Sunday, January 30, 2011

Memahami Kepala Otak Si Ultra Kiasu Dalam Memahami Perihal Kita Sendiri


Apakah yang dimaksudkan dengan 'ultra kiasu'. Mungkin masih ramai dikalangan kita orang-orang Melayu tak tau dan saya yakin tak pernah mendengar langsung perkataan ini terutama sekali generasi muda seperti saya dan juga anda sekalian yang sebaya dengan saya. Kalau anda pernah dengar pun, mungkin sebab pernah tengok sitkom Mr Kiasu yang diangkat dari komik lawak Singapura suatu ketika dulu dan pernah disiarkan di saluran NTV7. 

Perkataan kiasu berasal dari istilah Cina Hokkien yang membawa maksud 'perasaan takut akan kekalahan'. Ianya telah pernah diakui dan disahkan oleh sarjana terkemuka Professor Dr. Ridhuan Tee Abdullah yang menyifatkan gejala kiasu ini sebagai penyakit yang melanda kaum sebangsanya. Biasanya, gejala kiasu ini hanya melanda di kalangan para peniaga sahaja yang hanya  memikirkan tetapi telah merebak ke dalam gerakan politik semenjak awal kurun ke 20 lagi.

Masih lagi tidak jelas tentang sikap kiasu? Baiklah, saya perjelaskan dengan lebih terperinci. Ambil situasi ni, seorang ibu telah membelikan enam keping piza untuk dikongsikan kepada dua beradik. Disebabkan si abang yang paling tua itu alahan terhadap makanan laut, maka diberikan piza ayam kepada si abang tersebut sebanyak  keping. Akan tetapi, si adik itu pula merasakan bahawa ibu dia berlaku 'tidak adil' kepadanya. Setelah si adik menghabiskan 2 keping piza tuna berkenaan, si abang telah memberikan sekeping piza ayam kerana merasakan bahawa dia tidak larat untuk menghabiskannya. Amat malang sekali, si adik bersikap paranoid akan abangnya yang mungkin mengambil sekeping piza ikannya. Si adik telah bertindak merampas satu lagi piza ayam kononnya takut si abang akan mengambil pizanya. Begitulah penjelasan saya mengenai maksud sebenar kiasu ini. Tidak dinafikan bahawa sikap kiasu ini ada 'kebaikan'-nya. Sebagai contoh, untuk mengelakkan perniagaan kita dilanda kerugian secara besar-besaran. Maka, kita harus mengambil langkah berhati-hati demi mengelakkan kerugian yang bakal kita tanggung itu. Ini termasuk melakukan apa sahaja demi menghalalkan cara kita demi mengelakkan bisnes kita lingkup dengan membuat laporan polis palsu terhadap syarikat pesaing, rasuah orang dalam, hapuskan sumber mutlak pesaing dan sebagainya. Akan tetapi, ianya tetap ada keburukannya jugak. Apakah perasaan mangsa apabila diperlakukan sebegitu? tentu tidak senang hati dibuatnya bukan. Sifat kiasu kebiasannya hanya terdapat dalam satu kaum sahaja di Malaysia ini, dan korang mesti tau jugak kan. Haha, fahamilah cerita yang akan ku sampaikan ini. Pertama kali aku dengar perkataan kiasu ni pun daripada Dare to Fail hasil karya Billi PS Lim.

Semenjak Pilihan Raya Umum 1969 lagi, kita kaum bumiputera tidak pernah sepi 'diserang' secara fizikal dan psikologi oleh puak-puak yang digelar ultrakiasu. Pada mulanya, mereka berani menyerang kita secara fizikal melalui elemen subversif seperti Parti Komunis Malaya dan geng-geng kongsi gelap. Akan tetapi, apabila ditentang balas semula kumpulan pejuang silat Melayu Islam seperti Tentera Fisabillillah Parang Panjang dari Perak dan Tentera Selempang Merah Panglima Salleh dari Johor yang tak ramai percaya bulletproof tu. Mereka mula kecut perut dan sehingga kini mengubah strategi bagaimana berhadapan dengan orang Melayu Islam tanpa menggunakan brute force seperti yang mereka lakukan semasa tahun 1940an hingga 1960an dahulu. Kini, serang psikologi lebih diutamakan iaitu peluang perniagaan, pekerjaan dalam sektor swasta, pendidikan dan yang paling unik dan efektif sekali, MEMUTARBELITKAN SEJARAH NEGARA DAN BANGSA MELAYU WITH FULL IGNORANCE AND BLIND APPROACHES. Ya, kenapa saya cakap memutarbelitkan sejarah? sebab dengan memutarbelitkan sejarah sesuatu kaum contohnya, kita dapat menjatuhkan prestij dan kemegahan kaum itu dengan memaparkan keburukan hatta sekecil kuman sekalipun yang diperbesar-besarkan dengan penuh penipuan sekali. Ditambah sekali dengan kekeliruan orang Melayu dengan sejarah bangsa mereka yang penuh lompong-lompong akibat tidak didokumentasikan dengan lebih mendalam dan detail sekali. Maka, satu (dan dua) watak telah dicipta untuk menambah kekeliruan ini lagi.

Let me introduce, perkenalkan Michael Chick (dan John Doe) 
Adakah ini Michael Chick yang dimaksudkan?? Atau pengarah filem kontot dari Singapura ini telah diciplak identitinya dengan begitu kejam sekali oleh seorang commentator terkenal Malaysia-Today itu.. We may never know.. Walahualam
Semenjak kemunculan laman sesawang politik pembangkang termasyhur 1Malaysia, Malaysia-Today yang dikendalikan oleh Raja Petra Kamaruddin. Laman tersebut dijadikan tempat melepas geram dan segala isihati puak-puak ultrakiasu dalam menyuarakan pendapat mereka tentang ketidakpuasan mereka terhadap kerajaan. Bagi pendapat Shacklesmith lah, pergi mampus lah depa nak kutuk UMNO bagai nak rak yang bodoh sangat tu bagi kerakyatan kat depa yang tak reti berterima kasih nih. Tapi, aku tengok dalam komen-komen depa tu ada yang menghina Melayu dan Islam sekali!(Yang ini puak PAS tak dapat nak kesan sebab almaklumlah puak PAS kan English illiterate). Dari tahun 2007 pulak muncullah Michael Chick (John Doe) ni dengan teori sejarah sempit sesuai dengan otaknya yang ultra kiasu itu. Bagi Shacklesmith, blog hasil karya Michael Chick lebih meletup dari karya Nai Long Mazlan(Anai-anai) yang terkenal dengan sejarah Siam  Islam(sekejap mengaku Melayu, sekejap mengaku Siam) merong merapu maha merapeknya itu. Karyanya amat diminati oleh puak-puak bermentaliti ultra kiasu racist yang kita orang Melayu sedia maklum amat buta tentang sejarah nusantara ini. Masakan tidaknya, orang Melayu difitnah 'pendatang' dari Indonesia padehal mana wujud sempadan Malaysia-Indonesia yang dilukis British dan Belanda dulu. Bodoh bukan?. Adakah Yi-Ching seorang sami Buddha dari China zaman Dinasti Tang kurun ke-7 Masihi dulu yang pernah melawat kawasan Empayar Srivijaya dahulu dan mengenali kawasan tersebut sebagai 'Indonesia' dan 'Malaysia'?. Tidak sama sekali!. Apa yang beliau tahu hanyalah Mo-Lo-Yue(Melayu), Shih-Li-Fo-Shih(Srivijaya), Lang-Ya-Xiu(Langkasuka) dan Chih-Tu(Tanah Merah di Kelantan). Mana ada Malaysia!, Mana ada Indonesia!. Borderline kat tengah Selat Melaka tu pun tak wujud lagi. Hai buat lawak bodoh rupanya si apek tu ye. Takde fakta ilmiah langsung yang menyokong kewujudan nama dua negara ini. Yang ada hanya putar belit songsang mereka yang otak sempit ni ajer.

Mari kita lihat apa fakta sampah yang dilontarkan Michael Chick masa tahun 2007 dulu. Terima kasih kepada pemilik laman blog tersebut kerana meng'copy-paste' artikelnya dulu.


How many of you have read the book entitled “Contesting Malayness – Malay Identity Across Boundaries” (edited by Timothy P. Barnard & published by Singapore University Press)? It reflects the Anthropologists views that there is no such race as the “Malays” to begin with.
If we follow the original migration of the Southern Chinese of 6,000 years ago, they moved into Taiwan, (now the Alisan), then into the Phillipines (now the Aeta) and moved into Borneo (4,500 years ago) (Dayak). They also split into Sulawesi and progressed into Jawa, and Sumatera. The final migration was to the Malayan Peninsular 3,000 years ago. A sub-group from Borneo also moved to Champa in Vietnam at 4,500 years ago.
Interestingly, the Champa deviant group moved back to present day Kelantan. There are also traces of the Dong Song and HoaBinh migration from Vietnam and Cambodia. To confuse the issue, there was also the Southern Thai migration, from what we know as Pattani today.
Of course, we also have the Minangkabau’s which come from the descendants of Alexander the Great and a West Indian Princess. (Sejarah Melayu page 1-3)
So the million dollar question… Is there really a race called the “Malays”? All anthropologists DO NOT SEEM TO THINK SO.
Neither do the “Malays” who live on the West Coast of Johor. They’d rather be called Javanese. What about the west coast Kedah inhabitants who prefer to be known as “Achenese” or the Ibans who simply want to be known as Ibans? Try calling a Kelabit “Malay” and see what response you get – you will be so glad that their Head-Hunting days are over.
Orait, berpandukan kepada petikan artikel merah yang aku salin dan tampal kat atas tu anda semua boleh nampak dari mana si Michael Chick ni buat 'rujukan ilmiah' untuk membantunya mendapat 'fakta' bernas bagi menghapuskan kewujudan bangsa Melayu. Beliau telah merujuk buku yang telah diterbitkan oleh Penerbitan Universiti Singapura!. Anda semua Melayu yang tak buta sejarah mesti tahu akan niat sebenar pemerintah negara itu akan bangsa Melayu bukan?. Faham sajalah, sedangkan sejarah awal Singapura dalam buku teks sekolah pun ditulis bermula dengan kedatangan Raffles inikan pulak nak mengakui bangsa Melayu yang dimusuhi bagai nak mampus oleh puak ultra-kiasu semenjak zaman Lanfang Republic lagi. Lagipun tak hairanlah. Selain itu beliau telah mengutarakan teori daif iaitu asal-usul kaum Austronesian(Melayu) yang kononnya datang dari Yunnan kemudian berhijrah ke Taiwan dan menyebar ke seluruh Asia Tenggara dan pulau-pulau Pasifik. Ini teori lapuk la apek sedangkan asal-usul sebenar masih diperdebatkan oleh sejarawan antropologi dan ramai ahli antropologi kini berpendapat bahawa Asia Tenggaralah bermulanya asal usul bangsa Melayu.
"Interestingly, the Champa deviant group moved back to present day Kelantan. There are also traces of the Dong Song and HoaBinh migration from Vietnam and Cambodia. To confuse the issue, there was also the Southern Thai migration, from what we know as Pattani today."
Adakah bangsa Melayu yang tinggal di Pattani dikenali sebagai orang Thai sebelum kurun ke-19?. Ternyata si Michael Chick menonjolkan kebebalan beliau sebagai profesor kangkung sendiri.Orang Melayu di Pattani hanya dipaksa menjadi orang 'Thai' pada tahun 1930an atas dasar asimilasi yang dipaksakan kerajaan nasionalis Thailand. Orang Melayu Kelantan pun bukan semua berketurunan Champa, mereka telah berada di situ lebih lama dari kewujudan kerajaan Champa sendiri di Indo-china. 
"Of course, we also have the Minangkabau’s which come from the descendants of Alexander the Great and a West Indian Princess. (Sejarah Melayu page 1-3)"
Adakah semua orang Minangkabau berketurunan dari "Alexander the Great" dan "West Indian Princess". Well, i supposed nope!. Yang dirujuk berketurunan Iskandar Zulkarnain adalah kerabat diraja Minangkabau sahaja itupun dah dilupuskan dengan kejatuhan kerajaan Dharmasraya oleh kerajaan Singhasari pada kurun ke-13 Masihi. Kerabat diraja Minangkabau yang ada kini adalah keturunan dari Adityawarman seorang putera Majapahit campuran Minangkabau dari sebelah ibu dan Jawa dari sebelah bapa (Mohon patik harap diampun Tuanku, jikalau patik salah. Biarkan ianya diperbetulkan). Tengok, rujuk Sejarah Melayu pun tak betul nak berlagak terer konon apek kangkung nih. Aku yang tak seberapa ni pun bukan nak tunjuk angkuh pun.


"Neither do the “Malays” who live on the West Coast of Johor. They’d rather be called Javanese. What about the west coast Kedah inhabitants who prefer to be known as “Achenese” or the Ibans who simply want to be known as Ibans? Try calling a Kelabit “Malay” and see what response you get – you will be so glad that their Head-Hunting days are over."

Waduh, kok jowo tak nak ngaku Melayu?. Aiyah, apek Michael. Lu tinggal itu zaman subulum itu Jupun mali ka?. Yang ini buat nak gelak sakan lagi, sebab apa mereka taknak mengaku Melayu sebab zaman dulu mereka belum tahu semangat rumpun lagi. Jawa dengan Wong Jowo dia, Banjar dengan Kulaan Banjar dia, dan Melayu Jati ofcourse lah dengan kepala mereka yang tersendiri. Perkahwinan campur antara suku-suku kaum serumpun ini tak digalakkan juga serupa macam  Irish dan Scottish kat Amerika masa kurun ke-19 dulu padahal sama-sama simpan hamba abdi Negro. Kalau Jawa dan Banjar tu bukan Melayu, habistu kenapa puak-puak komunis yang menjadi 'hero' ultra-kiasu racist ni bunuh sama dengan Melayu yang lain sekali?. Apa bukti mereka bekerjasama dengan Jepun?. Lagi satu pasal kat Kedah tu, ingat semua orang Melayu kat Kedah keturunan Aceh ke?. Huh, keturunan Aceh pun tak ramai mana kat Malaysia ni dan orang Melayu kat Kedah tu dah ada sejak zaman Kedah Tua lagi. Iban and Kelabit's are Malay? well not so actually. They are Proto-Malay or better known as Dayaks. 

"The Bugis are the cross-breed between the Mongolian Chinese and the wandering Arab Pirates (a runaway Ming Dynasty official whom Cheng Ho was sent to hunt down). Interestingly, the Bugis were career Pirates in the Johor-Riau Island areas and the nephew of Daeng Kemboja was appointed the First Sultan of Selangor. That makes the entire Selangor Sultanate part Arab, part Chinese! Try talking to the Bugis Museum curator near Kukup in Johor – Kukup is located near the most south-western tip of Johor."

Yang ini paling kelakar sampai boleh membuatkan anda tergelak sampai tergolek atas lantai. Celah kain mak bedah mana yang mengatakan orang Bugis berasal dari campuran Cina Monggolia dan lanun Arab??. Memang  dah sah lah si Apek Michael Chick ni mengeluarkan teori fakta tahap Hikayat Naruto.  Mana bukti genetik dan hasil kajian yang membuktikan 'kebenaran' 'fakta' yang lu kasi ni Michael?. Setakat cakap dengan kurator muzium Bugis tu pun tak cukup sebab apa yang dia sampaikan tu hanyalah cerita lisan yang daif kebenarannya saja. Malahan, mengatakan pelayar Arab sebagai lanun juga menampakkan kebodohan lu yang tanpa hadnya tu. Tak pernah Shacklesmith dengar lanun Arab pernah sampai Asia Tenggara dan yang menuduh Bugis lanun tu adalah orang Belanda (Dutchmen). Mereka sebenarnya, tentera laut yang berperanan menumpaskan kapal-kapal penakluk Eropah. Sedap-sedap nak menuduh orang Arab dan Bugis tu lanun habis tu puak lu tu bukan lanun ke? Siapa tak kenal Lim Ah Hong. Cuba tanya itu Filipino punya historian. :D :D :D

Sebenarnya, banyak lagi 'fakta2' sampah yang diutarakan Michael Chick aka John Doe nih. Cuma, tunggu lain hari ajer aku akan jawab balik segala pertuduhan dangkal beliau itu. Tujuan artikel yang pertama tu hanya satu. Nak memecahbelahkan rumpun bangsa Melayu kepada suku-suku yang lebih kecil. Hakikatnya kita tau bangsa Melayu tu luas dan bukan sesempit ruang lingkup sempadan Malaysia sahaja. Kalau puak ultra kiasu nak pecahbelahkan Melayu nah saya cabar mereka pecahbelahkan dulu bangsa mereka iaitu Han Chinese kepada Kantonis, Hokkien, Hakka, Teochew, Foochow dan Hainanese. Try la meh, got ball to do it ah??. Okay, jom kita ikuti pandangan blogger MarhaenKacak pasal perkara ini pulak. Zzzaaaaaaaaaaassssssss



Sebagaimana biasa, artikel-artikel tipikal seperti ini mempersoalkan tentang ketuanan bangsa Melayu di bumi bertuah ini. Sebagaimana yang korang juga tahu, sejak kebelakangan ini ramai antara kolumnis-kolumnis atau blogger-blogger yang berbangsa Cina (juga sedikit dari kaum India) telah mengeluarkan pelbagai artikel yang kononnya ‘kajian’ dan ‘rumusan’ untuk menyanggah status Melayu sebagai pribumi di negara kita.

Untuk kesekian kalinya setelah membaca artikel terbaru ini, aku hanya tersenyum dan tergelak kecil mengenangkan puak-puak kiasu ini yang tidak putus asa mahu membuktikan orang Melayu itu adalah pendatang di ‘Malaysia’ ini. Dalam artikel ini pelbagai bukti dan kronologi logik di datangkan samaada dari catatan pengembara China silam, penulisan para sejarahwan orientalis, rekod media Negara Brunei dan sebagainya. Penulis yang menggelarkan dirinya ‘John Doe’ ini nampak cukup berilmiah dalam menampilkan bukti-bukti akademik untuk menyokong hujahnya.

Mungkin ramai blogger-blogger Melayu serta juak-juak UMNO serta PEKIDA (sekadar memberi beberapa contoh) terlompat-lompat kemarahan bila membaca artikel ini. Mungkin juga ada ustaz-ustaz PAS dan Jawa-Jawa dalam PKR (misalnya) tersenyum simpul kerana sedikit sebanyak artikel ini dapat menutup mulut segelintir penyokong ‘Ketuanan Melayu’ tajaan UMNO kononnya. Mungkin juga ada yang tidak mengambil kisah tentang apa yang ditulis dalam artikel ini dimana mereka hanya menganggap ‘Ketuanan Islam’ (contohnya) lebih utama.

Pandangan korang  pula bagaimana? Rileks tuan-tuan dan puan-puan. Walaupun dalam kelompok mana anda berada, jangan merasa ‘gayat’ dengan intipati artikel di atas. Artikel di atas adalah sama spesis dengan bahan yang kononya ‘ilmiah’ mahu membuktikan ‘mereka’ juga perlu dilayan seperti status bumiputera.


Sebelum ini dikatakan Hang Tuah lima bersaudara itu berbangsa Cina….. ‘Hang Too Ah’ katanya…. Ada orang Melayu jadi ‘gayat’ seketika hanya berbekal hipotesis dangkal bersandar fonetik sebutan bahasa.
Sebelum ini dikatakan juga Parameswara itu adalah pendatang dari ‘Indonesia’ yang lari ke Melaka. Maka anak-anak Melayu ‘gayat’ seketika memikirkan Sultan dan Raja mereka sama ‘kaum’ dengan orang gaji Indonesia nya.
Sebelum ini juga dikatakan Tanah Melayu ini adalah sebahagian dari ‘Barr Chin’ yang bermaksud ‘benua/tanah negara China’. Sekali lagi bangsa Melayu di Malaysia terkesima seketika dengan hujah puak kiasu ini yang hanya berbekal Peta Arab yang tidak wujud pun sama sekali!

Read more: John Doe Berkokok Tentang Sejarah Melayu : Jangan Melatah! ~ Hikayat Marhaen Kacak http://marhaenkacak.blogspot.com/2011/01/john-doe-berkokok-tentang-sejarah.html#ixzz1CVfWFfn1


Nah, masih ingat lagi kontroversi peta 'Barr Chin' yang si John Doe aka Michael Chick ini uar-uarkan dulu? Mana dia?. The truth is, he is blown off by his stupid lies. Seriously the Barr Chin joke is the biggest bluff they the 'ultra-kiasu's' ever created in the centuries. More exposure about the ultra-kiasu's coming soon. Only on Shacklesmith - Kerambit Assasin's blog







2 comments:

Marhaen Kacak said...

salam saudara ku...

terima kasih bro selitkan artikel aku... aku mengharapkan blogger melayu ni celik sejarah...

harap lebih ramai lagi seperti saudara yang berkemampunan membuat artikel ilmiah yang terkesan untuk jiwa bangsa kita....

janganla kita ni sebagai mewakili suara 'undergrounders' merasa gayat dengan hujah2 bodoh puak2 chauvinist ini...

insyaAllah nanti kita boleh berjumpa kot...:)

Shacklesmith said...

salam saudara Marhaen Kacak..

sama2 diucapkan bro ;)..
sy sbenarnyer silent reader blog saudara..

ya, sy mghrpkn begitu juga yg celik akan ilmu sejarah yang tak ternilai harganya ini.. smoga Allah SWT bersama kita dalam perjuangan menegakkan kebenaran menentang kafir dan munafikun ini..

amin, kita akan berjumpa satu ari nanti dlm pertemuan smua blogger pembaca setia mistisfiles :)

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget