Saturday, May 28, 2011

Kalau Beginilah Jadinya Baik Tak Payah Rujuk Ejen Pembantu Rumah

          Ketika menikmati secawan Hollick panas pada waktu minom petang lalu, aku bagai nak terbeliak bijik mata aku apabila terpandang muka depan akhbar The Star yang bertarikh 28 Mei 2011. "More for maids under new deal" bukanlah tajuk yang membuatkan aku terkejut beruk tapi isi kandungannya yang buat aku mula loya tekak. Kalau anda semua nak tau. Sila baca penuh artikel dari akhbar The Star berkenaan. Aku akan kupaskan mana petikan yang buat aku loya tadi.



         Seperti kita sedia maklum, kualiti pekerja domestik yang diimport dari Indonesia dan Filipina adalah berbeza sama sekali kerana mereka memiliki kepakaran yang tersendiri.Sebagai contoh orang gaji Filipina fasih bertutur dalam bahasa Inggeris dan ini merupakan satu kelebihan kerana majikan mereka rata-rata terdiri daripada kaum Cina dan expatriate Eropah. Rajin juga tiap-tiap petang bawak anjing peliharaan majikan mereka bersiar-siar ambik angin. Memang satu kebiasaanlah dekat kawasan perumahan elit seperti Damansara Height. Aku kalau berjoging mesti terserempak dengan orang gaji Pinay ni. Biasanya, kalau tidak ditemani oleh anak-anak majikan mereka yang berbasikal. Mereka akan berjalan mengikut geng bersama orang gaji jiran kepada majikan mereka yang juga sebangsa dengan mereka. Ada masa mereka bercot-cet dalam bahasa Tagalog dan Cebuano yang tidak kufahami. Memang galak perbualan mereka disertai dengan derai tawa usik-mengusik satu sama lain. Cuma yang membezakan mereka dengan orang gaji warga Indonesia adalah mereka diberi cuti sehari dalam seminggu iaitu di hari Ahad. Cuti tersebut bukan untuk mereka bersuka-ria tapi untuk memudahkan mereka menyertai masses di Gereja kerana mereka adalah penganut Catholic. Namun kita lihat pula apakah tuntutan kerajaan Indonesia mengenai penetapan baru buat pekerja domestik mereka setelah lebih dua tahun dilarang bekerja di Malaysia. Anda tentu masih ingat lagi peristiwa dahulu yang menjadi punca kemelut masalah ini.


"PETALING JAYA: The revised memorandum of understanding (MoU) on the recruitment of Indonesian maids will be inked in Bandung on Monday with them getting one day off a week and being allowed to keep their passport. Their salary is also learnt to be set at a minimum of RM600.
“Domestic helpers will get one day off a week and will get to hold their passports,” Indonesian Labour and Transmigration Ministry director Rostiawati told The Star in an interview yesterday."
          Ya, inilah artikel yang membuatkan aku loya tekak apabila membaca syarat baru yang ditetapkan kerajaan Indonesia buat kerajaan Malaysia demi 'melindungi' pekerja domestik mereka. Sudahlah kualiti kerja mereka tak seberapa, nak dibagi pula cuti sehari dalam seminggu siap dengan dibenarkan memegang passport sendiri pula tu. Apa relevannya?. 
         Apakah perlunya dibagi masa cuti sehari dalam seminggu untuk mereka ini sedangkan tiap-tiap hari mesti ada masa mereka untuk relaks di rumah majikan sambil menonton sinetron Indonesia yang sering dimainkan di rangkaian TV percuma dan berbayar?. Kebiasaannya majikan mereka dikalangan orang Melayu Islam memang ada memberikan mereka day off dalam sebulan untuk memudahkan mereka bertemu sanak saudara (jika adalah) yang juga merantau di Malaysia. Namun begitu, biasanya mereka mempergunakan peluang tersebut untuk bertemu cowok dan seterusnya akan berlakulah satu perhubungan yang terlarang!. Itu baru sebulan sekali, kalau dibagi cuti seminggu mau bertambah seronoklah mereka. Orang gaji Filipina cuti seminggu sekali untuk menunaikan tuntutan agama tapi orang gaji Indonesia cuti seminggu sekali untuk 'sedap-sedap bersama atas kamar dengan syaitan di celah kangkang'.
         Lagi satu yang akan memburukkan keadaan adalah mereka dibenarkan untuk memegang passport mereka sendiri!. Ya, pada tanggapan warga Indonesia itu memang 'gak salah' tapi cuba kalian fikirkan. Siapakah yang membayar passport mereka ketika sebelum mereka sampai ke Malaysia?. Bukankah bakal majikan yang membayar segala tiket penerbangan dan passport semua. Ejen pembantu rumah hanya makan duit upah saja menguruskan segala persiapan kedatangan orang gaji tersebut ke Malaysia sedangkan bakal majikanlah yang membayar yuran latihan, passport dan tiket penerbangan sebagainya. Yang gatal kasi orang gaji pegang sangat buat apa. Senanglah dia nak lari nanti. Yang rugi pun majikan jugak. Kerajaan Indon peduli apa. Kerajaan (menteri) Malaysia jugak yang bacul!.
Nah, yang ini satu lagi yang buat gua panas beb!. Kualiti kerja orang gaji Indon ni bukannya bagus sangat pun tapi kerajaan mereka suruh bayar minimum RM600. Adakah itu termasuk upah tidur, makan percuma dan menonton sinetron Indonesia tatkala masa terluang?. Kalau kerja bagus dan berdisiplin tidak mengapa jugak. Ini ditegur sikit pun tak boleh tapi demand gaji tinggi apa cer bai?!!. Percayalah, kebanyakan orang Melayu di Malaysia ini mengupah orang gaji Indon ni pun semata-mata nak buat kerja simple ajer seperti jaga anak dan kemas rumah. Bukan kerja berat sampai mati yang disuruh majikan bangsa lain!. Nak kena pun sorrylah beb, majikan Melayu la yang paling banyak bagi muka berbanding majikan Cina. Sebab kesian satu agama dan serumpun.
Sebelum anda semua berhasrat nak ambil orang gaji Indon sila tengok video ini dulu dan buat penilaian. Jangan tersilap langkah!!!

Shacklesmith : Kalau orang Cina banyak pilihan sama ada nak ambil Filipina atau Vietnam. Tapi orang Melayu takde pilihan dah. Nampak gayanya kenalah ambil Indon jugak. Kalau lari, biarlah duit tu burn begitu saja.



No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget