Wednesday, December 22, 2010

Atas Nama Ilmu Pengetahuan!

IN THE NAME OF SCIENCE'S 
(AND HISTORY OF COURSE)


Dr Jekyll memang beruntung - dia hanya berubah setakat menjadi seorang pembunuh yang kejam saja. Sedangkan ramai lagi saintis tolol menderita nasib jauh lebih buruk daripada beliau ketika mereka menguji penyakit merbahaya pada diri mereka sendiri demi mengenalpasti punca sebenar penyakit tersebut tanpa menyiksa binatang seperti arkus putih di makmal tu... Kita ikuti 3 kes berkaitan dengan ujikaji yang dijalankan oleh saintis-saintis yang berkenaan ... Jom!



Kes Pertama : Hidung reput dulu, lepas 15 tahun baru mati!
Mungkin yang paling terbodoh dalam sejarah uji-kaji menggunakan tubuh badan pengkajinya sendiri adalah seorang anatomist dan pakar bedah berketurunan Scottish pada kurun ke 18, Sir John Hunter. Kerja ujikaji yang dilakukan beliau adalah dengan beraninya menyuntik sampel nanah yang diambil dari seorang pelacur ke dalam tubuh badannya. Akibat dari tindakannya gila nya itu, beliau kemudian dijangkiti penyakit sifilis dan gonorea(sejenis penyakit berjangkit yang didapati dari hubungan kelamin tak terkawal). Selepas dijangkiti penyakit merbahaya berkenaan, beliau menjadi gila dan kehilangan hidung dan beberapa bahagian muka yang lain akibat proses 'pereputan'. Juga, yang menariknya, Hunter masih mampu hidup sebagai bangkai bernyawa selama lebih 15 tahun kemudian walaupun dalam keadaan menderita. Walaubagaimanapun, percubaan gila yang beliau lakukan itu sedikit sebanyak membuktikan pada hari ini tentang bahayanya penularan penyakit kelamin terhadap manusia. Cheers John!.




Kes Kedua : Takkan keliru punca sebenar taun kot brader..
Pada kurun ke-19, seorang ahli uji-kaji terkenal dari Jerman Max Von Pettenkoffer dengan beraninya tanpa rasa jijik dan waswas telah meminum kuman taun yang berisi penuh dalam tabung uji. Tujuan beliau melakukan uji kaji berkenaan adalah untuk membuktikan bahawa punca sebenar jangkitan taun adalah disebabkan faktor persekitaran dan bukannya disebabkan oleh kuman itu jer. Akan tetapi, tanggapan beliau sememangnya salah dan tidak tepat sama sekali!. Max menerima kesan sampingan yang teramatlah dahsyat akibat apabila beliau jatuh sakit dan hampir menemui ajal akibat kebodohan beliau sendiri. Pikirlah dulu sebelom buat Dr. Max oi..



Kes Ketiga : Penawar kepada AIDS?? Perhap's precisely not..
Seorang doktor dari Nigeria, Jermiah Abalaka amat yakin bahawa vaksin HIV yang dihasilkan beliau amat mujarab menyembuhkan penyakit merbahaya tersebut. Belau mendakwa telah mengambil vaksin tersebut dan dengan beraninya menyuntik darah yang dicemari HIV kedalam badannya sebanyak enam kali tanpa dijangkiti penyakit pembunuh tersebut!. Abalaka juga mendakwa beliau telah menemui penawar yang berjaya menghapuskan virus tersebut dari 20 orang pesakit. Berdepan dengan tuduhan pihak kerajaan iaitu Kementerian Kesihatan Nigeria bahawa  'vaksin' yang diciptanya lebih banyak membunuh dari menyembuhkan pesakit, Abalaka dengan sendirinya menawarkan untuk menyuntik tubuhnya sendiri secara live di kaca televisyen. Cehh, memang gila tahap gaban lah doktor negro nih. Penawar AIDS kejadahnyer..






Kes Keempat : Gara-gara ubur-ubur.. nyawa hampir melayang..
Pada tahun 1966, seorang saintis yang berasal dari Cairns Australia, Jack Barnes sedang mengkaji punca sebenar penyakit misteri yang dinamakan Sindrom Irukandji. Percaya bahawa pembawa induk penyakit tersebut adalah sejenis hidupan laut kecil, Barnes menghabiskan masa di laut selama beberapa jam. Setelah menemui seekor ubur-ubur yang kecil dan tampak mencurigakan itu, Barnes telah menguji berapa benarkah teorinya dengan cara yang paling bijaksana iaitu dengan menyengat dirinya sendiri!. Kemudian untuk menambahkan keyakinan betapa benarnya teori beliau tersebut, anak lelakinya yang berusia 14 tahun pun disengatnya jugak. Masih tidak yakin lagi, lifeguard yang berdekatan pun disengatnya dengan bisa ubur-ubur tu sekali. Ternyata teori yang diutarakan beliau adalah tepat sekali, mereka semua dikejarkan ke hospital dalam keadaan nyawa-nyawa ikan. Huh, gilo ko apo doktor ni eh..




Kes Terakhir : Pandai-pandai suka hati mak bapak lu pi putar belit Sejarah!!
Kes terakhir ni berlaku di tempat yang tidak lain dan tidak bukan tanah tumpah kita sendiri iaitu, Malaysia. Pada tahun 2007 lepas, seluruh negara telah dikejutkan dengan penerbitan sebuah buku yang kononnya menceritakan semula 'perkara sebenar' yang berlaku ketika peristiwa hitam 13 Mei 1969, May 13 : Declassified Document yang ditulis oleh seorang bekas ahli Parlimen, Dr Kua Kia Soong. Penulis buku berkenaan mendakwa bahawa beliau telah berjaya menemui satu declassified document yang akan menceritakan akan menjelaskan punca sebenar peristiwa berdarah berkenaan dan menyatakan peristiwa tersebut adalah satu konspirasi kudeta yang dilaksanakan oleh Almarhum Tun Abdul Razak, Allahyarham Datuk Haron Idris, dan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menjatuhkan Almarhum Tunku Abdul Rahman dari tampuk pemerintahan. Hakikatnya, setelah digeledah segala 'bukti' yang beliau kemukakan oleh blogger Jebatmustdie. Ternyata, segala tipu helah dan permainannya memutar belit sejarah terbongkar. Segala 'declassified document' yang dikemukakan beliau hanyalah pandangan peribadi seorang wartawan asing iaitu Bob Reece, dan beliau yakni Kua Kia Soong suka hati mak bapak datok nenek dia ajer cedok semua sebagai 'fakta'. Ini menunjukkan kedangkalan beliau yang hanya menangguk di air keroh demi menutup segala kesilapan yang dilakukan oleh parti beliau sendiri yakni DAP yang merupakan batu api peristiwa tersebut!. Parti beliaulah yang menjadi punca sebenar peristiwa tersebut ketika perarakan meraikan kemenangan di Kuala Lumpur. Baru-baru ini tanpa rasa malu akibat dikantoikan segala bukti beliau melalui buku kontroversinya itu, beliau telah melancarkan buku terbarunya "Questioning Arms Spendings In Malaysia : From Zikorsky to Altantuya" di London. Wow, jauh sekali nak dilancarkan buku itu. Memang dasar puak ultra-kiasu, tak tahu malu. Dalam buku dikeluarkan sebaris ayat menyatakan bahawa perbelanjaan untuk pertahanan itu sepatutnya digunakan untuk membina lebih banyak sekolah vernakular. Kenapa sekolah vernakular? kenapa tidak sekolah kebangsaan, hospital dan segala kemudahan untuk rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Memang itulah dasar pemikiran si otak sempit ultra kiasu perkauman yang bernama Kua Kia Soong ini. Pemikiran sesempit kepalanya yang kecil itu lengkap dengan wajah penipunya sekali. Malaysia are better enough without the likes of him and he's is not behaving as a true Malaysian fighting for the school which uses the national language of People Republic of China. Why can't every Malaysian go to the same school instead of this silly and crappy bahasa ibunda thingy? In other countries these people can assimilate but why can't them do so whereas still keeping on to their alien origin.




No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget