Friday, February 18, 2011

Malaysia Dituduh 'Maling' Lagi!!!

Salam muhibah dan silaturahim buat semua rakan-rakan yang dikasihi sekalian khasnya rakyat Malaysia. Di hari Jumaat yang indah ini, Shacklesmith nak menyampaikan satu cerita yang panas diperkatakan di ruang forum terhangat CARI. Dulu semenjak 3-4 tahun sudah heboh diperkatakan Malaysia 'mencuri' budaya dari Indonesia dan mempromosikannya sebagai budaya Malaysia. Walhal, Malaysia dan Indonesia adalah negara serumpun dan, jadi persamaan sesuatu adat resam, makanan dan tarian tidak menjadi masalah kerana faktor geografi yang berdekatan dan persamaan genetik memungkinkan transmisi budaya ini. Dulu semua adalah Nusantara, mana ada Malaysia dan Indonesia?. 

Kita ambil contoh mudah, baju bodo di Selangor dan tarian barong di Johor. Sedia maklum kita mengetahui bahawa di kedua-dua negeri yang maju dengan perindustrian ini memiliki ramai orang Melayu berketurunan Bugis dan Jawa. Mereka telah menetap di sana lama berdekad dan berkurun sebelum merdeka. Jadi tidak salah untuk suku kaum ini mempraktikkan kebudayaan nenek moyang mereka  sebagaimana kaum Scottish dan Irish di Amerika Syarikat dan Australia bermain bagpipe pada setiap upacara dan menyambut hari Saint Patrick dengan mabuk-semabuknya. Budaya ini telah dibawa lama dahulu sebelum wujudnya entiti politik bernama Malaysia dan Indonesia. Bukannya dibawa oleh Pak Daeng dan Wak Parjo pada tahun 1960an!.  Nak tahu, 'Maling' dalam istilah kaum Banjar dan Jawa bermaksud pencuri. Kalau nak kepastian, tanyalah orang-orang tua di Kuala Selangor dan Bagan Datoh, Perak.

Berbalik kepada tajuk yang diperbincangkan ini, sebelum ini asyik Malaysia dituduhkan sebagai 'Maling'. Nah, kita tengok apa yang di-'maling'-kan oleh Indonesia pada masa ini. Jom kita lihat, sebuah sinetron yang bodoh lagi membodohkan. Sudah terang lagi bersuluh, kostum heroin untuk sinetron Supergirl terbitan Soraya Intercine Film amat mirip banget sama dengan kostum Spider-Woman terbitan gergasi komik dunia Marvel Production! Perbezaan antara keduanya memang tidak ketara langsung. Kadangkala Shacklesmith terfikir, susah sangat kah nak design kostum sendiri? Macamlah Indonesia takde pereka fesyen handalan dari 200 juta penduduknya itu kan.

Sinetron ini dah keluar TV semenjak 13 Februari sudah. Tapi apa yang menjelikkan, pihak penerbitnya langsung tidak memohon sebarang lesen pembikinan dan adaptasi karya keluaran Marvel berkenaan. Semua patut tahu bahawa karyawan dari Amerika Syarikat memang tegas mempertahan hasil ciptaan itu dari diplagiat tangan-tangan tak bertanggungjawab. 'Kayu suci' itu memang semacam tak boleh disentuh langsung apa lagi di-'maling'. Lepas ni konfem mengamuklah atuk Stan Lee tu hasil kerjanya kena curi beb!

Hoi!! Sapa berani 'maling' hasil masterpiece aku hah?!
Kalau sesiapa pernah terbaca blog Rotikaya dan OhBulan semestinya korang dah tau apa persamaanya. Buat yang belum mari tengok sini! Jom perhatikan persamaan disebalik heroin Amerika Syarikat dan bunga-bunga terbaru Indonesia ini.

Yang asli terbitan gergasi komik dunia Marvel

Palsu!! Nampak sangat 'maling'-nya
Langsung tiada beza bukan?. Jelaslah sudah siapa bilang Indonesia tidak pandai 'maling' dong. Malahan, bijak dan cekap sekali sampai tak reti menutupin-nya. Shacklesmith tidak merujuk kepada seluruh warganya tetapi warga kerja produksi Soraya Intercine Film. Kalau nak berkarya pun janganlah sampai jadi begini. Ini sudah kira kes berat melibatkan produksi antarabangsa dari Amerika Syarikat. Shacklesmith tak dapat bayangkan betapa besar saman yang akan dituntut oleh Marvel Comics Production ke atas kesilapan ini. Tak terbayar langsung kot dengan rupiah yang tak ternilai harganya itu.

Dalam kekalutan ini pasti korang tertanya-tanya siapakah empunya tubuh montok nan gebu yang mengangkat kereta pacuan 4 roda Jeep itu bukan?. Siapa lagi kalau tidak bukan si Manohara Odelia Pinot yang pernah hangat diperkatakan oleh media kedua negara hampir 2 tahun dulu akibat krisisnya dengan suaminya seorang putera Sultan Kelantan. Perkahwinan yang dibina sejak Ogos 2008 dulu tidak bertahan lama kerana kononnya dia diperlakukan dengan kejam oleh Tengku Fakhry  sehingga membawanya melarikan diri sewaktu melawat ayahanda mertuanya di Singapura. Entah benar atau tidak walahualam. Tapi apa yang pasti, dari Kelantan balik ke Jakarta terus jadi superheroin! Menarik bukan?. Shacklesmith tak tertahan ketawa dibuatnya.
Heroin terbaru kebanggaan Indonesia!!
Tidak seperti di Malaysia di mana setiap keluaran yang tak menepati citarasa penonton akan menerima kutukan pedas sepedasnya sampai nak mampus macam kes Dr Rozmey itu. Di Indonesia, akibat sikap patriotik terlampau dan bangga akan hasil karya sendiri mengakibatkan sinetron ini juga tidak terlepas dari sebarang kritikan (pujian) yang membina. Bravo 

kalo bisa ditayangin 2 jam aja napa...nanggung amet sih kalo 1 1/2 jam. eh iya ngobrol2 ,tuh keluarga geblek jgn di tongolin aja bikin sebel bgt,mendingan kisah pertualangannya aja yg di tongolin. biar manteb.Afdhal
2011-02-15 20:47:39

ini yg ane demen ceritanya nga bikin bete,tapi malah bikin penasaran,cuma kok supergirlnya terbangnya masih nabrak2x sih...btw sip manteb nih sinetron...LANJUTKAN.Gettheidea.co.id
2011-02-15 11:33:46

Lucu film nya, manohara nya.. goodluck lah, semoga awet ^^munat
2011-02-14 12:28:55

asyik ada tontonan superhero lagi...kangen nih ane sama yg beginian...sekali Soraya..tetep supergirl...hidup manohara.Shurricanger

2011-02-14 09:25:55

Superb....!!! Aktingnya mantap! Plotnya hebat!, Ceritanya bagus!, Kostumnya original! Efeknya luar biasa! Saya sampai negfans banget... Manohara..., aku padamu deh!!! Jempol buat PT Soraya bisa bikin serial bermutu begini dibanding sinetron2 sampah lain yang isinya rebutan warisan, pendzoliman kepada anak2 yatim piatu oleh tantenya sendiri, rebutan pacar dengan sepupu... rudi

2011-02-09 12:07:37

salut dah buat tim soraya, btw gitu dong bikin film buat keluarga yg ada superheronya...bosen sama drama2 yg ada di stasiun laen. oke mudah2an kedepannya lebih bnyk lagi sinetron kaya supergirl.joe

2011-02-08 12:41:40

waduh ditayang tgl 13 yah...oke deh aye tunggu premiernya ah.manuk gede

2011-02-07 16:19:06

wah...cantik nih si mano... muachhera 

2011-02-04 20:59:30

ngeliat trailernya di tv sih kayaknya oke...ya mudah2an oke juga deh sinetronnya.Agus
2011-02-04 20:57:19

Setuju gw kalo dibikin jd season. 

Tengoklah, kebanyakan komen yang kita lihat itu adalah seperti menyokong. Adalah tidak menghairankan bagi segelintir warga mereka, semua hasil karya yang dikeluarkan adalah asli kepunyaan mereka belaka dan bukan hasil plagiat. Segalanya berputar keliling mereka. Takde apa yang nak dihairankan pun. Kalau mereka tiru game Call of Duty dan taruk nama Kopassus pun mereka akan bilang hasil karya yang ori dong. Jangan terasa hati yuk. Mintak-mintak janganlah Astro dan Media Prima (TV3) beli sinetron sampah nih. Kalau tak, habislah semua amah-amah kita mencuri tulang menonton sinetron ini tatkala masa terluang! Akan banyaklah kerja yang tak dibereskan nanti beb. Sebelum beransur jom tengok sedutan dari sinetron ini!





P/S : 'Gimana cara melepaskan baju inih?'<< Waduh, gak tahan pengen ketawa!! hihihihii :D :D :D

Sekian,
Assalamualaikum..

Adios~~

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget