalau korang pernah main Silent Hill ataupun Forbidden Siren mesti penah pecah kepala solving that riddling puzzles tu kan?. Haha, aku tau majoriti yang baca ni tak main video games sangat pun.

Selain drama seram, drama-drama lain juga turut ku minati seperti Sindarela yang memperkenalkan aku kepada Bront Palarae dan Remy Ishak. Drama ni merupakan drama kedua lakonan Sharifah Amani selepas kejayaan Emil Emilda hampir setahun sebelum itu. Aku cukup respek (not fully) dengan watak lakonan Bront sebagai seorang mekanik sederhana yang berasal dari kerabat diraja dan jugak Remy Ishak yang begitu cool dan bersahaja tapi gatal. Aku follow sebelum tunggu result SPM sampailah baru masuk semester pertama kolej. Kengkawan serumah punyalah dok terliur cakap pergh bapak giler best universiti Lim Kok Wing facility fulamak tip top level first class marvelous. Aku cakap balik takpelah, bukan nasib kita lagipun tempat tu tempat anak orang kaya-raya. Melayu yang ada pun mesti high class punya Melayu dan aku dah bosan dengan Melayu high class sebab aku budak Damansara yang dah muak dikelilingi golongan high class! (masa tu serius aku tak tau anak-anak peneroka budak Felda scholarship pun ada belajar kat sana, aku ingat budak Felda semua pergi blaja oversea. maaflah Wawa ngan Leen kalau terbaca erk..heee~)

Bukan setakat Sindarela jugak yang menarik perhatian aku, bahkan juga Suteramaya lakonan Mustapha Kamal (orang lama, gua respek beb sebab tetap macho sampai ke tua!), Erry Boyz R Us (erk, suntik vitamin C?), Fasha Sandha (abang Jejai-no komen), Intan Ladyana (hai abang - blushing Shaheizy Sam dibuatnya!), Ayu Raudhah (bini pemain bola!) dan Faezah (kombinasi terbaik orang Penang + kerja pramugari!, dialog dia paling pedas dalam tu kalah Maria Farida hangpa tau n0!). Bayangkan tiap petang sebelum berbuka puasa aku dah siap tunggu depan TV sebab nak tengok cerita tuh. Aku siap berebut lagi dengan budak serumah sebab dorang nak tengok sinetron Olivia!. Sedangkan apa la best sangat cerita Velove Vexia (Olivia) menyamar jadi Ruben sampai Raffi Ahmad sendiri bahlol bego tolol tak perasan buah limau bali dua bijik tertonggok di dada Velove tu kalau dia pakai jadi lelaki (Ruben) tetap tak boleh cover jugak beb!. Ada masa aku mengalah jugak dan memandangkan drama TV3 yang aku miss masih boleh ditonton di tv3.com.my maka aku pun layan jelah kat cybercafe kawasan Taman Maluri. Ramai yang pelik memandang aku sebab budak lain main Counter Strike dan DOTA sedangkan aku pulak bergelak ketawa tengok drama mengalahkan perempuan.


Aku tak sedar rupenya drama tu hasil karya Kabir Bhatia yang sememangnya punya kelas dan kualiti tersendiri walaupun drama tu tak sepopular Manjalara lakonan mantap Emelda Rosmila. Sejujurnya aku menyesal tak tengok filem Cinta dan Sepi sebab naluri jiwang cinta tak wujud lagi di hati aku!. Aku lelaki keras hati yang tak kenal erti cinta di awal usia dewasa ku. Itulah drama keluarga yang terakhir aku tonton lepas tu consentrate cerita seram pulak..


Hah, panjang bebenor entry yang aku tulis ni kan?, mula nak tulis pasal Tahajjud Cinta sekali ambik kau meleret sampai cerita yang dah bertahun sudah punya. Aku tak tahulah berapa ramai yang larat baca luahan perasaan aku pasal drama Melayu nih. Tapi jangan berhenti setakat ni sajer.. Tunggu!!! Ada sambungan nyer tau.

Shacklesmith : Dengar cerita pramugari ni nampak jer lembut tapi keras jugak. Betul ke? Hehe, akak eden pun bokeh pramugari jugak ehh..

Thursday, October 13, 2011

Politically motivated by "Hidden Hand"


Barely a few minutes ago while I was reading today's copy of  NST. I stumbled upon this article (can't find the latest one) about a politically motivated agenda by western based NGO's for pressuring international food companies to halt using palm-oilingredient for their consumer's product. The cause of this matter is just that Palm-oil industry is MAIN REASON for Tropical Rainforest DEFORESTATION!!! How pathetic is that??? What about other industries that contributed to deforestation and massive loss of fauna habitats in highly developed western countries (it's does surely puzzled us though).



GreenPeace and FOE, another moronic so called enviromentallist retard are known to be influencing Cadbury to remove the palm-oil content from it's chocolate ingredient and insteadt went far to replaced it with other rival vegetable oil which are lower yield to consumers. The only replacement they could use is, Chocolate Butter.

Well do they know much land the cocoa farmer needed to grow cocoa trees to extract another nuts to produce the same amount of unsaturated palm fat? I'm very sure that one day the cocoa plantation will doubled twice the size of the largest palm-oil plantation if subsidies were permitted to them. And this will lead to massive deforestation in all part of tropical rainforest around the world.

I still remembers two years ago after reading some articles in our local daily about a crazy environmentalist dude wearing anOrangutan suit to warn all shopper's in UK not to buy the Malaysian palm-oil for claiming that the plantation had threaten the lives of Orangutan in Bornean part of  Malaysia on a massive scale.
Massive scale!!!??? Malaysia!!!??? Orangutan!!!???



IS MALAYSIA THE ONLY COUNTRY THAT HARBOURS ORANGUTAN AND HAVE THE LARGEST PALM-OIL PLANTATION???

HELLO!!! THE ORANGUTAN IN MALAYSIA ARE WELL SPECIALLY PROTECTED AS A NATURAL HERITAGE. WE EVEN HAD  SANCTUARIES FOR THEIR CONSERVATIONS. THEREFORE, NO SUCH THING AS PALM-OIL PLANTATION THREATENING THEIR HOMES ON SUCH MASSIVE SCALE. PLUS, ORANGUTAN CAN ONLY BE FOUND IN BORNEO AND NOT IN THE PENINSULAR.

The moron's even demanded New Zealand dairy farmer to stop them (farmer) to use palm kernel to feed their dairy cows. Surely, these will have a greater consequence as the milk production will decline because the cow only produce more milk when comsuming the palm kernel compares to corn or soy meal diet. As a result, dairy farmers will need to enlarge the cows grazing area causing more forested area to be cleared. (Historically, New Zealand temperate forrest were wiped out by settlement and many trees were logged to make way for grazing lands in order to produce milk, meat and wool which now was her main exports)

The question is why agricultural product produced out of deforested lands in NZ are acceptable to GreenPeace whereas, the palm oil which is produced by Malaysia is demonised?

Was this the work of a capitalist 'Hidden Hand' trying to destabilised Malaysian economic growth. Why only the tropical rainforest are the targets of conservations. Be it, even the temperate forest are valuable for cleaning up carbon dioxides in our air.

Do these pathetic moron realised that in Malaysia and Indonesia, palm oils are planted in agricultural lands just like other farm based product in other developed countries. These industries are vital to combat poverties in these places. Therefore any attempi made by these radicals can be seen as massive threat to livelihood of farmers in developing countries. 


Shacklesmith : Thank's for reading my articles for tonight. For your information, this is actually a repost from my old blog two year's ago. Yes, I do have a blog few year's before I opened this blog last November. The reason why I happen to remember this article is because my mind kept boggling about Kalimantan/Borneo after yesterday's incident of Indonesian angry mob's who laid siege upon the Malaysian Embassy over some false accusation by Indonesian opposition's of Malaysian authorities intruding Sarawak/Kalimantan Barat frontier.

My mind never stop thinking about it as Borneo has the largest palm oil estate in the world and home to Orangutan.




Wednesday, October 12, 2011

Wordless Wednesday - Belasungkawa Buat Ahmad Jais

Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah buat seorang penyanyi legenda ini..



Wordless Wednesday - Steve Jobs

The world most brilliant software and hardware technology entrepeneur




The bright man behind the vision that inspires many mind across the world which transcends boundaries of races, culture and religion..




Tuesday, October 11, 2011

Ini Bibir Punya Cerita.. (Izara Aishah Gugat Kilafairy?)

Punyalah nak tergelak aku dibuatnya selepas membaca entry blog Abang Nara dan komen-komen pada malam kelmarin, ini semua gara-gara 'bibir' punya cerita. Ya, seperti tajuk di atas aku nak korang sedia maklum bahawa entry Shacklesmith hari ini adalah berkaitan dengan 'bibir'. Bukan pasal bibir ikan emas dalam balang akuarium ataupun lipstick mahupun lipgloss iklan Lisa Surihani yang pernah ditayang kat TV lebih dua tahun sudah (tapi cerita pasal bibir pelakon jugak). Ceritanya adalah berkenaan dengan BIBIR dan bukan JUSTIN BIEBER.

Ikuti petikan yang aku cedok daripada entry Abe' Nara dulu

"Nampaknya Kilafairy sudah ada pesaing. Tiz Zaqyah dan Izara Aisyah, pelakon drama Soffiya yang sedang ditayangkan di TV3 telah ditampilkan di Facebook Tizdalam gambar posing menjuihkan bibir seperti yang selalu di buat oleh Kilafairy."

Awal tahun 2011, industri lakonan tanah air dikejutkan kemunculan anak penyanyi tahun 80an, Rohana Jalil iaitu Kilafairy. Pada awal kemunculannya, beliau telah digosipkan dengan Yusry KRU kerana membintangi filem Karak yang merupakan arahan Yusry sendiri. Walaubagaimanapun, setelah Yusry menjelaskan kepada media bahawa beliau kini rapat dengan Lisa Surihani (sehingga membangkitkan kemarahan stalker yang mengaku "anak angkat sultan 'tut'" kerana cemburu). Barulah khabar angin tersebut reda. Tapi ingat, anda semua mungkin tahu apa tarikan sebenar Kilafairy kepada para umum.

"Dah jadi macam Angelina Jolie lah pulak. Kami ingat selama ni Kila saja yang boleh berjaya buat pose seperti ini, rupanya Tiz dan Izara pun tak kurang meletupnya."

Pasti ramai yang dah tahu bahawa Kilafairy digelar sebagai Angelina Jolie Malaysia oleh para wartawan kerana kesukaannya yang selalu memuncungkan bibir tiapkali bergambar untuk media. Memang tak boleh dinafikan kalau dah bibir mungil tu sinonim sangat dengan aktres ternama Hollywood tu. Apatahnya keduanya juga adalah seorang pelakon.

Yang menjadi bahan dalam blog Abang Nara adalah gambar ini yang dicedok dari Facebook Tizz Zaqyah. Cuba anda perhatikan gambar di bawah. Aku crop sikit supaya lebih jelas.


Pergh, kecur aku beb tengok Tiz Zaqyah kat sebelah tu, lagi-lagi sejak dia jadi cover Eh! bulan Disember tahun 2009 dulu. Fuyoh, lelaki mana tak tahan bai. Tapi isunya bukan pasal Tiz okay, fokus utama topik kita arini adalah yang sebelah kanan tu. Yeah, kalau sesiapa pernah tengok slot drama Akasia TV3, Keranamu Laila dan yang terbaru Sofiyya memang konfem kenal awek tu punya. Nama Izara Aishah, dan umurnya muda lagi. Baru berusia 19 tahun, muda setahun daripada Kilafairy. Sebenarnya baru aku perasan kelmarin yang si Izara Aishah ni junior satu sekolah dengan aku rupanya. Aku tua 2 tahun daripada dia, kebetulan kitorang bersekolah di SMK Seri Hartamas. Mula-mula aku perasan adik classmate aku tu mutual friend dia dalam Facebook. Haha, tak sangka jugak selain Aliff Satar, Dafi dan Shahrul Ezany (KAMI), 'adik' aku pun dah terjun dalam bidang ni gak erk. Aku pun tumpang bangga jugak lah. Yeah, HIDUP HARTAMAS!!!

So, benarkah dengan penemuan gambar di atas tu membuktikan bahawa Angelina Jolie Malaysia tu sudah ada pesaing yang bakal merebut takhta gelaran berkenaan?. Haha, macamlah takder perempuan lain yang berbibir mungil dan menggoda selain daripada dua orang anak dara muda yang baru start jadi pelakon nih. Meh, aku ceritakan perkara di sebalik bibir nih. 

Sejak, berlegar cerita pasal bibir Kilafairy yang kononnya sebijik macam Angelina Jolie maka ramailah yang membuat andaian macam-macam kononnya si Kila sajer-sajer ni 'menebalkan' bibir bila tiap kali bergambar. Aku tak nafikan pendapat berkenaan sebab pernah aku tengok gambar dia masa belum popular dulu bibirnya takdela ala-ala 'Mrs. Pitt' sangat. Tapi, ada jugak aku tengok gambar dia masa baby. Bibir dia pun lagu tu jugak tebalnya. Yelah, umur pun setahun jagung kan. Kejer dok menghisap susu puting. Mana tak tebal bibir dibuatnya kan. Haha!


Selain pendapat kat atas ada pulak yang buat andaian yang bukan-bukan kononnya si Kilafairy ni suntik BOTOX/COLLAGEN. Astaghfirullahwalazim, dahsyat betul fitnah yang bukan-bukan yang dibawa angin ke sana ke mari nih. Cuba korang bayangkan, daripada dia suntik botox/collagen dalam bibir baik dia buat kan hidung dan tinggikan cheekbone sekali. Bari ngam bai. Ni setakat bibir jer nampak sangat autanyer. 

Lagi satu sejak timbulnya gambar ni dalam blog Abang Nara, maka bermulalah cerita

KILAFAIRY DIGUGAT IZARA AISHAH

Apakah dengan kemunculan Izara Aishah ni bakal menggugat Kilafairy keatas posing bibir muncung ini? Boleh percaya kah? Dua-dua pun baru tak sampai setahun jagung memulakan karier lakonan. Takkan lah pasal bibir pun boleh jadi isu ni. Apa kena tabur pasir ke periuk nasik Kilafairy dek Izara Aishah akibat ditarik gelaran Angelina Jolie itu dan diberi kepada Izara Aishah. I don't think so.

Sebelum bermacam-macam andaian yang bukan-bukan nanti keluar lagi sampai tak pasal-pasal kepala otak peminat industri lakonan jadi polluted, biar aku terang kat sini. Korang semua mungkin dah sedia maklum bahawa Kilafairy dan Izara Aishah berdarah campuran PAKISTAN. So, tak hairanlah secara fizikalnya mereka nampak berbeza dari wajah tipikal kita totokz-totokz Meleis sekalian (mintak maap tolonglah jangan sesiapa terasa dengan ayat tak seberapa pedas tapi masin Shacklesmith ni erk!)

Sebelum Izara turut dipalitkan sama tuduhan botox pada bibir sila tengok gambar yang aku bagi kat bawah nih!. Adakah kedua-dua wanita ini turut menjalani suntikan botox dan kolagen?.

Model : Princess Shahrzad

Model : Claudia Lynx

Untuk pengetahuan korang, kedua-dua model ini berbangsa Parsi dan berasal daripada Iran dan bekerja sebagai model di Dubai dan Amerika Syarikat. Tengok betul-betul bibir mereka, ada ala-ala Angelina Jolie gitu kan?. Jadi adakah korang merasakan bahawa mereka juga menyuntik botox atau kolagen?. Terpulang pada anda nak menilainya. Tapi pada pendapat aku, tidak mungkin jugak antara 50/50 mereka melakukannya. Tambahan lagi, model yang pertama Shahrzad masih lagi seorang pelajar.

Kenapa aku pilih model dari Iran sebagai contoh?. Aku yakin dalam kepala korang especially totokz Meleis serbanistas Arabophile bendera hijau cap bulan mengambang mesti pikir yang perempuan-perempuan Iran ni baik-baik belaka pakai burqa sampai tutup hidung. Hak thuih!, dalam negara depa ajer bajet buat lagu tu. Cuba kalau depa pergi negeri orang putih, maka dedahlah segala bagai aurat termasuk lurah dendam sedalam '80 kaki dari aras laut' dan peha ayam drumstick KFC Hot & Spicy yang gebu-gebu dan enak belaka. Tak payah pergi negeri mat salih nak tengok depa, aku pernah pergi buat lawatan kat UPM dulu dah tengok awek-awek Iran ni pakai anak tudung pun haram tapi nasi lemak boleh bubuh harga RM5.00 sebungkus lagi!. Kepada pengikut pegangan Sunnah Wal-Jamaah sila renungkanlah, toksah nak terpedaya dengan Syiah yang penuh hipokrasi dan tipudaya nih. Sebenarnya banyak lagi gambar panas-panas depa dalam Facebook tapi aku tak nak tunjuk lebih-lebih  takut korang salah guna dan salah anggap tujuan aku. Termasuk gambar Shahrzad hanya memakai kain selimut ajer. Klik SINI. (kepada Lelaki Tolong JANGAN PANDANG DENGAN NAFSU!!! SEBAB AKU TAK NAK TANGGUNG DOSA KORANG!!!)

Poin kedua, kenapa aku pilih model dari Iran sebagai contoh?. Sebab Iran dan Pakistan adalah negara serumpun sebagaimana Malaysia dan Indonesia walaupun tidak sebegitu rapat kerana Pakistan lebih kepada ke-India-an dari segi faktor loghat bahasa. Kalau korang nak tau betapa rapatnya hubungan negara serumpun ni melalui faktor bolehlah rajin-rajin google 'Aryan Invasion' (kalau korang bukan spesis Melayu Buta Sejarah) mengenai penghijrahan bangsa Aryan dari tanah Parsi dan Rusia ke benua kecil India. Sebenarnya bukan aku tak nak masukkan gambar pelakon Bollywood cuma bibir mereka kurang menonjol umpama Angelina Jolie. Jadi taruk gambar awek Iran pun jadilah. Lagipun memang ada ala-ala Angelina Jolie pun depa.

Migrasi bangsa Aryan
Bangsa Aryan yang disebutkan itu adalah bangsa Proto Scythia yang menurunkan bangsa Parsi, Slav (Russia) dan Hindi (India & Pakistan). Kalau korang perhatikan awek bangsa-bangsa ini korang akan lihat ciri-ciri ala Angelina Jolie tu adalah sesuatu wajah tipikal dan biasa bagi dorang. Pada mata kaum mereka, tak eksotik mana pun. Cuma bangsa kita ajer yang dok melebih. Tapi cuba korang tengok pulak bagaimana mamat Pakistan bila pandang awek Melayu?. Tentu mereka merasakan melihat sesuatu yang begitu eksotik dan unik di mata mereka kerana jarang dan tidak sekali pernah melihat gadis berhidung pesek di negara mereka!. Ini cerita betul bai aku tak tipu!!.

Tahun lepas pernah aku tolong member aku dalam nak menyelenggarakan Facebooknya. Disebabkan aku menolongnya maka kenalah dia bagi aku handle Facebooknya. Sekali tiba-tiba aku ditegur oleh seorang mamat Pakistan dengan kata 'Hi'. Aku pun terdiam seketika sebab almaklumlah mamat Pakistan tu ingat yang handle Facebook tu member perempuan aku. Kemudian aku bertanya kepada kawan aku tu, 'kenal ke mamat Pakistan ni dan pernah chat sama ke?'. Dia jawab balik tak kenal langsung pun dan cakap kat aku dia main approve jer mamat Pakistan tuh. Maka disebabkan ada tugas untuk diselesaikan secepat mungkin sebelum member aku tu start kuliah, aku pun buat donno ajelah mamat Pakistan tuh. Lama-lama tak reply sekali mamat Pakistan tu mesej balik 'why?'. Aku pun apa lagi, bukak balik Friend list member aku tu dan REMOVE/UNFRIEND kan terus mamat Pakistan tuh!. Hah, padan muka. Jangan kacau awek Malaysia okay. Apa di Pakistan tu tak ramai awek lagi kah?. Mamat Malaysia pun tak pernah kacau awek sana. Kat Malaysia ni pun nisbah perempuan lagi kurang dari lelaki jadi tolonglah jangan buat onar sebab Malaysia kekurangan perempuan!

Jangan main-main sama aku.. Ingatlah (alamak datang sudah angin sengal aku). Okaylah, cukup disini saja topik yang kita bincangkan ini. 

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca
-Shacklesmith

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget