Saturday, July 9, 2011

Anas Zubedy : Tengok!! Baru Sekarang Nak Sedar??

Anas New World Order utopia
Terbaca catatan yang ditulis oleh Anas Zubedy dalam blognya membuatkan aku teringat akan diriku suatu ketika dulu ketika dibangku sekolah di Sekolah Hartamas. Untuk pengatahuan anda, Aku budak Melayu KL yang tinggal di kawasan elit Damansara yang mana jatidiri kemelayuannya teramatlah kurang di kawasan ini terutama sekali generasi mudanya. Kebanyakan di antara kami berfikiran liberal disebabkan tinggal di penempatan yang berbilang kaum. Oleh sebab itu kami tidak berapa ambil kisah sangat pasal semangat kemelayuan walaupun sebilangan besar dari ibu bapa kami berasal dari negeri yang boleh dikatakan terlalu kuat semangat kemelayuannya seperti kebanyakan negeri-negeri bersultan di semenanjung Tanah Melayu ini. Disebabkan kawasan perumahan aku ni tempat elite maka ramai jugak Datuk-Datuk yang berasal dari negeri yang kononnya kuat semangat seperti Kelantan (old comer's who came to KL in the 70s and 80s, unlike their fellow kinsmen. Here in Damansara, they could mingle with other Malay's and they do not have these assabiyah mentality like the 'full moon party' supporter), dan termasuk beberapa lagi negeri dari pantai barat sehingga selatan tanah air yang kononnya kuat semangat 'Kemelayuan' dan kubu kuat terkebal UMNO padahal majoriti kaum bukan Melayu-nya masih tidak fasih bertutur dalam bahasa Melayu dengan betul!. Malahan, ramai jugak di antara kami menitikberatkan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pertama lebih penting dari Bahasa Melayu di rumah untuk perbualan di antara keluarga atas alasan kononnya lebih 'advance' dan 'up to date'.

Itu baru di rumah, belum campur lagi dengan pergaulan kami di luar dan di sekolah. Kalau dah namanya di rumah Mat Salih celup, di luar apa lagi beb. DAH MEMANG MACAM MAT SALIH PUN!!!. Di sekolah ramai pelajar perempuan dari kawasan elit boleh dikatakan majoriti tidak bertudung. Pernah aku teringat bekas teman sekelasku yang kini berpindah di Sarawak membela ANJING POODLE sebagai binatang peliharaannnya walaupun beragama ISLAM. Nauzubillahminzalik! betapa jahilnya mereka ini akibat menjadi spesies liberal. Disebabkan sikap liberal merekalah dengan mudah mereka mengenepikan ajaran agama sendiri sehingga boleh dikatakan malu untuk mengaku Melayu. Adakala, beberapa patah perkataan Bahasa Melayu juga tidak fahami sendiri. Atas sikap liberal ini juga, pelajar Melayu yang konservatif merasa terpulau kerana pelajar bukan Melayu lebih selesa berkawan dengan pelajar Melayu liberal. Budak Melayu Damansara dipandang tinggi melangit sedangkan budak Melayu Segambut diperlekehkan. Tengok sajalah line -up pengawas di sekolah menengah aku, pelajar Cina lebih ramai menjadi pengawas disebabkan guru disiplin dan pengawasnya adalah berbangsa Cina sedangkan MAJORITI pelajar di sekolah aku adalah Melayu. Tapi disebabkan orang Melayu di sana terlalu liberal segalanya dibiarkan begitu saja atas dasar 'sama-sama Bangsa Malaysia'. Lihat betapa bertoleransinya bangsa Melayu terhadap kaum bukan Melayu ini sehingga bangsa sendiri dipijak depan mata pun tak sedar-sedar lagi.

Bila aku terbaca banyak entry pasal Anas Zubedy, memang aku tak rasa hairan sangat pun sebab aku dah banyak berjumpa dengan kepala haprak Melayu liberal macam ni. Aku pun dulu begitu jugak, terlalu idealistik kononnya atas dasar 'Malaysian' punya pasal. Semua yang bagi 'tak adil' buat orang Malaysia pun dihapuskannya. Anda semua yang rajin membaca entry saya mungkin tahu yang saya ini bekas pengkagum fahaman sosialisme. Masa zaman Pak Lelah Lah dulu, aku tengok perangai pemimpin UMNO yang bodoh sombong pun aku naik menyampah sampai dengar perkataan Melayu pun aku jadi meluat. Buat apa mengaku Melayu?, cukuplah aku mengaku Banjar sebab Melayu-melayu di sekeliling aku ni semua Melayu lain. Ada Melayu Bugis, Jawa dan sebagainya dan yang pasti. Aku tidak 'related' sangat sama mereka(pada hemat aku ketika itu) lainlah kalau ikatan persaudaraan melalui perkahwinan. Aku jadi benci pada erti kata Melayu kerana mereka-mereka yang disekelilingku ketika itu kerana tidak mencerminkan sikap Melayu sebenar kerana mereka hanya mengaku di mulut saja Melayu tapi mereka seumpama buah pisang akibat terlalu liberal dalam erti kata lain mat salih celup. Malahan, ada yang hanya 20% saja berdarah Melayu tapi cakap jer lebih seolah-olah moyangnya itu Melayu asli dari zaman Javaka, Langkasuka dan Srivijaya lagi. Itu yang membuatkan aku menyampah tak sudah sehingga aku marah, marah, dan marah lagi kepada bangsaku ini!. Sampai begini ertikata bangsa ini dipermainkan oleh golongan yang berkepentingan sendiri.

Atas sebab marah inilah yang membuatkan aku mula mendekati pemikiran sosialisme yang aku sendiri ketika itu samar-samar dan belum cukup matang untuk memahaminya. Akibat dari jiwa yang ingin memberontak aku mula ingin menjadi seorang yang 'anti-establishment'. AKU MULA MENYERTAI GOLONGAN MUDA YANG PRO-PEMBANGKANG!. Di saat anak muda lain yang sibuk mengulangkaji untuk SPM, aku pulak menelaah Malaysia-Today untuk membongkar situasi politik ketika itu. Aku belajar pun belajar jugak tapi hal-hal negara aku TETAP ambik kisah. Tulisan para blogger pembangkang sudah jadi semacam makanan ruji buat aku. Apa saja yang dilaksanakan kerajaan aku bangkang termasuklah melibatkan KEPENTINGAN ORANG MELAYU. Pada aku apalah sangat hak keistimewaan ni, aku orang bandar tak rasa apa-apa keistimewaan pun. Cukai tol semua bayar macam bangsa lain, yang patut ditolong tu orang miskin di luar bandar tanpa mengira bangsa.  Aku nak buat yang terbaik, tanpa mengira sentimen bangsa dan agama.

Mac 2008, aku seperti anak-anak muda lepasan sekolah yang buta sejarah dan masih belum berhak mengundi telah memberikan sokongan kepada pembangkang. Pada pendapat pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang sudah berubah persepsinya pada orang Melayu dan sudi menerima negara Islam PAS. Dalam benak aku itulah yang kami harapkan. Namun segala janji hanya tinggal janji. HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI!!!. Atas dasar kesamarataan inilah di Perak orang Cina dapat tanah 999 tahun sedangkan orang Melayu dapat 99 tahun ajer. Itukah sama rata?. Setelah banyak kepincangan yang mereka lakukan selama berkuasa. Barulah aku sedar siapakah sebenarnya lebih racist!.  Merekalah Ultra-Kiasu penuh hipokrasi. Puak hipokrit yang paling teruk di dunia ini bahkan 500 kali lebih teruk dari UMNO!!. Apa yang menjelikkan mereka cukup bijak menyembunyikan sikap perkauman mereka dengan idealisme kemanusiaan yang selama ini amat kita sanjungi. Adalah amat menyedihkan bahawa Melayu liberal telah berjaya diperbodohkan sampai dan segala perjuangan mereka dikhianati dengan dipijaknya maruah bangsa mereka. Amatlah sadis menjadi mangsa fitnah tentera dajjal iaitu keturunan Yakjuj dan Makjuj.


... I suggested that as the NEP has helped many Malays out of poverty, we should have a similar policy for the Indian poor, too. I stressed that zakat should also be channeled to all who are poor, not just Muslim poor.Again I was lauded as a good and true Malaysian. 
But a while ago I decided to speak on behalf of the Malays, explaining what hurt them most, what they consider sensitive in an open letter to YB Lim Guan Eng and the DAP; showing them a way to the hearts of the Malays … 
… suddenly I am chauvinist. 
Is it not ironic? While the first 5 letters in Malaysia reads M.A.L.A.Y. some among us forget that the Malays are Malaysian too.


Read his posting, H E R E.
 Quote: 
"When Malays speak up about their rights, it must be racism. When non-Malays speak up about their rights, it must be human rights. I am no hardcore UMNO but I am a simple Malay who sees ingrates around me. Malaysia now is for us to ruin.Well done people!"

4 comments:

Unknown said...

Alhamdulillah...harap2nya anak bangsa kita sedar tentang semua itu... :)

Shacklesmith said...

Amin,, ramai yg sdh sedar tmasuklah sy.. akn ttp masih ramai jgk msih blum sedar2 tmasuklah yg berhimpun siang td..

Anonymous said...

Entri yang sangat menarik...

miya said...

Aku harap orang melayu yg mewakili sebahagian bumiputera bangkit dan sedar dari menjadi alat tertawa bangsa lain.AKU MARAH orang MALAY dan BUMIPUTERA lain hilang jatidiri/identiti dan AGAMA just kerana ingin menunjuk pada bangsa lain kononnya MEREKA ELIT,LIBERAL,FREESIZE and SPEKING ENGLISH & FEEL STUPID WHEN CAKAP MELAYU...so keluaq dr Malaysia go to singapura...oh i feel silly..sedarlah bangsaku!

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget