Monday, March 12, 2012

Rahsia Yang Tersirat Disebalik Penentangan Terhadap Lynas!



Kenapa cina2 DAP kelam kebut sangat ingin menggagalkan projek Lynas?? Jawapannya mereka x nak Malaysia memonopoli pengeluaran Nadir Bumi dari negara China kerana negara China lah pengeluar Nadir Bumi terbesar di dunia..oleh itu, cina2 DAP ni takut Malaysia menjadi pesaing terbesar negara China..


sejak kebelakangan ini dap dan beberapa akhbar berbahasa cina begitu giat dan bermati-matian mahu menghancurkan projek LYNAS kebanggaan rakyat malaysia.

apa yang LYNAS boleh sumbangkan kepada ekonomi negara ?
apa yang LYNAS boleh bantu syarikat automobil negara (proton dan perodua) ?
dan yang lebih penting, apa yang membolehkan malaysia dapat melalui pasaran ini ?



Apakah dia Nadir Bumi?

Ianya adalah mineral atau batuan yang jarang ditemui di dalam bumi. Nadir Bumi ini dijadikan bahan asas untuk pembuatan barangan. Ia terdiri dari 17 unsur - unsur kimia termasuk unsur semulajadi yang membebaskan radiasi

Kereta Hybrid yang dikatakan selamat untuk alam sekitar sebenarnya adalah sebaliknya dalam proses pembuatannya. Setiap motor untuk kereta Toyota Prius Hybrid mengandungi satu kilo Neodymium dan setiap baterinya pula mengandungi lebih dari sepuluh kilo Lanthanum.



Antara elemen atau jenis Nadir Bumi ini dan produk yang dihasilkan ialah :

Prometium – Bateri Nuklear
Scandium – Diguna untuk pembuatan peralatan aeroangkasa
Yttrium - Digunakan dalam pembuatan konduktor bersuhu tinggi dan penapis gelombang mikro
Lanthanum – Kaca refleksi tinggi, penyimpanan hidrogen, elektrod batteri, lensa kamera
Cerium – Agen Pengoksida, Serbuk pengilat, pewarna ceramic
Praseodymium – Magnet, laser, komponen lampu berkarbon, pewarna kaca dan gelas, pembuatan kacamata keselamatan
Thulium – Pembuatan mesin X-Ray mudah alih
Ytterbium – Agen pengurangan kimia, laser inframerah
Terbium – Pembuatan lampu kalimantan, laser
Gadolinium – Kaca refleksi tinggi, laser, tube x-ray, memori computer (RAM), agen MRI
Neodymium – Magnet, laser, pewarna ungu untuk kaca dan ceramic, kapasitor seramik



Gambaran yang cuba ditanam kepada rakyat Malaysia ialah betapa mudaratnya nadir bumi ini sehinggakan Australia tidak mahu memprosesnya dan Gebeng dijadikan pusat pembuangan sisa toksik yang mengandungi radiasi.


Tetapi perlu ditekankan juga bahawa Amerika Syarikat (AS), iaitu sebuah negara yang mempunyai perundangan perlindungan alam sekitar yang lebih ketat daripada Australia telah memperkenalkan satu rang undang-undang untuk memulihkan industri pemprosesan nadir bumi. Ini kerana pada satu ketika dahulu (1965-2000), AS adalah pengeluar terbesar elemen nadir bumi melalui lombong Mountain Pass, California.


Tetapi dengan kehadiran China memproses nadir bumi pada awal tahun 2000, ia telah memaksa lombong Mountain Pass ditutup kerana China mampu memproses bahan tersebut dengan menggunakan kos yang lebih rendah. AS akur keputusan memberhentikan operasi Mountain Pass telah mengakibatkan China mengawal lebih daripada 96 peratus pengeluaran nadir bumi pada hari ini.(petikan artikel rezeqeen hill).

China menguasai hampir 95% pembekalan nadir bumi.



Berdasarkan maklumat, sekiranya LYNAS ini beroperasi maka MALAYSIA akan menguasai 20% pembekalan nadir bumi di pasaran antarabangsa.

Jelas melalui LYNAS juga malaysia akan mampu bersaing dalam pengeluaran/pemasaran kereta hibrid, fiber optik, wind turbin dll yang secara makronya berlandaskan kepada idea teknologi pembekalan tenaga.



Lihat fakta di bawah. keinginan dan keyakinan luar biasa MALAYSIA mahu menjadikan industri kereta hibrid ini sebagai salah satu perancangan besar ekonomi negara.

PROTON AKAN MEMBEKALKAN KERETA HIBRID KEPADA KERAJAAN.

KEMUDIAN KENYATAAN PROTON MAHU MENGELUARKAN KERETA HIBRID BERSKALA BESAR PADA JAN 2012.

TUN DR MAHATHIR SAHKAN KERETA HIBRID PROTON BAWAH RM100K.




LYNAS sebenarnya akan memecahkan monopoli negara china dalam pembekalan bahan nadir bumi.

Sudah menjadi amalan tradisi perniagaan, orang ca ya nun alif tidak suka perniagaan yang dikuasainya dipecahkan monopoli.

Kerana itulah beberapa akhbar cina dan dap bermati-matian mahu menghancurkan nama LYNAS di mata rakyat.

Aksi mereka tanpa kita sedari, ianya secara terselindung mahu menghapuskan cubaan malaysia (sebut kerajaan melayu) menguasai nadir bumi di pasaran antarabangsa.

Isu kesan penyakit yang dimomokkan oleh gerombolan anti LYNAS adalah retorikal opinion yang kosong.

Fakta itu telah dijawap dengan cukup profesional oleh ahli parlimen pas kuala langat, pakar nuklear yang menafikan operasi LYNAS itu akan memberi kesan sampingan.

Pendapat 3 ribu pendemo anti LYNAS tidak sama sekali dapat mematahkan fakta.

Pendapat DAP yang anti LYNAS tidak sama sekali dapat mematahkan fakta.



Sumber : Anti DAP Club


Shacklesmith : Orang yang jahil ilmu kimia dan sains memang mudah diperdayakan oleh para propagandis jahat dan berfikiran kiasu. Salah satu pendekatan yang diambil oleh puak ultra kiasu dalam menjalan agenda mereka adalah taktik mind control seperti yang mereka lakukan sekarang terhadap para penyokong mereka. Hati-hati apabila mendengar khabar yang datang dari puak ini!

2 comments:

shahrul said...

bro cukop2 r maen kan isu bangse bro,..ini bukn hal bangse lgi bro nie hal mase depan,..org cina byk menentang sebb dye da tgk ape jdi dkat ngre china tue dorang lagi byk pngtahuan bro..sng je bro,..g pndah kt kuantan sane habes cerite..gua melayu dan gua pon tak sokong lynas

Shacklesmith said...

@shahrul

bro, pokok permasalahan ni bkn disebabkan bangsa, ini politik punya hal tapi disebabkan puak pembangkang yang menentang ini majoriti terdiri dari kaum cina maka tak pasal2 hal kaum dibabitkan!. Lebih2 lagi kebanyakan paper dorg pun dikuasai oleh DAP so nak kata apa lagi da beb.

Malahan, pakar nuklear iaitu MP Hulu Langat sendri da cakap bahawa kilang tu selamat dan kadar radiasinya takdela banyak seperti yang disangka. Then, apa pulak kelulusan Mak Cik Puziah Chef Wan wannabe tu? Pakar nuklear gak ker hah! Gimme a break man

Kalau hendak dibandingkan dengan logi nuklear bahaya lagi yang loji nuklear kat Bangi tu tapi kenapa puak pembangkang tak bising? Sepatutnya kalau bocor satu Bangi ngan Serdang sudah jadi Chernobyl ngan Pripyat. Furthermore, kilang Shin Etsu pun proses bahan nadir bumi jugak. Kenapa tak bising.

And satu lagi, ko sendri patut tau bahawa lagi banyak kilang2 kimia yang menghasilkan sisa lagi bahaya daripada Lynas tapi didiamkan sebab dimiliki oleh tauke2 pro DAP kan. Contoh terbaik kat Ipoh, sisa2 beradiasi dilonggokkan ajer tepi jalan kereta orang lalu lalang.

Kes ni bkn besar mana pun, tapi diperbesarkan just for political milleage. Puak pembangkang perlu cari isu untuk menghentam kerajaan!. Tambahan, pulak dalam senarai top level Lynas semua Melayu takde sorang pun dari kalangan bangsa majoriti penyokong DAP nih, ko sendiri kena paham dorg ada rancangan boikot semua perniagaan melayu biar kasi lingkup.

Lastly, gua mau remind lu. Aku bukan penulis artikel. Aku cedok jer dari satu group FB, so ni bukan pandangan peribadi aku. Hanya yang merah bertulis Shacklesmith tu ajer
pendapat peribadi aku. Anyway, aku tak maksudkan semua orang Cina adalah kiasu. Hanya DAP jer.

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget