Monday, April 30, 2012

Perusuh BERSIH 3.0 Pencetus Utama Keganasan!



Semalam aku menghabiskan hampir separuh hari duduk terperap dalam bilik aku menghadap laptop menelaah blog-blog dan laman sesawang media sosial untuk mengetahui perkembangan terkini demonstrasi BERSIH 3.0 di tengah bandaraya Kuala Lumpur. Kecoh bebenor teman dengor yeop. Kawan aku budak Perak yang sepatutnya balik Sungkai semalam entah sampai ke tidak aku tak taulah.


Aku pun sebenarnya cukup tertarik jugak dengan cogan kata demonstrasi kali ketiga tajaan golongan Neo-Con (NED, NDI dan OPTOR) ini iaitu "Duduk Bantah" yang dengar cerita menarik perhatian para DAPster, Hipster Liberal dan Serbanista untuk turun berhimpun duduk sambil membantah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Sepatutnya mereka berdemo di tempat yang ditawarkan iaitu Stadium Merdeka seperti dikehendaki Ambiga Sreenevasan ketika BERSIH 2.0 dulu, akan tetapi mereka tetap berkeras jugak nak berkumpul di Dataran Merdeka.


Expected turn-out untuk protes kali ini boleh tahan jugak banyaknyer beb iaitu 500k, walaupun hakikatnya yang hadir pun koman-koman dalam 30k sampai 50k jer. Biasalah, kita ni kalau nak buat anggaran macam kenduri kahwin, birthday party ataupun majlis akikah anak baru lahir mestilah bajet jumlah kedatangan tetamu hebat-hebat ramainya padahal pinggan pun tak cukup nak dorang semua makan. Fikirkanlah pulak BERSIH 3.0 ni, agak la sangat boleh capai 500k kalau orang yang dah muak berdemo pun dah tak sanggup kena perguna dek penganjur supaya buat kecoh ramai-ramai dan berdepan tear gas. Tambahan pulak, orang KL pun dah malas nak layan. Orang belah dari luar jer yang dok sibuk nak 'berjihad' atas arahan Tok Guru Holier Than Thou depa tu semata-mata nak masuk syurga Pulau Melaka-nya. Ahaks. (Mengikut fatwa terbarunya, BERSIH adalah wajib umpama berjihad!)


Yang hadirnya pun hanyalah syok sendiri kunun-kununya 'seluruh rakyat bersama mereka' sedangkan brader-brader dan mak cik-pak cik yang dok meniaga kat Jalan TAR semua mencebik muka menyampah sebab bisnes depa kena sabotaj kow-kow pada hari tu. Dalam hati mereka berkata-kata "TAK GUNA PUNYA MELAYU IMPORT LUAR KL!!! KORANG TABUR PASIR KAT RICE COOKER KITORANG!!!". Ini true story beb, masa bulan puasa sudah aku sempat bertanya ngan peniaga-peniaga kat Jalan TAR dan Masjid India. Sebelum BERSIH 2.0 lagi aku sudah diajak sign petisyen oleh mereka sebab tak bisnes terganggu masa hari Sabtu tu. Puak-puak penjalang BERSHIT ni macam biasalah beb, dok salahkan polis jugak habistu kalau takde permit mestilah polis buat sekatan. Human Right orang lain macam peniaga-peniaga tu pun kena jaga jugak bukan korang jer langau kuning!.


Sambil-sambil berfikir betapa 'aman'-nya perhimpunan yang bersih ini mari sejenak kita tonton semula video ini. Benarkah polis melanggar tiga orang awek sampai jurukamera Malaysiakini (I assumed as) memaki-maki mencarut macam bohsia umur 20 tahun kena tutuh batang budak form 3 tak baligh lagi.




Cuba tengok yang ini pulak, tak nampak pun ada orang ditarik dari bawah kereta polis tu. 



Persoalannya, kalau polis langgar pun adakah ianya secara sengaja?. Dengan berdepan crowd dekat tengah jalan lagi ditambah pulak habis dibaling kereta polis tu macam-macam dari segala botol air, batu-bata dan sebagainya mana taknya kereta polis tu tak EKSIDEN!!! Ni bukti jelas macam mana kereta polis tu boleh terbabas kat depan Secret Recipe Sogo tu.



Mengikut sumber blog yang aku baca sebelum kejadian tu, kawasan Sogo tu adalah port melepak pendemo dari Kelantan (Siapa Yang Taja?). Mengenangkan kembali kes apek kena tumbuk di KFC dua bulan lalu kita sudah nampak babi beruk mana menjadi dalang tindakan keganasan penuh kezaliman ini. Aku dari dulu sudah perhatikan puak pentaksub PAS dari Kedah dan Kelantan memang bersikap agresif dan itu tidak boleh dinafikan. Everywhere they go, there is always troubles. Puak inilah ABOMINATION yang tidak patut diberi muka. Maaf kepadao orang Kelantan dan Kedah lah yang terbaca sebab aku direct pada segelintir ajer terutama pentaksud PAS. Sapa makan cili dialah terasa pedas beb.






No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget