Wednesday, December 25, 2013

REPOST - Is there's an English definition for the Malay word 'amboi'??

Adakah anda semua pernah mendengar perkataan 'amboi'?. Pernahkah anda kamu terfikir dari mana asal-usulnya perkataan yang mempunyai konotasi yang berbunyi agak lucu, sinis dan menyindir ini. Suku-kaum mana di Alam Nusantara ini yang biasa menuturkan ayat dua kerat/baris secara kebiasaannya dalam kehidupan mereka dan sejak bila pula mereka mempraktikkannya?

Satu kebarangkalian wujud di mana ayat ini kemungkinan mula dicipta oleh para joker di istana Kerajaan Melayu Langkasuka dan kemudian penggunaannya tersebar ke mulut rakyat kebanyakan Empayar Melayu Srivijaya. Setelah lebih lima ratus tahun, perkataan amboi ini telah menjadi buah mulut secara common oleh rakyat jelata Kesultanan Melayu Melaka. Jadi sebab itulah perkataan amboi menjadi popular di kalangan orang Melayu khasnya di Semenanjung. Akan tetapi, perkataan amboi ini tidak pula dijumpai dalam kosa kata Bahasa Indonesia seperti di Betawi dan Pulau Jawa keseluruhannya. Sedangkan ramai orang tahu Azwan yang biasa menggunakan perkataan 'Amboi' untuk program Chit-Chat dan Jangan Tidur Lagi berketurunan Jawa. Tapi bagi saya, semua ini adalah satu kebetulan kerana ramai keturunan Jawa di Malaysia tidak lagi memiliki 'telor' lidah yang sama dengan kindred mereka di Indonesia seperti saya  jugayang berketurunan Banjar dan tinggal di Kuala Lumpur. Samalah dengan kes orang 'mat salih' keturunan Irish dan Scottish di Amerika. Semua dok speaking American/Yankee Accent!!!

Okey, tinggalkan semua bab-bab darah keturunan semua ini. Kita berbalik kepada topik asal kita tadi, bagaimana pula kita nak mencari perkataan Inggeris yang punya persamaan dengan perkataan 'amboi' kita.
Tentu anda semua akan mempunyai kesulitan untuk menterjemahkan ayat 'Amboi, banyak cantik muka kau!..'
ke dalam bahasa Inggeris.

FROM THE OLD KERAMBIT ASSASSINS BLOG IN 2009

Wednesday, December 18, 2013

Bagaimana Drama TV Dapat Merevolusikan Individu

Sebelum baca aku nak korang semua 'bear in mind' bahawa kempen PENDUNGUAN INTELEKTUALISME UMAT MELAYU sedang giat diperjalankan oleh melalui media cetak mahupun elektronik.


Kebelakangan ini (atau sebenarnya sejak sekian lama sebab perkataan kebelakangan ini diletak hanya sebagai penyedap, kakakaka!) drama-drama siri melayu berjaya mewujudkan komuniti peminatnya sendiri. Meskipun sebahagian besar plotnya diseragamkan kepada konflik percintaan, peminatnya tetap tidak jemu menagih cerita yang berakarkan emosi berlebihan.

Antagonis mengoda protagonis (unsur seks dan curang). Anak kepada hartawan atau tokoh korprat. Makan di restoran eksklusif. Memandu kereta mewah. Ini semua adalah apa yang yang sering kita lihat dari drama melayu. Seakan tidak mencerminkan pendapatan perkapita negara dan fakta 78.6% pekerja bergaji dibawah RM3000.


Apa yang kita dapat belajar dari semua ini? Ya, ada mesej kesetiaan dan kekeluargaan. Tapi semuanya dihidangkan berlebihan seperti menjadi hamba kepada hubungan barbarik.


Memandangkan premis artikel ini adalah untuk dijelaskan bagaimana drama TV dapat merevolusikan individu ke arah progresif seperti menjadi lebih produktif, maka perbandingan antara drama melayu dan drama dari Amerika perlu dijadikan sampel untuk meneliti lakaran seni yang berbeza dan sumbangannya kepada penonton.


Perbandingan Plot dan Idea Dari Kepelbagaian Disiplin


Perhatikan senarai drama-drama popular tempatan dan drama TV dari Amerika ini (dipilih secara rawak tanpa kronologi):


Tentang Dhia (cinta/cinta seorang isteri yang suci)

Setia Hujung Nyawa (cinta/kahwin segera)
Dejavu di Kinabalu (cinta/pertemuan tiba-tiba)
Adam & Hawa (cinta/bertemu selepas berpisah)
Sehangat Asmara (cinta/pasangan suami/isteri bertemu kembali)
Cinta Jannah (cinta/kahwin segera)
Sebenarnya Saya Isteri Dia (cinta/kahwin segera)
Teduhan Kasih (Cinta/cemburu/kemelut perkahwinan)
Love You Mr. Arrogant (cinta/kahwin paksa)
Jodoh Itu Milik Kita (cinta/kahwin paksa)

Sementara itu drama TV Amerika pula:


House MD (perubatan/socratic method)

Breaking Bad (sains/guru kimia bertukar kerjaya menjadi raja dadah)
Lie to Me (penyiasatan/applied psychological)
Under the Dome (sains fiksyen)
Elementary (penyiasatan/deductive reasoning)
Hostages (thriller/rancangan membunuh presiden)
The Big Bang Theory (sains/komedi sekumpulan saintis)
The Walking Dead (ikhtiar hidup/konflik kemanusiaan)
Suits (legal/case management strategy)
The Mentalist (penyiasatan/social engineering)

Barisan drama melayu popular seperti dijangka majoritinya berkonsepkan tema yang sama, melestarikan emosi. Sementara drama TV Amerika menampilkan ledakan kerjaya dan fokus kepada ikhitar kehidupan dari segi ekonomi dan sosial. Skrip digarap kemas dan secara falsafahnya membuat komentar terhadap kehidupan.


Sementara skrip melayu seperti biasa terikat dengan emosi, emosi dan emosi.


Penonton drama TV Amerika terdedah kepada berbagai-bagai lapangan ilmu. Input berbentuk cerita mengenai sains, perubatan, psikologi, pemikiran saintifik dan ikhtiar hidup boleh menjadi sumber inspirasi kepada prestasi peribadi sama ada dalam bidang pendidikan dan kerjaya. Dalam hal ini, penulis drama tv Amerika seakan berjaya mempromosi ilmu pengetahuan sebagai sesuatu yang kool untuk dikuasai.


Tun Dr. Mahathir sendiri sebelum ini yang pernah menghalang cerita seram semasa pentadbirannya berkata filem seram ini tidak mengalakkan masyarakat menyelesaikan masalah dengan pendekatan saintifik. Even seorang Perdana Menteri pun sempat lagi meneliti kesan rancangan TV. Dalam kata yang lain, dia akan menyokong drama atau filem yang menyubur budaya saintifik.


Produktivi


Harvey Specter dalam cerita Suits tekun menaip di laptopnya sebaik sahaja masuk ke biliknya, begitu juga Mike Ross, dengan keupayaan memori fotografik, dia bekerja keras dalam menyelesaikan satu-satu kes. Dari timbunan fail dan dokumen, dia menganalisa sehingga menemui ‘peluru' untuk mengalahkan pihak lawan. Sherlock Holmes dalam versi New York di Elementary bukan sekadar duduk bersahaja sambil meneka. Di beberapa babaknya dia kelihatan meneliti berpuluh-puluh lembaran dokumen serentak dengan tekun.


TV Melayu sebaliknya berbeza, meskipun agak kerap diwacanakan watak-watak yang bekerjaya tinggi, babak kerjaya hanya sepintas lalu. Walau berada di pejabat tapi wataknya seakan terperangkap dengan isu-isu emosi. Duduk di pejabat tetapi fikiran ke arah lain. Dalam dunia sebenar, pekerja seperti ini kemungkinan besar akan menghadapi masalah untuk berdepan dengan performance appraisal.


Bahasa Inggeris


Beberapa tahun kebelakangan ini ada polemik tentang pengajaran sains dan metamatik dalam bahasa inggeris, sehingga pejuang bahasa atau penentangnya duduk protes di jalanan.


Realitinya, isu ini bukan hendak membunuh bahasa melayu. Isu import bahasa inggeris ke bahasa melayu yang berterusan sehingga kinilah yang patut dikritik seperti perkataan koreksional dan destini.


Disebabkan polemik dan sikap komik yang tidak berkesudahan ini, kita terpaksa mengambil langkah sendiri untuk memantapkan penguasaan bahasa inggeris. Menonton drama TV berbahasa inggeris adalah salah satu daripada cara yang kreatif untuk menambahkan kemahiran berbahasa inggeris tanpa perlu mengharapkan kerajaan atau mana-mana ahli politik. Pendidikan adalah tanggungjawab peribadi dan cara untuk belajar sebenarnya bebas. Jadi, lebih banyak drama TV berbahasa inggeris yang ditonton, lebih meluas pendedahan kepada bahasa inggeris. Malahan ada diantara skrip drama TV ini boleh digunakan ketika perbualan, semasa mesyuarat dan juga untuk diabstrakkan ke kertas kerja.


Semasa artikel ini sedang ditulis, TV3 baru sahaja menyiarkan siri terbaru berjudul “Playboy Itu Suami Aku”. Ini adalah antara adaptasi dari novel-novel yang mana plot seirasnya bergelimpangan di kedai buku-buku. Habis apa selepas ini? “Isteriku Seorang MILF”?, “Suamiku Dulu Ganas Kini Manja”?


Entah lah. Saya hanya mampu mengeleng kepala. Terpulang kepada mereka sama ada mahu mengunakan hiburan dari drama TV sebagai hiburan berintelektual yang memberi semangat dan inspirasi, atau mahu terus horny dengan emosi.


Pilihlah sendiri.


Sumber - Radio Efex

Tuesday, November 26, 2013

Kisah Tentang Bumiputra Abad 21 bahagian 1

Aku dilahirkan beragama Islam, berbangsa Melayu keturunan Banjar dan berwarganegara Malaysia. Menurut takrif perlembagaan Malaysia, orang Melayu adalah asas kepada kaum Bumiputra di Malaysia ini. Ini kerana orang Melayu adalah kaum terbesar di antara kaum-kaum pribumi di Malaysia.

Untuk mengenalpasti siapakah pribumi-pribumi di Malaysia. Kita tak seharusnya memandang sesempit dari sempadan Perlis hingga Sabah sahaja. Ini kerana alam Nusantara itu luas sekali merangkumi Indochina, Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera, Kalimantan, Jawa, Sulawesi dan kepulauan Filipina. Yes my friend, these are the core realm of Austronesia. Sempadan politikal yang ada hari ni hanyalah sisa-sisa tinggalan penjajah. Sesiapa yang melintasi sempadan ini prior to 1957 dan 1963 tidak harus diklasikasikan sebagai pendatang.

Kita semua serumpun, lautan mahupun sempadan ciptaan penjajah bukanlah penghalang kepada keragaman kita. Ramai tidak mengetahui bahawa bahasa Suku Kubu di Sumatera memiliki banyak persamaan dengan bahasa Jakun dan Temuan yang terdapat di Semenanjung Tanah Melayu. Begitu juga bahasa Rejang di Bengkulu Sumatera amat mirip dengan bahasa Bidayuh di Sarawak. Selain itu rumpun bahasa suku Sungai  Sabah juga dipertuturkan oleh suku Yakan di kepulauan Sulu. Begitu bahasa Molbog pulau Palawan yang banyak persamaan dengan bahasa Dusun Bonggi di Pulau Banggi Sabah.

Alkisah tentang aku pulak. Menurut kata ibuku, aku ni berketurunan Banjar melalui nasab bapak aku. Dari sebelah ibuku pulak, jurai keturunan aku berasal dari Minangkabau Negeri Sembilan. Ini bermakna aku berkromosom Y kan Banjar dan berkromosom X kan Minangkabau. Jadi aku ni Banjar campur Minangkabau lah.

Mengikut perspektif antropologi, orang Banjar dan Minangkabau tergolong dalam kelompok Melayu Deutero yakni Melayu yang secara ketamadunan dan teknologinya lebih advance dari kelompok Melayu Proto.

Berikut adalah senarai suku-suku Nusantara yang tergolong dalam kelompok Melayu Deutero.
-Aceh
-Bugis
-Banjar
-Brunei
-Champa
-Patani/Kelantan
-Kedah/Ligor
-Deli
-Palembang
-Jambi
-Siak/Rokan
-Kampar
-Riau/Melayu Jati Johor
-Terengganu
-Melayu Kalimantan Barat (aku tak sure sama Melayu kat Sarawak tu sama dgn dorang)
-Bengkulu
-Lampung
-Sunda
-Jawa
-Bali
-Sasak (aku pun tak berapa pasti dgn orang Lombok ni sbb byk persamaan dari segi bahasa dgn orang Bali)
-Suluk
-Irranun
-Maguindanao

Antara elemen penting yang menyatupadukan Suku-suku ini sistem pemerintahan beraja dan agama Islam. Meskipun kelompok Melayu Deutero amat teguh kepercayaan mereka terhadap agama Islam, masih tersisa warisan tinggalan agama Hindu dan Buddha dalam kebudayaan mereka.

They are the noble race of Nusantara, sebab itulah mengikut sejarah hanya mereka sahaja yang berhak memegang kuasa di Semenanjung Tanah Melayu, Sumatra, Borneo (Kalimantan) dan beberapa lagi pulau-pulau di Nusantara. It is fortunate that their sultans were given the mandate of heaven to rule over the realm since the times of Funan Empire.

Bukan hendak memperlekehkan keturunan Melayu Proto, namun inilah hakikatnya. Raja2 Melayu adalah penaung kepada Melayu Deutero dan juga Melayu Proto. Like what the feudalist always cried, Daulat Tuanku!

Sebenarnya, tanpa Melayu Proto takkan wujud Melayu Deutero. Teori first wave and the second wave out of Yunnan migration tidak lagi boleh dipakai kerana the brown race Austronesian of Nusantara ini adalah pribumi rantau Asia Tenggara.

Menurut sejarah suku Banjar. Orang Banjar yang bermastautin di selatan Kalimantan (Borneo) dikatakan berasal dari keturunan orang Dayak dari suku Maanyan, Ngaju dan lain-lain suku Dayak yang berdiam di sepanjang sungai Barito. Disana mereka membentuk kebudayaan perdagangan maritim dengan membekalkan hasil hutan seperti lada hitam, kayu belian dan pelbagai lagi keluaran asli rimba Borneo yang lain.

Mereka berdagang dengan kerajaan Nusantara lain seperti Funan,Langkasuka, Srivijaya dan malahan sehingga tanah Arab dan China. Lantaran dari gaya hidup mereka yang berasaskan maritim telah menyebabkan mereka juga turut menerima tempias arus Malayisasi yang dijalankan sama ada melalui proses akulturasi kebudayaan dan mahupun ekspedisi penaklukan oleh kuasa Melayu Deutero yang lain seperti Srivijaya dan Majapahit.

Proses ini mengambil masa hampir 1000 tahun untuk menjadikan orang Banjar itu sebagai salah satu rumpun Melayu Deutero dan sekaligus melenyapkan sisa-sisa unsur Dayak dalam kehidupan mereka. Namun begitu, budaya mungkin terhapus tetapi tidak DNA. Justeru, boleh diperkatakan bahawa orang Banjar itu adalah orang Dayak yang telah dimelayukan.

Aku merasakan agaknya orang Brunei juga lahir dari proses akulturasi yang sama seperti orang Banjar. Cuma bezanya, genetically mereka lebih dekat dengan kaum pribumi Sabah dan utara Sarawak. Tiada yang mustahil sekiranya pribumi Borneo ini berdiam di pesisiran pantai ketika era kegemilangan kerajaan Srivijaya.

Ingatlah, walau kita berbeda agama tapi kita tetap bersaudara. Janganlah memandang lekeh saudara serumpun kita yang berlainan kepercayaan. BERSEKUTU BERTAMBAH MUTU & BHINNEKA TUNGGAL IKA. Kata keramat buat penyatu kita bersama. Kerana kita anak pribumi nusantara. We were brothers and sisters.

Tuesday, November 12, 2013

Tamadun Islam Atau Tamadun Manusia?


Penjenamaan istilah Islam secara eksklusif keatas produk, sains, perubatan, parti, tamadun dan sebagainya, adalah fenomena pemikiran ramai para sarjana agama terutamanya di Malaysia, lantaran itu ramai segolongan sarjana agama mahu mengkonsumsikan Bank Islam, Insuran Islam, Ekonomi Islam, Universiti Islam, Taman Tamadun Islam, Parti Islam, Pajak-Gadai Islam, dan pelbagai lagi yang dijenamakan dengan istilah Islam untuk mengeksklusifkan.

Penjenamaan istilah Islam secara eksklusif keatas produk itu memang menarik perhatian ramai masyarakat Melayu di Malaysia pada masa kini. Saya pun tidak tahu kenapa mereka mengaitkan Islam yang berkaitan dengan persoalan ketuhanan itu dengan produk-produk yang dihasilkan manusia. Saya tidak tahu niat mereka berbuat begitu, samada mereka hendak menunjukkan diri mereka lebeh Islam dari kapal selam - tidaklah saya ketahui.

Namun saya berbaik sangka mungkin para sarjana agama itu hendak mengembalikan kegemilangan "Tamadun Islam" yang disangka boleh menunjukkan kesyumulan Islam. Namun kalau ikut cara itu, tentu sekarang ini kita dapati ada para penganut agama lain yang hendak menunjukkan kesyumulan agama mereka juga, tetapi kita tidak nampak pula penganut agama lain membuat "Bank Yahudi" atau "Bank Kristian" atau "Bank Buddha" atau "Bank Hindu".

Jika kita perhatikan ciptaan-ciptaan teknologi yang diguna pakai oleh orang yang mengaku Islam itu sendiri seperti kapal terbang, kereta, komputer, software, satelit, kapal selam, roket dan sebagainya itu, kebanyakannya adalah ciptaan ataupun rekaan yang dihasilkan oleh orang yang mereka anggap kafir (infidel), tetapi adakah mereka yang mencipta semua itu pernah menjenamakan produk atau ciptaan-ciptaan mereka dengan nama agama mereka??

Jadi sebelum kita berfikir soal tamadun Islam atau seperti laungan segolongan sarjana agama, "Hendak memertabatkan syiar Islam dengan membina Taman Tamadun Islam" atau produk-produk dijenamakan dengan perkataan Islam, maka sebaiknya difikirkan dahulu soal tamadun itu. Dimana sebelum perkembangan tamadun di tanah Arab dahulu terdapat para sainstis dan ahli falsafah Arab yang mempelajari ilmu-ilmu dari orang-orang Greek.

Orang-orang Greek lebih dahulu berkecimpungan dengan ilmu-ilmu samada ilmu falsafah, ekonomi, politik, sastera, sains dan dan berbanding dengan orang-orang Arab. Kemudian buku-buku yang ditulis oleh orang-orang Greek itu telah diterjemahkan kedalam bahasa Arab oleh para sarjana Arab kerana mereka mahu mempelajarinya. Para sarjana Arab pada masa itu telah menaiktarafkan lagi (upgrade) ilmu-ilmu dari orang-orang Greek itu.



Nama-nama seperti Ibn Sina, Jaber ibn Hayan, al-Khwarizmi, al-Farabi, Ibn Rusyd dan sebagainya itu adalah mereka-mereka yang telah mempelajari ilmu-ilmu dari Greek itu. Kemudian mereka telah berjaya meningkatkannya lagi. Mereka adalah para sainstis dan para ahli falsafah. Diantara mereka ada yang dikafirkan oleh para sarjana agama, mereka adalah para pemikir. Mereka bukanlah seperti ramai golongan ustaz zaman sekarang ini.

Pada zaman-zaman mereka itulah yang telah dianggap sebagai Tamadun Islam kerana mereka telah membuat penemuan ilmiah yang menyumbang kepada kemajuan sainstifik. Kemudian para sainstis dan ahli falsafah dari Arab itu semakin berkurangan kerana ramai diantara mereka yang telah dikafirkan oleh para sarjana agama. Ini telah memerosotkan budaya berfikir, mengkaji dan sainstifik dikalangan ramai orang yang mengaku Islam.

Setelah kemerosotan masyarakat Arab, maka Barat pula meneruskan ilmu-ilmu itu untuk dikembangkan lagi sehingga membawa kepada kemajuan moden seperti yang kita lihat pada hari ini. Di Eropah Revolusi Industri bermula, dimana kereta api, kereta, kapal terbang, basikal, telefon dan lain-lain lagi telah dicipta. Setelah Revolusi Industri, kemudian Revolusi Teknologi. Dengan ini manusia telah melintasi zaman batu, zaman besi dan zaman moden.

Saya pernah terbaca satu artikel yang menceritakan pendapat seorang sarjana agama Arab ketika basikal mula-mula diciptakan pada zaman Revolusi Industri dahulu. Menurutnya pergerakan basikal itu melibatkan kuasa jin. Seolah-olah menggambarkan menaiki basikal itu adalah pengaruh Barat yang tidak Islamik. Namun pendapatnya itu amat berkesan kepada ramai orang yang mengaku Islam pada masa itu, sehingga boleh dikatakan ramai orang yang mengaku Islam pada masa itu telah mempercayainya.

Namun apa yang terjadi sekarang ini bukan setakat basikal, malah kapal terbang yang dicipta oleh orang yang mereka anggap kafir itu jugalah yang mereka gunakan untuk memudahkan perjalanan jauh dan menunaikan Haji. Jika ini difahami mungkin ramai diantara kita boleh faham mengapa ramai orang yang mengaku Islam itu lambat berkembang maju walaupun pada satu ketika dahulu para saintis dan ahli falsafah pernah berada dikalangan mereka.

Mengapa ramai para sarjana agama dahulu telah mengkafirkan para saintis dan ahli falsafah dikalangan mereka sendiri tidak diketahui. Namun seperti ramai para sarjana agama dan ramai orang yang mengaku Islam sekarang ini yang sentiasa prejudis terhadap ilmu-ilmu yang ditulis oleh para orientalis berkemungkinan mereka juga berprejudis terhadap ilmu-ilmu dari Greek itu, dimana ia dianggap boleh membawa kesesatan dalam beragama.

Padahal para sainstis dan ahli falsafah Arab dahulu mempelajari ilmu-ilmu dari Greek dan ia berjaya dinaik tarafkan (upgrade), maka memang benar mereka telah memberikan sumbangan untuk kemajuan dunia. Namun kalau menurut turutannya bermula dari ilmu-ilmu yang dikembangkan oleh orang-orang Greek, selepas itu disambung pula oleh para sainstis dan ahli falsafah Arab, kemudian diteruskan oleh orang di Eropah atau Barat, maka nyatalah ini perkembangan yang saling berkaitan.

Ini menunjukkan semua tamadun yang dilalui manusia telah memberikan sumbangan, dimana manusia pinjam meminjam. Pakai memakai. Anak semua bangsa dan kepercayaan telah bercampur dan bergaul. Tidak ada sesiapa yang boleh mengakui bahawa ini hanya milik bangsa dan kepercayaan mereka sahaja. Manusia telah bercampur gaul. Kenal mengenal. Tiru meniru. Ini hakikat dunia hari ini. Begitu juga manusia tidak boleh memonopoli kebenaran dan kebaikkan. Kebaikan dan kebenaran adalah hak cipta Tuhan.

Agama atau apa-apa kepercayaan sekalipun tidak dapat menjustifikasikan kebaikan dan kebenaran boleh dimonopoli. Mereka yang ingin memonopoli itu hanya kerana mereka hendak mengawal dan memastikan keuntungan akan sampai ke saku mereka, maka jadilah ia label-label kepercayaan yang berbentuk eksklusif. Maka diakhir catatan ini kita boleh bertanya tamadun Islam atau tamadun manusia??

SUMBER - MAT ROJAK

Monday, October 28, 2013

Arka : Raja Haji - Sebuah Kisah Sejarah Perjuangan Menentang Penjajah Yang Dilupakan

Bagi generasi Melayu berdarah Bugis terdahulu di Selangor, Melaka, Johor, Singapura, Riau dan khasnya masyarakat Melayu dari Pulau Penyengat amat mengenali sosok Almarhum as-Syaheed Raja Haji Fisabillillah ibni Opu Daeng Chelak, seorang Raja Muda Kesultanan Johor-Riau yang selalu didendangkan di dalam kitab hikayat Tuhfat al-Nafis. Perjuangan baginda menentang hegemoni imperialisme kafirin Vereenigde Oost-Indische Compagnie (Belanda) ketika pertengahan hingga lewat kurun ke-18 meninggalkan legasi begitu mendalam di benak sanubari masyarakat setempat yang tahu akan kepentingan menghargai sejarah bangsa agar tidak dilupakan generasi akan datang.



Monday, September 9, 2013

ISU KENAIKAN HARGA MINYAK : Before Malays tricked by subversive to demo, get facts right


Some Chinese subversive elements are working to agitate the people into going  out on the streets and demontrate the petrol hike. Unfortunately, some Malays fell for it.



The forget that most often Chinese do not demonstrate on the streets for fear of the law. Although they complain the most and loudest, it is the Malays that is being used using disinformation and lies.

Read below a Chinese debuked some of the myth and lies:  

Monday, September 2, 2013

Isu Miss World - Jangan Cepat Melatah! (Edisi Meleleh)

Dalam kita menyambut bulan Ramadhan yang suci lalu, sudah terjadi bebera paperkara yang mengguris hati dan perasaan kita umat Islam di Malaysia am-nya. Isu iftar dengan Bak Kut Teh oleh dua pelakon porno college dropout lepasan SJKC, fitnah budak sekolah makan dalam jamban oleh achi pariah mabuk todi yang tak reti nak tunjuk muka dalam mesyuarat PIBG, kes Ah Soh mabuk stout maki pekerja McD gara-gara minions Despicable Me dan seorang macai anak dara boddow (entah dara ke tidak) sapa entah yang kononnya mahu berlari bogel keliling Kuala Besut sekiranya UMNO menang pilihanraya kecil DUN tersebut. Dan sekarang UMNO sudah menang, Damia Izara tu ada berani ke tak?. Jangan pandai cakap saja wahai macai. Kebanyakan lebai-lebai pengampu PAS di negeri pantai timur masih menunggu cik Damia ini untuk menunaikan janjinya mempamerkan tubuh mulus putih melepaknya buat tatapan santapan batin mereka. Mesti tersengih kerang busuk bagai babi hendak mengawan mereka bila menatap tubuh montok cik Damia ni. Almaklumlah beb, orang PAS jer sembahyang so tak berdosa pun bagi mereka. Hanya 'set2' UMNO semua idoq. Yedop?

Bila bercakap pasal kemulusan tubuh seorang perempuan seperti Damia Izara (which I assumed her facebook account might be froud) ni kita semua mungkin tahu di abad 21 ni hampir kesemua benda boleh dikapitaliskan termasuklah kecantikan tubuh badan wanita yang mampu membuatkan lelaki meleleh air liur. Tipulah kalau ada lelaki yang mengatakan mereka tidak terangsang bila menatap tubuh wanita berbikini mahupun tanpa seurat benang tanpa mengira peringkat usia lelaki tersebut macam dua jantan separuh abad dari Bulgaria ini. Selain program Baywatch, katalog Victoria Secret, majalah Sport Illustrated, Playboy dan Hustler. Terdapat juga program TV yang menghidangkan tubuh badan wanita cantik iaitu pertandingan ratu cantik. Baru-baru ni kita dikejutkan dengan penyertaan 4 orang gadis Eurasian beragama Islam dalam pertandingan Miss World Malaysia yang disekat oleh JAWI.

At first bila gua dengar, rasa terkejut jugaklah coz mana pernah aku awek Melayu join pertandingan macam ni semua but then bila aku dapat tau yang join tu awek mixed aku rasa macam malas nak ambik pot sebab korang pun dah tau bukan semua dorang ni macam Wardina Safiyyah dan Natasha Hudson. Sincerely, aku tak kata semua minah Eurasian jahil-jahil belaka!. Nak masuk pertandingan ratu cantik pun pergi lantak depa lah beb, lagipun Miss World tahun takde bikini-bikini bagai sebab dianjurkan di Indonesia. Kalau ada kategori berbikini, mampus kena razed dengan FPI lu tau!. That's why aku tak paham kenapa religious authority kita ni paranoid sangat.


Tuesday, July 23, 2013

KEJATUHAN MURSI JANGAN SALAHKAN ORANG LAIN.

Artikel ini hasil nukilan Norman Fernandez dan merupakan pendapat peribadi beliau untuk renungan kita bersama.

Oleh Norman Fernandez

Mengikut Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam Sinar Sabtu 13hb Julai, penggulingan Presiden Mesir Mohamed Mursi adalah lakonan ditaja negara sekular yang menolak parti gerakan Islam

Mengikut beliau rakyat Mesir yang miskin dan bodoh dipergunakan untuk berhimpun menyatakan bantahan dengan ada yang turut dibayar dan dikerah dengan duit upah dan kenderaan percuma yang disumbangkan oleh negara minyak Arab. Malahan mengikut Presiden PAS, protes dirancang dengan rapi dan sembunyi oleh tangan ghaib kuasa besar dan negara Arab sekitarnya.

Saya berpendapat ini adalah suatu analisa dangkal dan tidak berasas. 

Hakikatnya, jutaan rakyat Mesir "miskin" dan "bodoh" yang memprotes untuk mengguling Mursi adalah rakyat sama yang telah mengakhiri rejim Hosni Mubarak. Rakyat "miskin" dan "bodoh" yang sama ini jugalah yang telah memberikan undi dan amanah kepada Muslim Brotherhood dan Mohamed Mursi. Rakyat telah mengharapkan Mesir baru dan agenda baru untuk Mesir. Namun, sebalik yang berlaku.

Sepanjang setahun Mohamed Mursi menyandang jawatan presiden, prestasi pentadbirannya hambar, kalut dan tanpa visi dan agenda untuk memulihkan negara dan menambahbaik kehidupan rakyat. Mursi sebaliknya memfokus dan ghairah dengan menempatkan dan menguatkan Muslim Brotherhood dan berusaha lebih untuk menukar wajah Mesir dari sebuah negara Islam sederhana kepada sebuah negara Islam beracuan Muslim Brotherhood. Bukan mengeret keluar Mesir dari kancah kemiskinan dan pengangguran ke era perubahan untuk memanfaatkan rakyat.

Yang jelas, rhetorik pekik-lolong adalah berbeza bila dihadapkan realiti. Mudah untuk memerintah tetapi bukan mudah untuk mentadbir. Ini yang berlaku kepada Mursi. Bila di beri mandat memerintah, beliau tidak tahu mentadbir. 

Al-maklum pentas beliau selama ini ialah pekik-lolong membantah.  Jadi, jalan paling senang ialah untuk Mursi dan Muslim Brotherhood menyakinkan rakyat memfokus kepada life after-death (akhirat) dan bukan life-on earth (duniawi). 

Masalah negara sebaliknya dipersalahkan kepada Yahudi, Israel, Amerika dan Barat. Semua kepincangan negara salah mereka sahaja. Mursi atau Muslim Brotherhood tiada salah.

Tidak hairanlah rakyat Mesir yang tidak melihat apa-apa perubahan dibawah Mursi dan Muslim Brotherhood dan semakin menderita dan perit kehidupan akhirnya bangun sekali lagi menumpaskan Mursi dan kini menyalahkan Mursi dan Muslim Brotherhood untuk segala masalah yang telah berganda dibawah pemerintahan Mursi. 

Rakyat Mesir lebih tahu, lebih arif dan telah akhirnya sedar tentang agenda sebenar dan muslihat tersirat Mursi dan Muslim Brotherhood.

Adalah amat menghina untuk Hadi Awang mengatakan rakyat Mesir kononnya telah dikerah memprotes dengan upah dan kenderaan percuma. Bagaimana perasaan Hadi Awang jika tuduhan yang sama dilemparkan bahawa mereka yang menyertai perhimpunan Bersih atau Blackout juga telah di kerah dengan upah dan bas percuma?

Hakikatnya, rakyat rasional Mesir adalah lebih daripada gerombolan Muslim Brotherhood. Apa yang telah ditunjukkan oleh rakyat Mesir adalah golongan Islamist tidak mempunyai daya mampu untuk mentadbir dan mengurus sebuah negara dengan baik. Apabila diberi peluang, mereka gagal dengan teruk. Ini hakikat dan sahih.  Ini yang mengaibkan gerakan Islamist yang berinspirasi dan beracuan Muslim Brotherhood.


Rakyat Malaysia wajar celik mata melihat huru-hara dan haru-biru Mesir di bawah Mursi dan Muslim Brotherhood, dan was-was agar negara Malaysia yang indah dan tercinta tidak dinodai oleh mereka yang seimpian.

Saturday, July 20, 2013

Ucapan Salam Ramadan 1434H Dari Birthday Boy!


  1. It's been a while ever since I've last updated my blog. Last entry aku kalau tak silap bertarikh 30 Mei 2013. Ini bermaksud sudah lebih sebulan aku tak mengemaskini blog aku ni. Kalau dulu time aku belajar diploma kat Cybernetics, boleh dikatakan dalam sebulan lebih tiga entry gua karang. Kini kekerapanku mengemaskini blog ini sudah hampir menyamai kekerapanku menggunting rambut iaitu sebulan sekali. Taklah menghairankan dengan status aku ni sebagai blogger yang tak berapa nak popular. Hehehe
  2. Meskipun aku dah kurang berblog, tapi tidak semestinya aku malas kerana aku banyak tanggungjawab nak pikul sebagai seorang pelajar IPT, anak kedua parent aku, dan bakal suami (ewah2, calon dah ada ke bro?). Seriously, gua tak banyak masa nak hadap blogger ni bai. 
  3. Nak cerita kenapa aku dah kurang berblog sejak sambung Bachelor dulu berbanding Diploma. Okay sebab begini, time diploma dulu kerja aku tak sebanyak mana sebab tumpukan final project jer sekarang amekaw bertimbun-timbun assignment gua kena hadap sepanjang hari sampai naik muak gua dibuatnya. The cure-nya, gua baca blog orang pulak. Tak salah kan?
  4. Bertitik tolak dari aktiviti membaca blog orang seperti Teh Tarik Gelas Besar, The Other Khairul dan sebagainya. Maka ini sedikit sebanyak menimbulkan minatku untuk membaca novel indie karangan blogger hebat ini seperti Makan Dalam yang penuh sinikal dan Lelaki Eksistensial, yakni sebuah kisah realiti Melayu urban kontemporari.
  5. Tatkala membaca novel dan antologi sebegini aku merasa bagaikan satu anjakan paradigma melanda fikiranku mengerahkan naluri emansipasi untuk keluar dari kepompong belenggu kekolotan diri dek adat yang entah apa-apa (adat Melayu kampung ada yang mengarut dan lari dari ajaran Islam). To be honest, Nami Cob Nobbler adalah sebahagian dari sumber inspirasi aku sewaktu mula bergiat dalam dunia blogging dulu. Walaupun pendirian politik kami berbeza, at least dia lagi better dari blogger serbanista kolot lagi sempit akal fikirannya. Tu semua pada pengamatan akulah beb. No offence pada yang terasa.
  6. You know what I'm saying, these guys are an idealist. Orang macam nilah bangsa Melayu kita nak. Kritikan yang diberi harus membina agar membentuk bangsa berintegriti, bermaruah dan berfalsafah. Bukan jadi babi tonyok perhambakan diri pada pemikiran orang lain.
  7. Dipendekkan cerita, anyway korang tau apa yang specialnya bulan Julai ni? Bulan nilah aku dilahirkan di dunia ini 23 tahun dahulu. Tanggal 11 Julai 1990, maka sejak dari itu bermulalah pengembaraan aku di dunia yang fana dan penuh pancaroba ini. Terima kasih kepada mak dan ayah kerana susah payah membesarkan saya di dunia ini. Alhamdullillah
  8. Dan juga tidak dilupakan SELAMAT HARI JADI diucapkan kepada mantan Perdana Menteri kita TUN DR MAHATHIR, terima kasih kerana telau menaburkan bakti kepada ini selain menjadi mimpi ngeri yang menakutkan kepada musuh-musuhnya yang anti-Islam dan juga pura-pura bajet Islam pakai ketayap hijau putih sewaktu memangku jawatan perdana menteri dahulu. Tidak dilupakan pemimpin revolusionair Afrika Selatan yang telah berjaya menumbangkan rejim apartheid, Nelson Mandela yang kini masih tenat.
  9. Turut juga diucapkan selamat hari jadi kepada Tom Hanks, Tom Cruise, Harrison Ford, Vin Diesel, Sylvester Stallone serta ramai lagi selebriti dan karyawan seperti mendiang Ingmar Bergman yang berbintang Cancer. Sebab apa aku kepoh sangat pasal bintang Cancer ini kerana aku juga berbintang Cancer. Entah apa istimewanya aku pun tak tau lah. Aku sendiri pun tak suka makan ketam sebab jariku kerap kali terluka dek duri celah lengan sepit ketam itu.
  10. Apa pun aku nak ucapkan selamat berpuasa buat seluruh umat Islam khasnya adik-beradik, saudara-mara dan sahabat handai yang mengenali Shacklesmith ni ha. Tidak dilupakan korang jugak yang sudi meluangkan masa di warung kopi aku yang tak seberapa nak meriah ini.


ahlan wa sahlan ya ramadhan

Thursday, May 30, 2013

Analisa PRU13 Menurut Perspektif Kaca Mataku

BLACKOUT
  1. Bahang PRU-13 masih lagi hangat dirasai meskipun telah berminggu-minggu kian berlalu. Ini kerana, terdapat ramai penyokong pakatan pembangkang iaitu Pakatan Rakyat yang tewas dalam pertandingan merebut kerusi parlimen terbanyakan tidak berpuas hati akan keputusan yang telah disuarakan majoriti rakyat dengan mempertikaikan kemenangan parti Barisan Nasional.
  2. Penyokong pembangkang menuduh bahawa kemenangan Barisan Nasional adalah berpunca dari kejadian 'blackout' yang berlaku di seluruh negara pada malam pengiraan kertas undi dijalankan oleh SPR.
  3. Tuduhan ini kemudian disanggah oleh TNB menurut kenyataan bahawa tidak berlaku sebarang kejadian terputusnya bekalan elektrik pada malam tersebut. Ianya turut disokong SPR.
  4. Seorang ADUN DAP (YB Lee Chin Chen, Ketari) yang telah memenangi kerusi yang ditandinginya turut menafikan berlakunya 'blackout' pada malam itu seperti yang dicanangkan para penyokong Pakatan Rakyat.

  

Saturday, May 4, 2013

Artikel BAIK PUNYA Nukilan Sat Dee



This guy really cracks me up with laughter ever since i've followed him 4 years ago. He is an anonymous cyber entity who has quite ingenious and unique analyzing ability regardless whether its economy, law or history. A set of skill enough to make Rafizi pisses on his pants. I shall say he's one of a few bright Malay blogger I've came into contact with in the blogosphere besides Kijangmas and Jebatmustdie. 

Call him a satirical nationalist or anything, he is Sat Dee the Pure Shiite (not quite sure whether he's referring Ashura back whiplashing heretics or simply organic excrement). Beware, as he is capable of inflicting devastatingly painful butt pains to any Anwaristas, Serbanistas evangelist and his most favorite target, none other than the ultra kiasu's. Any red beans DAPster cybertrooper should think twice or thrice before attacking him.

A blog worth reading to any free-spirited Malays I must say..


Sunday, April 28, 2013

Artikel Paling MAKAN DALAM Oleh TheOtherKhairul!

Warga blogosfera mana yang tak kenal The Other Khairul beb? Alah, mamat hensem Kuantan yang selalu post berkenaan nasihat pasal cinta tulah dalam blog dia dengan Terfaktab tu. Geng 1990 jugak macam gua. Bulan Februari dia dan beberapa blogger lain antaranya HamkaKereta Mayat, Lensa Rosak, Srikandi Mistisfiles, Karl Naim, and just to name a few ada menerbitkan buku kompilasi artikel tulisan blogger-blogger hebat berjudul Makan Dalam. Gila pecah perut beb member serumah gua gelak sakan membacanya. Tidak dinafikan, rencananya disampaikan secara santai sarat dengan butir-butir intelektual dan diisi dengan penuh sarkasme. Typical Malays isn't it? Bak kata penyair Usman Awang, 'Nakalnya bersulam jenaka'.

Buku MAKAN DALAM ini kalau dijual di kedai buku IPTA dan IPTS sedikit sebanyak mampu mencetuskan ledakkan anjakan paradigma pemikiran idealisme anak muda khasnya golongan belia bangsa kita.

Anyway, dah dekat seminggu tampalan dipaparkan, sudah berhari-hari jugak since the last day aku baca. Namun disebabkan kesibukan di kampus, aku tak sempat nak kongsikan bersama korang. Now alhamdullillah, dapat jugak aku kongsikan akhirnya. 

PERHATIAN - Sila baca dan fahami betul-betul, penyokong Barisan Nasional sila jangan panas pungkok. Begitu jugaklah macai Pakatan.. Understood?


Ahad, 21 April 2013

Kenapa Perlu Undi PR Jika Anda Penyokong BN.



Assalamualaikum w.b.t


Hello pencacai UMNO dan BN sekalian. Whats up yawwww?! Eh eh. Article ni aku tulis untuk orang-orang BN je. Pencacai PR pi main jauh-jauh. Kalau pencacai PR butthurt, jangan marah, k? Hiks.

Aku tahu tajuk entri aku kali ni agak pelik dan menarik. Tapi let me get this straight. Kalau anda adalah pertama kali singgah kat blog aku or anda dah lama tak baca blog aku, then better korang baca article aku yang INI dulu.

Apa pun, kita semua sedia maklum bahawa PRU yang akan datang ini adalah PRU yang paling besar dan yang paling sengit. Tidak mustahil #IniKaliLah akan berlaku dan tidak mustahil juga bahawa #LainKaliLah yang akan berlaku.

Tapi, di hari yang mulia ini, aku ingin terangkan kat anda semua kenapa, personally aku rasa anda patut undi PR dan bagi PR menang PRU13 ini.

1. Barisan Nasional Memang Tidak Akan Menang.
Walau apa pun yang anda lakukan, BN tetap tak akan pernah menang. Maksud aku, bukan BN tidak akan menang time PRU ni. Peluang untuk menang tu masih ada. Tapi, di mata rakyat Malaysia majoriti, BN memang tidak menang.

Let say this PRU 13, Barisan Nasional menang, mesti akan wujud punyalah isu pengundi hantu, rasuah dan sebagainya. Kalau tak ada isu tu pun, mesti akan wujud isu SPR dikatakan menipu etc. Ya. Mesti wujud. Sebab selagi PR tak menang PRU, selagi itu lah pelbagai isu yang akan diwujudkan oleh parti pembangkang. Dan bila isu penipu, pengundi hantu, rasuah dan sebagainya ini wujud, semua orang akan percaya. Even SPR tunjuk apa-apa bukti sekali pun, rakyat Malaysia tetap tidak akan percaya. Tapi kenapa rakyat Malaysia tetap tidak akan percaya even bukti telah dinyatakan? Sila rujuk point nombor 2.

2. Penyokong PR Terlampau Fanatik.


Pernah tak anda nampak orang-orang BN gatung gambar Najib kat dalam rumah dia? Pernah tak nampak rakyat biasa (penyokong BN) yang gantung gambar pemimpin BN di dalam kedai dia? Maybe ada satu or dua. Tapi amat rare. But, as for PR, some of them adalah fanatik. Sebagai contoh. Kalau anda pergi ke rumah-rumah rakyat biasa yang fanatik terhadap PAS, anda akan perasan dinding rumah terpampang gambar pemimpun PAS.

Anda boleh kata "Dia gantung gambar Ulamak lah. Itu pun nak kecoh." Well, maybe true. Tapi fikir balik, siapa lagi ulamak Malaysia yang dia kenal selain yang aktif dalam politik? Ulama ada seorang sahaja? Then kenapa tak gantung gambar ulamak dan pakar agama lain? They gantung that picture not because of Islam (maybe some does.) but for the major cases, adalah obsesi terhadap parti politik. You can put your rage comment at the comment section below but eventually we all know that this is the truth. Yeah, truth hurts.

But dont get me wrong. Bila cakap pasal fanatik politik, penyokong BN juga ada. Tapi tidak lah terlampau buta. Ianya something like... Anwar vs Najib.

What ever Anuar said, penyokongnya akan mempertahankan perbuatan tersebut. What ever Najib said, penyokongnya juga akan mempertahankan perbuatan tersebut. Let say Anuar kata "Ayam berkaki tiga!". Then Najib pulak kata "Ayam berkaki empat". Then, boom. Masing-masing bergaduh tentang kaki ayam hanya untuk menangkan apa yang diperkatakan oleh pemimpin yang mereka cintai. Tak rasa pathetic ke?

Dan jangan lupa dengan mentaliti dan penerimaan rakyat. Semua ulama yang keluarkan fatwa yang menidakkan tindakan pemimpin mereka, mereka akan kata 

"Ulama tu sesat. Kapir. Dia dibayar". 

Dan bila parti lawan tidak sokong dengan statement dari ulama/ustaz yang membenarkan  tindakan pemimpin mereka, mereka akan kata 

"Ni la manusia akhir zaman. Kata-kata ulamak diperkecilkan. Ini adalah satu satu tanda Kiamat bakal tiba." 

Weird kan? Benda macam ni banyak nampak kat orang PR. Tapi orang BN pun kadang-kadang gitu jugak.

Dan anda mungkin akan tanya:

WTF Mr K. Apa point kau sebenarnya ni? Kau nak kutuk BN ke kau nak apa sebenarnya ni?
Well, relax dude, relax. Tenang dan sila rujuk point nombor 3.
3. Kalah = Buktikan. Once and For All.

Kita semua tahu PAS, PKR dan DAP mejanjikan yang macam-macam. Hukum hudud lah, negara Islam lah, free education la, penurunan harga kereta lah, penurunan taraf hidup lah, turun harga minyak lah. Dan macam-macam lagi tak kira lah yang ada dalam manifesto ataupun tidak.

So, macam mana kita nak tahu bahawa apa yang PR janjikan itu adalah masuk akal atau pun tidak?

Easy. Just let them win. Kalau dieorang menang, kita akan dapat low fuel price, low itu dan low ni. Free itu dan free ini. Nice what? But if they cant provide that, they will lose once and for all at the next PRU. Meaning, after this, PR dah tak wujud. Why? Sebab sekarang penyokong PR meletakan trust 100% kepada PR. Dan once that trust is gone, it will gone for all and PR will never get it back. So, nak tak nak, PR mesti beri semua free itu dan free ini.

Tapi aku bet, banyak janji hanya kekal janji dan penyokong PR akan guna ayat favorite mereka iaitu:

"Eleh, BN memerintah 50+ tahun tak buat benda tu pun?"
Dan ayat ni akan digunakan again and again and again and again and again sehinggalah umur PR memerintah hampir 50 tahun. Trust me. Im always right.

So, the only way untuk buktikan yang PR adalah lebih teruk berbanding BN, adalah dengan memberikannya ruang untuk tunjukan diri mereka yang sebenar.

4. Try and Error.

Korang mungkin akan kata

"Habis tu, kalau nanti Malaysia jadi huru hara macam Mesir macam mana? Mesir at first semua happy ada pemerintah baru dari pembangkang. Tapi selepas beberapa bulan, jadi huru hara makin teruk. So how?
Well, that is the price yang anda perlu bayar. Let say anda undi BN, dan BN akan menang. Pada PRU akan datang, isu sama tetap akan berulang. Orang PAS still kata undi BN adalah kapir etc etc. Or PKR still akan kata BN menang sebab undi hantu. Benda ni tak akan habis sampai bila bila sehinggalah PR menang dan kita sendiri tengok macam mana kenyataan yang sebenarnya. Real? Fake? Hudud? Islam? Free Education?

Walau apa pun, apa yang aku takutkan sekarang adalah andai kata PR menang dan jika PR adalah lebih worse dari BN, rakyat Malaysia akan tetap sokong PR. Why? Again, sebab Fanatik dan Obsesi. But, that is the price yang kita (anda) perlu bayar.

But let me set this clear. I give my word. PR mungkin akan menang this year. Tapi bila bab nak tunaikan manifesto dan janji dia, dia akan delay serta blame it to BN. Tak percaya? Printscreen this and prove me wrong. Dan bila itu berlaku, kepercayaan terhadap PR akan berkurang-berkurang dan semakin berkurang. And when they gone, they will never come back.

That is why aku rasa kita semua patut bagi PR menang this PRU.

Tapi kalau BN still menang, korang boleh lupakan la kewujudan entri aku ni. Hiks. Hiks.

Shacklesmith : Bro, sorryla gua cedok artikel lu.. Sajer jer nak bagi orang-orang tua baca :)

Sunday, April 21, 2013

Berhala Ini Diukir Dari Batu Meteorite?



An ancient statue that was recovered by a Nazi expedition in the 1930s was originally carved from a highly valuable meteorite. Researchers say the 1,000-year-old object with a swastika on it's stomach is made from a rare form of iron with a high content of nickel. They believe it is part of the Chinga meteorite, which crashed about 15,000 years ago.
The findings appear in the Journal, Meteoritics and Planetary Science. The 9-inch tall statue is 22lb and is called the Iron Man. The story of this priceless object owes more perhaps to an Indiana Jones film script than sober scientific research.
It was discovered in Tibet in 1938 by German scientist Ernst Schafer. His expedition was supported by the Nazis, in particular by Heinrich Himmler, the head of the SS. Himmler was said to believe the Aryan race originated in Tibet and was keen to recover objects from the area. It was brought back to Germany and disappeared to a private collector until 2007.

Thursday, April 18, 2013

Nanosponges In Your Blood Could Soak Up Infections And Poison

Mice who got nanosponge injections survived lethal doses of toxins. 

Nanosponge Engineers at the University of California, San Diego have invented a "nanosponge" capable of safely removing a broad class of toxins from the bloodstream, including toxins produced by MRSA, E. Coli, poisonous snakes and bees. The nanosponges are made of a biocompatible polymer core wrapped in a natural red blood cell membrane. Zhang Research Lab

A newly invented “nanosponge,” sheathed in armor made of red blood cells, can safely remove a wide range of toxins from the bloodstream. Scientists at the University of California-San Diego inoculated some mice with their nanosponge, and then gave the animals otherwise lethal doses of a toxin--and the mice survived.

This is especially interesting because a nanosponge can work on entire classes of toxins. Most antidotes or treatments against venom, bioweapons or bacteria are targeted to counteract a specific molecular structure, so they can’t be a one-size-fits-all solution; this nanosponge can.

Scientists led by Liangfang Zhang, a nanoengineering professor at UCSD, worked with a class of proteins known as pore-forming toxins, which work just the way they sound: By ripping a hole in a cell membrane. These toxins are found in snake venom, sea anemones, and even bacteria like the dreaded drug-resistant Staph aureus. The proteins come in many different shapes and sizes, but they all work in a similar way.

They designed a nanosponge to soak up any type of pore-forming toxins. It consists of a tiny (85-nanometer) plastic ball wrapped in red blood cell membranes, which basically serve as a decoy and soak up the poison. The plastic ball holds everything together, and keeps the protein away from its real cellular targets. The entire nanosponge is 3,000 times smaller than a full red blood cell. The devices had a half-life of about 40 hours when the team tested them on lab mice, according to a release from UCSD.

They injected mice with 70 times as many toxic proteins as nanosponges, and the sponges still neutralized the poison and caused no visible damage to the animals, the team reports. Next up are clinical trials in animals, to verify that it works safely in a wide range of cases.

The paper is in this week's issue of Nature Nanotechnology.

SUMBER

Monday, March 11, 2013

MUST READ! : US Dirty Tricks? Malaysia Faces Uncertain War in Sabah

Tension is high in Malaysia’s eastern state of Sabah following an ongoing standoff between Islamic militants from the nearby southern Philippines and Malaysian security forces. 235-armed militants landed in eastern Sabah in early February and occupied several villages in an effort to assert a centuries-old claim over the territory. Both sides accuse the other of firing the first shot, but once the stand-off produced Malaysian causalities,

Malaysian security forces deployed fighter jets and launched an unprecedented air assault on the militants with five battalions of solders deployed over the area in an operation to flush out the militant group, which they termed “Operation Sovereignty”. At least 52 militants have been killed, in addition to several Malaysian policemen who were reportedly mutilated by the insurgents; reports claim that militants sent an e-mail message to Malaysian authorities that included images of beheaded police officers. The insurgents identified themselves as the “Royal Sulu Army”, representing the now-defunct Sulu Sultanate that controlled the territory for centuries before leasing the land to the colonial British North Borneo Company in 1878.
The Manila-based Sultan of Sulu, Jamalul Kiram III, directed the insurgency, while his brother Agbimuddin Kiram led ground operations into Sabah. The Sultanate insists that Sabah is its homeland, and it will not budge on its claims over the territory even if its personnel are killed in the standoff. British colonialists leased the land from the Sultanate and eventually annexed Sabah in 1946 before turning over the disputed territory to the Federation of Malaysia in 1963. At the time, the Philippines contested the transfer, claiming that the British did not possess the authority to transfer ownership to Malaysia.
The British and the Malaysian authorities responded by asking the United Nations to conduct a referendum which came to the conclusion that two-thirds of the population of Sabah favoured joining Malaysia. The Malaysian government also began paying small annual payments to the heirs of the sultanate as compensation for their cession of the land, an arrangement that has continued to the present day.

Monday, March 4, 2013

Konspirasi Pencerobohan Lahad Datu Suatu Sandiwara Politik?

Agak lama jugak aku ketinggalan untuk mengemaskini isu besar dan disamping itu boleh dikatakan agak lama jugaklah tak berblog. Mana idoqnyer yeop, dengan assignment bertimbun-timbun ditambah pulak dengan bahang final examination yang sudah lebih seminggu terasa kehangatannya.

Honestly, gua dah malas nak sentuh pasal hal-ehwal politiking ni semua so sebab tulah korang semua tak nampak apa-apa lagi posting berkaitan politik. Jika dilihat pada widget senarai RSS feeds blog politik yang aku letak di belah kanan blog aku, mungkin ramai yang menyangka bahawa Shacklesmith (aku) adalah blogger yang condong ke arah UMNO. Ye, KALAU SEKILAS PANDANG MEMANG TIDAK SYAK LAGI. AKAN TETAPI, ON THE SECOND THOUGHT CUBA KORANG BACA BALIK ARTIKEL-ARTIKEL AKU YANG TERBARU. ADA TAK BERBAUR PRO KERAJAAN LAGI?

Well, mungkin ketika di awal tahun lalu aku agak cenderung kepada Barisan Nasional tapi itu semua cerita lama beb. Aku kini bukan lagi blogger yang gemar menyentuh isu-isu politik. Bagi aku itu semua isu picisan penuh propagandis yang berhasil dari sistem politik kafir untuk memecah belahkan umat. Mungkin jawaban aku bernada serbanistas non-PAS namun begitulah hakikatnya akan keghairahan orang kita dalam berpolitik.

Persoalan kedua, adakah aku sudah menyebarang kepada pihak pembangkang?. Tentu tidak sama sekali sebab kedua-dua DUA KALI LIMA AJER. Lagipun aku nak tanya pada korang balik, MELAYU SANGATKAH UMNO? Pakai baju melayu pun bila time majlis rasmi jer tapi lebih selesa berkot dan bertali leher, bila ditanya wartawan pun bajet kecek omputeh walaupun tukang interviewnya sebangsa mereka. ISLAM SANGATKAH PAS? Ceramah maki hamun, pakai jubah serban kononnya meniru Rasullullah SAW tapi hati busuk mengalahkan Iblis laknatullah belum campur lagi doa siap dengan KO sekali!. DAFUQ MAN.

PKR tu pun adil sangatkah? Parti anak beranak bloody nepotism to the max. Enough said, politician zaman nenek moyang kita lebih bermaruah kerana mereka punya soldier value atau nilai kepahlawan unggul jika hendak dibandingkan dengan politician masa kini yang hanya lebih mementingkan janji kosong, jumlah undi dan profit untuk tembolok mereka sahaja.  Aku teringat dialog dalam filem Silmido (2003) dimana ketua komander yang bertanggungjawab melatih Unit 684 berkata kepada ahli kongres Korea Selatan bahawa "politician practice politics, soldiers do military work and if each sides takes full responsibility for their duties, then the nation the will prosper, won't it?". Hakikatnya kini, anggota tentera dilatih untuk menjalankan tugas menjaga amanah negara manakala politician hanya tahu berpolitik dan pentingkan duit poket sendiri jer. Betul tak?. Dulu mana ada jurang di antara pasukan tentera dan politicians. Sekarang? This is reality nowadays. Face it!. 



Isu yang hendak aku kupaskan sekarang adalah isu PENCEROBOHAN LAHAD DATU SABAH oleh sekumpulan militan yang didakwa sebaga "Tentera Diraja Kesultanan Sulu". Seperti korang sedia maklum, krisis ini sudah berlarutan semenjak 9 Februari lagi dan kini telah mengorbankan 8 orang anggota polis (termasuk di Semporna). Takziah diucapkan keluarga para anggota polis yang terkorban. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat kepada roh mereka dan tempatkanlah para syuhada ini di syurga-Mu. Ya rabbal al-amin.



Lahad Datu bukanlah suatu nama yang asing bagiku. Kebetulan dua orang kenalanku berasal dari sana. Hampir lima tahun dahulu ketika belajar di kolej Cybernetics aku berkenalan dengan Jacklen Apeng (bukan nama sebenar) sewaktu sesi orientasi pelajar baru dijalankan. Kemudian ketika menyambung Ijazah di sebuah universiti swasta di Shah Alam (tak perlu ler gua kepohkan sekarang) aku berkenalan pula dengan Farra yang merupakan housemate kepada adik angkatku (juga berkenalan sewaktu sesi orientasi pelajar baru). Apa yang menarik tentang persamaan dua gadis Suluk/Tausug ini ialah loghat Sabah mereka yang teramatlah pekat sehingga jika mereka sebut nama aku sekalipun, aku boleh ketawa tahap ROFL!. Hahaha

Baiklah, aku nak pendekkan cerita. Seperti yang korang semua tahu, apa saja isu berat yang berlaku di negara ini akan dikait-maitkan dengan politik. Aku yakin, sekiranya aku ni orang besar dalam kerajaan, mungkin aku buang air besar dalam tandas awam pun akan dipolitikkan kelak #sarcasm.

Berbalik kepada isu pokok iaitu pencerobohan Lahad Datu oleh militan Moro yang awal-awal lagi sudah digembar-gemburkan media pembangkang sebagai suatu sandiwara oleh kerajaan Barisan Nasional untuk mengekalkan kuasa dan menutup kelangsungan perkembangan  siasatan Suruhanjaya Diraja mengenai kontroversi Projek IC. Ia dilakukan semata-mata demi meraih simpati rakyat sebagaimana kononnya ketika peristiwa Sauk dahulu (bukan juga sandiwara kerana sudah terjawab). Well, I do sense something fishy about this yet I'm amused. I mean, why would dorang mintak tolong kumpulan bersenjata dari luar untuk cetuskan kekacauan?. Apasal tak guna orang dalam ajer let say the clueless serbanistas fanatics or christian extremist kerana ianya lebih convincing. Kalau guna orang Sulu memang epic fail lah jawabnya.

Aku nak tanya sikit, kalau ye kerajaan nak cetuskan kekacauan melalui covert operation ala 911 seperti yang dilakukan oleh Bush untuk menyemarakkan Islamophobia dikalangan rakyat Amerika Syarikat then kenapa tak gunakan ajer "Christian fanatics" tempatan untuk cetuskan konflik?. Ini bukan cakap kosong beb sebab aku tengok dengan mata kepala aku sendiri di laman-laman Facebook Sabah Sarawak Keluar Malaysia yang beria-ria hendak keluar Malaysia ni hampir kesemuanya bumiputera beragama Kristian!. Again no offences kepada bumiputera beragama Kristian sebab aku pun ada kawan beragama Kristian daripada Sabah dan Sarawak!.

Jika berlakulah 'kebangkitan bersenjata' dari mereka maka aku sendiri akan 100% menganggap ianya suatu sandiwara kerajaan Barisan Nasional kerana aku yakin mereka takkan buat kerja gila ini!. INI BUKAN YUGOSLAVIA, INI BUKAN LUBNAN! Perang pun tak guna, sebab yang menang jadi arang dan kalah pulak jadi abu. Pasal ekstremis serbanistas tu anyway. Korang pun tau betapa bahayanya sentimen yang dibawa mereka bukan?. Dan kerajaan mungkin tidak akan melepaskan peluang mengeksploitasi sentimen-sentimen para serbanistas ekstrimis mujahiddeen wannabe.

Akan tetapi krisis bersenjata ini melibatkan kumpulan militan daripada selatan Filipina yang umum sudah mengetahui ianya 'restive area' (wilayah bergolak). Turut mengeruhkan keadaan, kumpulan yang sama juga terbabit dalam tuntutan mereka ke atas Sabah!. Jadi what in the fuck pulak kerajaan bawak masuk mereka sebagai modal political milleage?. Jika benar sekalipun, apakah kerajaan mengarahkan supaya anggota APMM dan Polis Marin untuk berdiam diri sekiranya kumpulan penceroboh tersebut memasuki perairan kita?. Hello, come on-lah bro. Kalau iyepun konfemlah anggota polis atau pun APMM tu dah sebarkan awal-awal lagi kerana dunia kita ini boleh diakses hanya dengan hujung jari sajer.


Mayat busuk bukti mereka tidak mati syahid.

Apa pun ini satu maklumat sahih akan kebenaran isu 'sandiwara' ini kononnya ia didalangi orang UMNO sendiri. Baca dan digest betul-betul. Read between the line.


Oleh : MUTALIB M.D


SELURUH Malaysia digegarkan dengan berita pencerobohan sekumpulan 'Lanun' (Mundu) yang kononnya tentera 'Sultan Sulu' sehingga Kampung Tanduo menjadi 'Medan Perang'; gara-gara 'kebijaksanaan' Ketua Cawangan UMNO Sungai Nyamuk, Ahmad Malandi @ Mat Bom melakukan percubaan 'Reverse Take Over' sebagaimana yang saya jangkakan akan berlaku sejak 1999 lagi iaitu selepas saya memberi keterangan dalam Petisyen Pilihanraya DUN Likas.

Ketika Pasukan Perisik Sabahkini.net memaklumkan kepada saya bahawa Tentera Sultan Sulu menyerang dan menawan Kampung Tanduo sejak 12 Februari lalu, saya tergelak besar kerana saya tahu siapa yang tinggal di sana dan kenapa mereka mendarat di sana.
Sebagai Mantan Setiausaha Eksekutif UMNO Silam, saya kenal hampir kesemua 402 Ketua Cawangan UMNO Silam ketika itu (1995-1997) yang majoritinya 'Warga Penyu' termasuk Ketua Cawangan UMNO Sungai Nyamuk, Ahmad Malandi yang mempunyai akal Abu Nuwas.

Ahmad yang mempunyai akal kancil memang 'Pakar Bom' terutama membuat bom ikan dengan hanya menggunakan baja urea yang menjadi sumber pendapatan beliau sebelum FELDA 'menceroboh' tanah beliau dan saudara maranya seluas lebih kurang 100 hektar.

Ahmad menjadikan 'Penjara Air Panas' Tawau sebagai rumah kedua kerana usahanya tidak pernah putus-putus mengugut Pegawai dan kakitangan FELDA yang beliau dakwa menceroboh tanah pusakanya.

Sebenarnya Kerajaan Berjaya telah membatalkan semua permohonan tanah di Sahabat Pinggir dan Zon Keselamatan ketika menyerahkan kawasan yang menjadi Zon Persembunyian Lanun kepada FELDA untuk dibangunkan sebagai Rancangan Penempatan Tanah.

Namun Ahmad yang mempunyai akal panjang telah membuat permohonan Tanah Adat dan disahkan PPHT Lahad Datu berdasarkan banyak pokok langsat dan buah-buahan yang kononnya beliau tanam; sedangkan kesemua tumbuhan tersebut adalah langsat liar yang bercambah semula jadi hasil daripada najis binatang yang memakan langsat, rambutan, terap dan sebagainya.

Tambahan pula ketika itu, Ahmad dan saudara maranya telah bersetuju menyerahkan tanah tersebut kepada FELDA dan turut mendapat kontrak membangunkan tanah dan menuai buah sawit daripada FELDA.

FELDA telah banyak bertolak ansur dengan karenah Ahmad; malah sehinggalah saya dan Mantan Adun Lahad Datu, Datuk Mohd Yusof Ahmad Jamli membuat perundingan untuk menyelesaikan masalah tuntutan tanah Ahmad dengan FELDA.

Ahmad boleh hidup senang kerana memperolehi pendapatan bersih antara RM5,000 sehingga RM20,000 sebulan daripada hasil kontraknya dengan FELDA, namun akal Abu Nuwas membuatkan beliau dijangkiti sikap 'Tamak dan Haloba' sehingga menuntut dan menceroboh semua tanah yang dipohonnya bersama Haji Mahmood Mallang dan saudara maranya sebelum ini.

Dengan ehsan Datuk Seri Najib sebagai menteri yang menjaga FELDA ketika itu, Ahmad telah mendapat dua lot tanah masing-masing seluas 15 ekar sebagai jalan penyelesaian tuntutannya.

Tetapi bak kata pepatah, Ahmad yang telah diberi betis oleh FELDA, bukan sahaja mahu 'peha'; bahkan yang berada di 'celah peha' meneruskan gertakan dan pencerobohan sehingga saya dan polis sudah lali dengan perbuatannya yang melampaui batas.

Ahmad suka mereka cipta cerita baru setiap hari; termasuk membawa ke sana ke mari kisahnya yang saya bukukan dalam buku 'Koleksi Sabah' serta keratan surat khabar yang ditulis rakan saya, Ruhaidini Abdul Kadir daripada Utusan Malaysia untuk dijadikan asas tuntutan.

Ahmad bukan sahaja sering menimbulkan provokasi dengan membawa 'bom ikan'; sebenarnya tidak boleh dikategorikan sebagai bom kerana tidak mempunyai alat peledak disebabkan tidak mempunyai detanator; melainkan pasir, beras, tepung dan garam; semata-mata untuk mengugut Polis Bantuan FELDA agar membuka pagar hadangan bagi membolehkan beliau mengeluarkan buah yang dituainya daripada ladang FELDA.

Sejak meletakkan jawatan sebagai Setiausaha Eksekutif UMNO Silam pada 1997, saya hanya menemui Ahmad dua kali iaitu tiga tahun lalu di Kota Kinabalu, namun tidak sempat bercerita panjang kerana masing-masing sibuk dengan urusan.

Bagaimanapun Ahmad meminta saya membantu menulis surat kepada Sultan Sulu kerana beliau begitu yakin bahawa perjuangan beliau tidak lama lagi akan berhasil dengan bantuan saudara maranya di Sulu dan akan datang membantu beliau mendapatkan bukan sahaja 100 hektar 'Tanah Adat'; malah keseluruhan tanah FELDA.

Saya hanya tersenyum mendengar ceritanya (impian kosongnya) tetapi menyatakan tidak dapat membantu beliau menulis surat kerana saya akan terbang ke Pulau Pinang; apatah lagi saya kenal siapa dan apa kebolehan Ahmad; namun darah saya tersirap apabila beliau begitu serius ingin menjemput saudara maranya daripada Sulu jika beliau kalah dalam kes mahkamah.

Sejak daripada itu saya tidak lagi mengambil peduli kisahnya sehinggalah Pasukan Perisik Sabahkini.net memaklumkan kepada saya berhubung 'lawatan mengejut' saudara maranya daripada Sulu dan telah dikepung pihak berkuasa ketika Ahmad nazak terlantar di Hospital Lahad Datu akibat darah tinggi dan angin ahmar.

Saya hanya mampu berjenaka dengan Pasukan Perisik Sabahkini.net bahawa "Mereka datang mengambil BR1M," kerana majoriti mereka ini telah dianugerahkan IC Projek dan tidak terniat untuk membuat liputan di Kampung Tanduo kerana hati kecil saya berbisik 'Gertak ******' Ahmad yang sebelum ini telah kecewa setelah semua jalan perundangan buntu.

Dalam keadaan Kesultanan Sulu yang sudah mengalami kehancuran sejak 1936 dan telah menjadi sebahagian daripada sejarah; maka 'Golongan Sultan Oportunis' mengambil kesempatan untuk melawat Ahmad yang sakit tenat di Hospital Lahad Datu; di samping menganyam rapi niat tersembunyi mereka untuk merampas kembali Borneo Utara daripada Kerajaan Malaysia.

Secara kebetulan Ahmad mempunyai hubungan rapat dengan 'Sultan Sulu' yang menabalkan diri sendiri tanpa melalui 'Ruma Bichara' (Majlis Raja-Raja) dan mungkin telah membuat kajian dan perancangan rapi bersama anaknya Mohd Ali.

Mengikut risikan saya, koresponden Sabahkini.net di Langunyan, memaklumkan bahawa mengikut sumber, Sultan Jamalul Kiram III telah melancarkan serangan 'Diplomatik Reverse Take Over' dengan menghantar 1,500 tenteranya ke Sabah; masing-masing 300 orang tentera Tungku, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Sandakan.

Namun tidak diketahui apakah kesemua tentera berkenaan telah mendarat melainkan dilaporkan antara 100 hingga 300 yang mendarat di Kg Tanduo, Tungku kerana masih mengkaji modus operandi dan jejak mereka masuk ke Sabah; tanpa dapat dikesan oleh pihak berkuasa; apatah lagi perbatasan Malaysia yang sentiasa bolos dan mudah dibolosi PATI.

Pasukan Perisik Sabahkini.net masih cuba mengesan kedudukan Ahmad dan anaknya Mohd Ali yang dipercayai menjadi dalang 'pencerobohan' ini kerana mengikut maklumat Hospital Lahad Datu, Ahmad sudah nazak dan dibenarkan dibawa pulang ke Kg Sungai Nyamuk, kerana dinantikan saudara maranya 'Tentera Sulu' yang terkepung oleh Pihak Berkuasa Malaysia.

Anak perempuannya juga tidak dapat dihubungi untuk mengetahui keadaan bapanya yang semakin tenat. Bagaimanapun Perisik Sabahkini.net di Tanduo mengesahkan bahawa kunjungan 'Tentera Sultan Sulu' ini atas jemputan Ahmad dan anaknya Mohd Ali.

Tambahan pula, Haji Musa yang merupakan pemimpin Nombor 2 dalam rombongan tentera berkenaan adalah besan Ahmad kerana anaknya, Mohd Ali bernikah dengan anak Haji Musa.

Manakala pemimpin Nombor 1 kumpulan tersebut, Datu Ibrahim @ Datu Kuin Jamalul Kiram pula bernikah dengan anak Ketua Cawangan UMNO Sungai Bilis 2, Hussin Oyung.

Agak mengejutkan kerana saya mendapat tahu anak Datu Ibrahim @ Amirul Kiram di Malaysia iaitu Datu Amir Datu Amirul, ialah Ahli UMNO Cawangan Sungai Bilis 2.

Oleh itu tidak hairan jika kehadiran mereka tidak dapat dikesan Pihak Berkuasa yang belum pernah menggunakan 'kecanggihan satelit' di Jabatan remote Sensing negara untuk mengesan sebarang pergerakan keluar masuk bot besar atau perahu; apatah lagi 'Pusu' yang tidak mengeluarkan sebarang bunyi kerana eksosnya dibenamkan ke dalam laut.

Dalam keadaan penuh curiga, orang awam sukar bekerjasama dengan pihak berkuasa yang disifatkan sering menyalahguna kuasa dan bertindak kasar dan menuduh pemberi maklumat sebagai penjenayah yang bersubahat.

Saya terpaksa menahan ketawa membawa segala komen dan ulasan daripada semua pihak; apatah lagi 'kependekan akal' pihak berkuasa yang menghantar satu batalion tentera berkubu di Kampung Tanduo, Kampung Sungai Nyamuk, Kampung Sungai Merah untuk mengawal dan memantau 'Tentera Sultan Sulu'; sedangkan pada hakikatnya hanyalah 'Tentera Upahan' Ahmad Malandi @ Mat Bom.

Mengikut risikan Sabahkini.net hanya 76 orang sahaja 'Tentera' yang berjaya mendarat di Tanduo termasuk enam wanita untuk mempertahankan tanah adat yang didakwa milik Ahmad di FELDA Sahabat 18 setelah Ahmad menjanjikan mereka akan mendapat tanah yang telah ditanam kelapa sawit seluas beribu ekar di Felda Sahabat 18.

Dikhuatiri Ahmad dan Mohd Ali yang membiayai pembelian senjata api berkenaan di pasaran gelap di Tawi-Tawi dan segala makan minum mereka setelah kecewa dengan keputusan mahkamah yang memenangkan FELDA dalam kes tuntutan tanah beliau.

Kelicikan Ahmad berjaya mengaburi mata pihak berkuasa yang menyangka memang benar Tentera Sulu setelah Datu Ibrahim @ Datu Kuin berjaya mempengaruhi saudaranya, Sultan Jamalul Kiram III mengakui kumpulan tersebut sebagai 'Tentera Sultan Sulu' yang mendapat suaka sementara kerana Kerajaan Filipina sudah pasti akan menangkap mereka dan dibawa ke muka pengadilan.

Setelah tidak mempunyai harapan mendapat tanah yang dijanjikan Ahmad kerana dalam keadaan fizikalnya yang nazak; maka berlaku pertengkaran dan berselisihan pendapat sehingga Haji Musa dan Majid terbunuh dalam kejadian tembak menembak sesama mereka.

Sabahkini.net mendapat tahu bahawa Datu Ibrahim @ Kuin Jamalul Kiram turut tercedera terkena peluru sesat; malah mereka berbalah dan tidak sehaluan lagi setelah perunding dengan pihak berkuasa melalui jalan buntu.

Setelah membuat pertimbangan dan siasatan rapi, saya menganggap 'Drama' Ahmad Malandi hanya merupakan gertakan dan dalam keadaan fizikalnya sekarang, Mohd Ali tidak mampu melakukan apa-apa; malah terpaksa menggadai nyawa jika rundingan tamat. Lazimnya, jika mereka boleh masuk dengan senyap, maka sudah pastinya mereka akan keluar dengan lebih senyap daripada mereka masuk; sekalipun ketika pigak berkuasa sedang berkawal!

Mungkin tiba masanya Menteri Pertahanan, Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara, Ketua APMM, Panglima Angkatan Tentera dan pihak berkuasa untuk bermuhasabah diri dan meletakkan jawatan kerana kejadian ini merupakan 'kemaluan' yang tidak dapat disorok daripada mata dunia yang melihat betapa rapuhnya sistem pertahanan Sabah; sehinggakan Ahmad Malandi @ Mat Bom boleh merancang 'Pintomen' serangan yang menyebabkan seluruh negara terpinga-pinga dan ketakutan.

Masa untuk berunding telah tamat. Bagaimanapun 76 tentera palsu Sultan Sulu yang terpedaya oleh 'Janji Terang Bulan' Ahmad Malandi ini wajar diberi peluang menyerah diri secara sukarela dan perlu diadili di mahkamah Malaysia kerana masuk secara haram dengan niat untuk menderhaka kepada yang DiPertuan Agong!


Ye, Ahmad Malandi seorang ahli UMNO dan ketua cawangan. Itu fakta sahih dan tidak boleh dipertikaikan lagi. Akan tetapi, jika benar sekali beliau mendalangi pencerobohan ini atas kapasiti sebagai ahli UMNO please think again.

Korang semua perlu tahu bahawa UMNO ni bukan macam PAS dimana syarat menganggotainya wajib berbaiah sehingga sanggup dilaknat sekiranya membelakangi parti berkenaan. Namun demikian tidak sama sekali bagi UMNO, keahliannya bagai satu tiket untuk me keuntungan dunia semata-mata. Bila tak dapat meroyan satu kampung macam dalam video ini (SINI). Sebab itulah kes tikam-menikam belakang, cah keting dan sebagainya biasa berlaku dalam parti ini. Percayalah bila WANG jadi sandaran, semangat SETIAKAWAN TOTALLY ZERO. Senang ceritalah, bila tak dapat kehendak seberang pihak musuh pun sanggup.

Jadi tidak salah aku nyatakan disini bahawa isu pencerobohan ini BERPUNCA DARI SIKAP TAMAK HALOBA AHMAD MALANDI @ MAT BOM UNTUK MENDAPATKAN TANAH FELDA. Percayalah, jika manusia ikutkan nafsu yang meluap-luap segalanya tidak mustahil terjadi. Apatahlagi dengan memanggil saudara-maranya dari seberang. Maka peluang keemasan ini takkan dilepaskan begitu sahaja oleh pihak yang sememangnya berkeinginan untuk menuntut Sabah dengan cara apa sekalipun termasuk keganasan!.

Berikut pula pendedahan peringkat tertinggi.. Again, please read between the lines.



Anwar Ibrahim adalah nama yang tidak asing dalam pentas politik tanah air. Dulu sewaktu aku giat berblog mengenai politik beliaulah favourite punching bag aku sampai ke tahap nombor wahid. Yeap, I never really like this fellas and If you says him an asshole then I wont bother disagree. Certainly this old faggot deserved his vengeance from the rakyat for the chaos he had caused (ie. the so called peaceful Soros funded demonstration by his OTPOR/CANVAS and Utan Kayu train cohort). He's an anarchist to the core. One of the little Dajjal I must say.

Benar, aku memang tak pernah dengan Anwar semenjak dari kecik lagi. Dulu masa dia jadi Timbalan gambar dialah yang sering terpampang di muka depan media massa melebihi gambar Tun Dr Mahathir sendiri. Jikalau aku tak puas hati dengan mak bapakku ketika itu, maka surat kabarlah yang aku lepaskan geram pijak-pijak dan gambarnya akan dihiasi cap tapak kaki aku. Begitulah ceritaku zaman kecik-kecik dulu. Okay cukup cerita peribadi dan teruskan pada cerita pokok.

As an anarchist, he will uses any means possible to spread chaos which includes inviting foreign fighter to disrupt peace and stability. Sebagai ahli politik, tentulah beliau menawarkan janji-janji apabila berkuasa kelak. Apatah lagi dijanjikan pula kuasa autonomi Sabah, maka para 'sultan-sultan' oportunis pun tertariklah dengan tawaran lumayan sedemikian bagai orang mengantuk disorong bontol bantal. Bagai beruk disua pisang. Beginilahnya keadaan Sultan Palsu Sulu Jamalul Kiram III. 



Korang tak pelik ker?. Cuba bayangkan sudah berapa ramai orang sipolan-sipolan mengaku sebagai Sultan Sulu (bukti sultan-sultan palsu di SINI) sedangkan Kesultanan ini secara efektifnya kini punah kerana dihapuskan oleh Amerika Syarikat pada awal kurun ke-20 lalu. Blogger Asree Sulu pun dah lama bagi pendedahan ini semua.

Aku yakin hampir semua di antara mereka menuntut title sultan semata-mata kerana berebutkan wang (cession money bukan wang pajakan) yang dibayar oleh kerajaan Malaysia hanya tidak lebih sebagai 'wang pencen' perkhidmatan moyang mereka sahaja. Konfem, bila dah dapat duit tu mereka yakni para sultan-sultan palsu tak berdaulat ini akan berjoli sakan minum arak sampai mabuk-mabuk di kelab-kelab terkemuka kunjungan para kerabat ternama dunia. Just imagine, 'baginda-baginda' sultan palsu dan kaum kerabatnya meneguk champagne, brandy, pinot noir dan strongbow dengan penuh rasa nikmat sekali bersama pelacur yang dieksport khas dari kota Angeles. Who knows?

Berbalik kepada isu pokok adalah tidak dinafikan terdapat konspirasi baik dari pucuk kepimpinan UMNO tempatan (Mat Bom) mahupun Anwar Ibrahim. Aku tidak menolak kemungkinan terdapat kerjasama sulit di antara Mat Bom bersama Anwar Ibrahim dalam merencanakan agenda sulit membawa masuk pemberontak Sulu ke Sabah. Ini kerana Anwar sedang dalam kempen untuk menguatkan sokongan pembangkang di Sabah dan ini termasuk menghasut pemimpin tempatan untuk menyokong usaha beliau. Ini hanyalah pendapat peribadi aku jika benar Anwar Ibrahim dan Mat Bom kerana aku tak nampak kesetiaan dalam perjuangan parti oleh pemimpin parti tersebut. Siapa sangka ahli veteran yang cukup gah memperjuangkan partinya akan menikam belakang semula comradenya sekiranya tidak diberi habuan berbentuk wang dan harta dunia. Adakah korang nampak senario ini dalam PAS walaupun hati lebai-lebai lebih busuk?. Anyway, how about PKR? Lebih kurang sama jer dengan UMNO kerana ianya parti serpihan. Dua kali lima beb.

Itu kalau benar bersangkut paut dengan agenda politik tempatan, akan tetapi cuba bayangkan pula jika terdapat agenda sulit daripada kuasa besar dunia untuk menyebarkan chaos kepada negara ini? Walahualam. Semoga Allah SWT melindungi kita semua. Ditambah pulak dengan kelemahan anggota kabinet kita dalam menangani isu ini tidak termasuk juga kelemahan presiden Filipina Noynoy untuk menunjukkan ketegasan kepada pihak penceroboh.


Al-fatihah kepada para syuhada pejuang negara yang gugur di medan pertempuran..



Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget