Wednesday, March 9, 2011

Pergi Mampus Dengan Sosialisme!!!

Kasihan Blogger Tukar Tiub.


Terus terang, saya tidak mengenali beliau secara peribadi. Sebelum wujudnya dunia blog saya kenali beliau kerana seorang yang aktif dalam gerakan pelajar. Saya kesal kerana belum menonton 'magnum opus'nya, Dari Jemapuh ke Manchester. Kata orang, karyanya itu gagal 'connected' dengan penonton tempatan. Maklumlah, beliau terlalu idealist, lama pula duduk di negara omputih.

Beliau dibenarkan pulang ke Malaysia, dan ketika era reformasi sekali sekala nampak kelibat beliau semasa berdemo. Kadang-kadang, saya terbaca tulisannya - dalam Inggeris - dibeberapa majalah. Ketika itu blog belum ada, mungkin  kerana itu beliau memilih media konvesional.

Hishamudin Rais mampu menulis dengan baik, apabila saya membaca tulisannya ketika dia 'waras'. Tulisan 'waras'nya sering diterbitkan dalam Malaysia Kini, kadang-kadang Sun. Di mana-mana dalam tulisannya, masih nampak api kemarahan yanng belum padam. Maklumlah, beliau bekas 'the angry young man' yang sudah tua.

Hishamudin Rais  dilahirkan memberontak. Memberontak kerana beliau dilahirkan. Memberontak kerana dunia beliau tinggal ini tidak sempurna. Memberontak terhadap ketidakadilan sosial. Memberontak terhadap kesenangan insan-insan lain. Memberontak terhadap kesusahan mungkin buatan beliau sendiri. Memberontak terhadap kejayaan orang. Memberontak terhadap kegagalan sendiri. Memberontak tanpa sebab.

 Rebel without a cause.

Dalam kedudukan Alexa blog di Malaysia, beliau sering duduk dibelakang Tranukite, dalam top 5. Ini menunjukkan beliau seorang yang 'berpengaruh'. Dalam negara demokrasi, beliau gunakan apa saja, malah ada gambar lubang anus untuk mengalahkan kerajaan yang beliau benci. Apalagi trademark 'KAH KAH KAH KAH KAH KAH' dan "WOIT'nya.

Berpengaruhkah beliau? Wallahualam.

Beliau sering menggalakkan anak muda - terutama mahasiswa - agar turun ke jalanan memprotes kekejaman kerajaan. Sebagai role model, beliau sendiri gagal. Gagal menjadi seniman ampuh. Gagal menjadi 'Che Guevara'. Gagal menjadi director sehebat Kubrick atau U-wei Shaari. Gagal jadi pemikir yang bernas. Gagal juga sebagai professional agitator seperti Stalin.



Kasihan dia kerana dilahirkan dibumi yang salah dengan masyrakat yang salah. Beliau berbakat, tetapi gagal mengembangkannya kerana terlalu marah. Marah hingga ke tua. Ketawa puas-puas dengan lelucon politik. Habis ketawa nanti mati dan sirna dari masyarakat Melayu.


Kasihan Tukar Tiub. 
Tolong jangan berhenti ketawa kerana apabila ketawa terhenti, anda mungkin diketawakan.

Dipetik dari Bloggenstarz

Shacklesmith : Dulu masa aku baca Mastika, selalu jugak baca artikel orang tua ni. Tak habis-habis kutuk kapitalisme seolah-olahnya itulah punca segala sial yang berlaku kat dunia kita yang fana ini. Kadangkala aku tertanya jugak, betul apa yang dia ni cakap. Dan aku tak nafikan segala kepincangan seperti krisis yang kita hadapi selama ini adalah akibat dari kapitalisme sendiri. Cuma bila aku terfikir sejenak, bukankah dengan sistem kapitalisme inilah yang memudahkan kita berdaya saing dalam bidang perniagaan. Nak buat bisnes pun tiada siapa yang nak kacau. Kalau nak dibuang ganti dengan apa? komunisme kah. Boleh kah kita hidup dengan sistem yang mengongkong kehidupan kita ini?. Konfem tak boleh punya. Sebab kita adalah berjiwa free spirited, mana mungkin kita boleh dikawal sistem yang mengunci jiwa jasmani dan rohani kita. 

Dulu aku juga merupakan seorang sosialis tatkala di zaman ku meningkat dewasa. Bagaimana aku terpengaruh dengan fahaman yang maha menyesatkan ini?. Kerana aku dipengaruhi oleh bacaan berkaitan dengan sejarah Revolusi Perancis, Bolshevik, Revolusi Syiah Iran dan sebagainya. Kata-kata tokohnya membuatkan jiwa naluri aku bergelodak untuk turut memberontak menentang sistem yang sedia ada. Tapi apakan daya, bila aku fikir semula. Apa faedahnya kalau aku memberontak?. Elok sangatkah buat anak cucu aku, TIDAK SAMA SEKALI!!! Sistem sosialisme tidak bersesuaian dengan Islam yakni agama ku anuti, GAGAL SECARA TOTAL UNTUK MENGADAPTASI NORMA KEHIDUPAN MASYARAKAT SETEMPAT.

Lihat saja di Korea Utara, 'demokratik' kah sangat rejim wangsa Kim itu?. Nak berperang dengan saudara di selatan sampai habis pun segala hasil cukai dan bahan mentah diperosah sehingga rakyat kebuluran.  Cuba lihat di Asia Tengah, apa faedah yang warga bangsa Turkic itu dapat?. Hampir seluruh di antara mereka telah di-Rusia-kan dengan nama belakangmereka ditambah ov dan ova. Dimanakah jati diri mereka yang kononnya berketurunan Genghis Khan dan Tamerlane?. Hilang sama sekali dalam lautan komunisme sistem dajjal yang maha menyesatkan. Lihatlah saja di Yaman, ternyata dengan mencampurkan dengan ideologi Wahabi (Khawarij moden) hanya membawa bencana dari rahmat. Iran, kenapa saya katakan juga negara sosialis?. Sebab pemerintahnya memerintah sebijik macam Komunis. Itu ini disekatnya, sampai rakyat tertekan sehingga ke tahap membenci agama sendiri (read, Syiah bukan Islam, Syiah memang SESAT). Lihat sajalah perangai budak perempuan Iran kalau di luar negara. Tudung hijab entah ke mana. Kalau yang lari ke negara barat tu apa lagi. Sanggup jadi model dengan berbogel depan jurukamera!!!

Banyak sangat negara sosialis yang tak berjaya sebenarnya. China walaupun terpaksa mengorbankan sistem perniagaan komunis untuk pasaran bebas sendiri pun masih tak dapat nak memenuhi kehendak rakyatnya yang mahukan pemerintahan lebih bebas dan demokratik. Tak ada sebab si tua kutuk ni nak hasut semua golongan muda sebab kami masih waras untuk berfikir dimana baik dan buruk. Bagi kami, perjuangan kami adalah di bidang akademik dan bukannya menjadi bahan pemuas nafsu para ahli politikus yang bahlul. Hanya orang bodoh saja mengambil si Sham ni sebagai role model. Kami anak muda bukan golongan macam ekau. Bayangkan, apa yang kami dapat jika kami memberontak?. Bukan semua anak muda yang sehaluan dengan aspirasi bengap sang sosialis itu. Cukuplah dengan cerita dongeng kau tu yang komunis laknatullah tu pejuang kemerdekaan. Aku tahu yang Rejimen ke-10 tu dah tertipu buta-buta dengan Chin Peng. Pergi jahanamlah dengan Revolusi 48 yang sia-sia tu. Communism IS DEAD. 

Akhir sekali, aku nak ingatkan kepada totok-totok sosialis yang masih tidak sedar..

To hell with your So-SIAL-ism..

Shacklesmith : Bekas sosialis yang dah bertaubat..



No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget