Saturday, March 12, 2011

Melayu Buta Sejarah (2) Volume I

 

BAB 2 : Suka berpolitik punca Melayu buta sejarah?
Pada minggu lalu saya telah menyentuh permasalahan sikap buta sejarah dikalangan anak muda Melayu dari perspektif sosial dan pendidikan. Kini, seperti yang telah dijanjikan. Saya akan menyentuh pula dari aspek politik. Baiklah wahai pembaca sekalian, saya mulakan bicara ini. Jika dilihat semenjak dari sebelum merdeka lagi, bangsa Melayu dan politik itu tidak dapat dipisahkan bagai aur dan tebing. Ini kerana politiklah yang menjana perkembangan modenisme Melayu itu sendiri. Politik memainkan peranan penting membentuk jatidiri  dan masa depan insan Melayu itu sendiri. Mana taknya, Melayu amat berpegang teguh kepada apa yang diperjuangkannya. Ada yang taksub, ada yang suam-suam kuku perjuangannya. Namun, kuasa politik adalah matlamat utama perjuangan mereka. Kuasa itu tidak sama ada maruah, pangkat, darjat, atau harta semata-mata. Ada yang tidak terlibat ke dalam kancah sedemikian walaupun hanya sebagai penyokong tegar. Mereka yang dari peringkat akar umbi inilah yang bersusah payah berjuang untuk ketua mereka yang bersenang-lenang di peringkat atasan. Mereka bersengkang mata menampal poster, menulis blog dan berkempen habis-habisan sehingga habis penuh ruang di rumah dan keretanya dihiasi risalah politik sampai habis anak beranak dan saudara maranya menjadi taksub parti dan tokoh politik menggila bagai nak rak seperti mereka. Setidaknya, politiklah yang mempengaruhi kehidupan seharian orang Melayu khasnya di zaman moden.

Perkembangan siasah Melayu di zaman moden ini telah bermula semenjak awal kurun ke-20 lagi. Ianya telah dibawa oleh golongan pelajar yang pulang dari Timur Tengah.  Walaupun belum menubuhkan sebarang parti politik (bukan PKM yang didalangi kaum Cina), tujuan utama mereka adalah menjalankan reformasi sosial dikalangan orang Melayu yang dibelenggu penjajahan imperialis barat. Gerakan reformis yang dikenali sebagai Kaum Muda ini membawa pulang bersama apa yang mereka telah pelajari di Timur Tengah dahulu. Antara usaha mereka adalah membawa dan menggalakkan usaha penerapan nilai-nilai Islam yang lebih syumul dan berfikiran lebih moden sesuai untuk membentuk jatidiri yang lebih tinggi demi emansipasi anak bangsa itu sendiri. Kurun ke-19 merupakan bermula titik hitam dalam sejarah perkembangan Melayu di Nusantara sehingga hampir membawa kepada Zaman Gelap bangsa itu sendiri ini kerana mereka tidak mampu mengalahkan kuasa Imperialis Barat yang lebih maju akibat Revolusi Perindustrian dan kesilapan pemimpin mereka sendiri tersilap mencaturkan survival mereka sendiri. Justeru, pelajar-pelajar atau mahasiswa Melayu yang pulang menuntut dari Timur Tengah inilah menjadi harapan mereka. Pelbagai surat khabar dan majalah diterbitkan sehingga mencetuskan Revolusi Intelektual dikalangan orang Melayu. Sebelum itu di tanah jajahan Belanda yang kita kenali sebagai Indonesia kini pula terdapat dikalangan golongan bangsawan dan terpelajar. Sehingga tahun 1930an, muncul pula tokoh gerakan nasionalis Islam di Mesir iaitu As-syahid Hassan Al-Banna yang memimpin gerakan pembebasan Mesir dari cengkaman dan pengaruh British selepas ianya ditakluk dari Khalifah Bani Uthmaniah. Gerakan ini melahirkan pertubuhan Ikhwanul Muslimin yang kita kenali hari ini. Api perjuangan ini kemudian menyemarak sehingga ke Nusantara sehingga tertubuhnya Kesatuan Melayu Muda pada tahun 1938 di Maktab Perguruan Sultan Idris Perak. Ini hanya merupakan titik tolak perkembangan politik Melayu zaman moden pra Perang Dunia Kedua.

Perkembangan politik awal Melayu telah bermula sejak zaman feudal lagi. Iaitu dari zaman Funan, Javaka dan Srivijaya lagi. Malahan kemungkinan besar lebih awal dari itu. Ianya lebih berorientasikan kepada pemerintahan beraja dan segalanya tertakluk pada kuasa dan budi bicara Raja itu sendiri. Tidak seperti zaman sekarang yang mengamalkan demokrasi berparlimen. Segala jawatan seperti pembesar, laksamana, mahupun hulubalang dilantik oleh Raja dan tidak boleh dipersoalkan sama sekali. Jika tidak, ianya dianggap sebagai menderhaka kepada Raja. Raja dianggap sebagai titisan dewa. Selepas kedatangan Islam, kepercayaan tersebut diubah dan Raja tidak lagi dianggap sebagai demi-god ruler tetapi sebagai ketua agama dan pentadbiran negara. Gelaran juga telah diubah kepada Sultan. Meskipun begitu, Sultan tetap merupakan absolute ruler di negara yang diperintah tersebut. Sementara diperingkat bawahan juga tidak kurang hebatnya. Barisan kepimpinan yang dilantik Raja sendiri bertujuan untuk membantu baginda Raja melicinkan pentadbiran sekaligus memudahkan pembahagian kerja seperti Bendahara, Temenggung, Laksamana dan sebagainya yang sama dengan tugas-tugas Menteri dan Ahli Parlimen di zaman moden walaupun politik kepartian tiada dalam kamus orang Melayu ketika itu. Persaingan antara pemimpin-pemimpin ini tetap ada dan kadangkalanya, it get's bloody for a reason. Itu baru krisis dalaman antara pemimpin, belom campur lagi hubungan diplomatik di antara kerajaan-kerajaan Melayu.

Sejarah mencatatkan peperangan di antara kerajaan Melayu pra-Islam seperti Sailendra, Srivijaya, Langkasuka dan Champa. Salah satu peperangan yang terbesar sehingga memiliki pengaruh sehingga kini adalah penaklukan Langkasuka oleh Srivijaya. Walaubagaimanapun ada sejarawan mencatatkan penaklukan tersebut adalah mungkin campurtangan diplomasi penguasa Srivijaya. Akan tetapi kemungkinan besar peperangan tersebut tidak mungkin boleh dielakkan kerana kita faham sikap orang Melayu yang mudah memberontak. Saya pernah terbaca peristiwa peperangan kerajaan Sailendra menyerang Kota Kauthara milik kerajaan Champa pada tahun 787 Masihi untuk merebut mukhalinga dari sebuah kuilnya.  Kesan penaklukan itu kita boleh lihat dari segi bahasa pertuturan orang Melayu di kawasan utara dan pantai timur semenanjung. Ini kerana jika tidak berlaku penaklukan tersebut, bahasa yang dipetuturkan oleh orang Melayu dikawasan tersebut tidak boleh difahami oleh orang Melayu yang bukan dari kawasan yang sama. Jika tidak pasti bahasa yang mereka pertuturkan adalah bahasa Aceh-Chamik dan bukannya bahasa Malayik yang dijadikan bahasa kebangsaan Malaysia, Indonesia dan Brunei. Ada fitnah yang mengatakan bahawa mereka asalnya bertutur dalam bahasa Mon Khmer tetapi itu tidak benar sama sekali dan telah dipatahkan hujahnya. Oleh itu, tak payahlah sang totok ultra-kiasu nak berteriak bahawa orang Melayu Kedah dan Kelantan ini adalah pseudo-Malay kerana hujah anda tidak laku lagi. Hanya si bodoh seperti Michael Chick dan John Doe sahaja yang buta-buta percaya fitnah dajal ini. Kita tinggalkan persoalan bahasa dan asal-usul Melayu Langkasuka. Mari kita kembali kepada topik politik Melayu zaman silam. Apakah selepas penaklukan tersebut tiada lagi bibit-bibit konflik di antara Melayu Langkasuka dan Melayu Srivijaya?.  Pernah saya dengar kebangkitan kerajaan Kedah pada kurun ke-11 menentang Srivijaya. Apa yang pasti, kesan perbezaan dan ketidaksefahaman antara Melayu yang di atas dan di bawah itu boleh kita lihat pada senario politik zaman sekarang iaitu di abad ke-21. Anda semua tahu kan pasal parti politik tersebut.

Senario peperangan di antara kerajaan-kerajaan Melayu tidak terhenti setakat zaman pra-Islam sahaja. Penguasaan oleh Majapahit yang berpusat di Jawa dan kebangkitan Melaka sebagai pewaris Srivijaya telah sedikit sebanyak merubah suasana geo-politik pada zaman medieval tersebut. Constant warfare adalah lumrah kerajaan-kerajaan di dunia Melayu seperti di Eropah dan negara Asia lain misalnya. Pernah berlaku konflik di antara Kerajaan Chermin yang merupakan perikatan Pasai, Kedah, Kelantan dan Champa dengan Kesultanan Melaka yang berakhir dengan perkahwinan diraja di antara kedua putera dan puteri kerajaan Melayu tersebut. Perang ini mungkin kesinambungan kepada peperangan Kerajaan Srivijaya dan Langkasuka. Peperangan terus mewarnai senario politik Melayu dahulukala selepas kejatuhan Kesultanan Melaka seperti peperangan antara Kesultanan Aceh dan Johor-Riau. Begitu juga antara kerajaan lain di Nusantara. Selepas kurun ke-17 Masihi, berlaku satu penghijrahan besar-besaran kaum Bugis/Makasar dari Sulawesi ke seluruh kepulauan Melayu sehingga menyebabkan beberapa kerajaan di Alam Melayu lain turut bergoncang dan terasa tempiasnya. Ianya dikenali sebagai 'Bugis Invasion', seperti Norman Invasion di Eropah pada kurun ke-10 Masihi. Mereka memainkan peranan dalam membantu pemberontakan Trunajaya di Pulau Jawa dan krisis pewaris Sultan Mahmud mangkat dijulang. Kekuasaan mereka mampu menggoncang dan menggugat Belanda yang merupakan kuasa besar angkatan laut dunia ketika itu. Krisis Bugis dan Minangkabau sejurus selepas peristiwa krisis pewaris Sultan Mahmud itu merupakan turning-point dalam senario politik Melayu di Nusantara. Ini kerana peperangan di antara mereka lebih bersifat antara warlord's diraja suku Bugis dan Minangkabau dalam membentuk pengaruh perdagangan dan kuasa politik. Selain Minangkabau yang berpusat di Negeri Sembilan. Beberapa kerajaan Melayu lain seperti Kedah dan Terengganu turut tergugat dengan pengaruh yang dimiliki oleh warlord's Bugis. Kedah misalnya, pada tahun 1780an pernah meminta bantuan British di India untuk membantu mereka menentang Siam Thai dan menyingkirkan mercenary Bugis dari Kedah. Kesempatan juga diambil selepas kekalahan teruk Bugis ke atas Belanda dalam usaha penaklukan Melaka yang dipimpin As-syahid Almarhum Raja Haji Fisabillillah untuk berpakat dengan Terengganu untuk menyerang Selangor dan Johor-Riau sekaligus menghalau orang Bugis dari sana. Walaubagaimanapun, ianya menemui kegagalan kerana Sultan Kedah telah dikhianati oleh Francis Light yang mengingkari perjanjian mereka itu. Walaupun pernah berlaku peperangan di antara kuasa-kuasa Melayu pada kurun ke-18, pernah tercatat perikatan atau alliance di antara warlord's Bugis dan Minangkabau dalam usaha mereka menentang Belanda kafir laknatullah. Gabungan di antara mereka sedikit sebanyak mencetuskan kegusaran kepada Belanda sehingga membawa kepada bankrupsi secara total VOC pada tahun 1790an akibat peperangan menentang mereka itu.

Kini, jika dilihat kembali. Sejarah perkembangan politik Melayu itu telah berjalan dalam jangkamasa yang begitu lama sekali. Ianya tidak kepada perjuangan menuntut kemerdekaan sahaja. Malahan sejak zaman feudal lagi. Apa yang saya perkatakan sebagai Bugis Invasion itu juga memiliki profound effect ke dalam kancah politik Nusantara dan Malaysia secara amnya dalam politik moden. Selain Melayu suku Bugis, kaum Melayu yang tinggal di utara semenanjung dan Minangkabau bersama suku-suku Melayu yang lain turut mewarnai senario politik Melayu di zaman moden walaupun pengaruh mereka tidak seberapa menyerlah. Kaum Melayu di pantai timur juga tidak kurang hebatnya dalam bidang politik. Walaupun era peperangan antara warlord's Melayu di zaman feudal dahulukala sudah berakhir dan dunia politik sudah memasuki era demokrasi berparlimen. Sememangnya, Melayu dan politik tidak boleh dipisahkan. Bangsa mana yang tak boleh hidup dengan berpolitik?. Politik itu simbolisme ketamadunan sesuatu bangsa.

Sekian,

Shacklesmith : Sabar ya, belum habis Bab 2 lagi. Itu baru aku sentuh politik Melayu zaman dulu. Dalam volume 2 aku akan sentuh pasal politik Melayu zaman moden dan bagaimana politik menyebabkan Melayu buta Sejarah.

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget