Wednesday, August 17, 2011

Ultra-Kiasu - Kena Cuit Sikit Pun Dah Sakit Bontot?


Masih ingat lagi tak dengan entry aku dulu yang sedikit sebanyak menaikkan readership blog ni awal tahun dulu?.   Disebabkan lompong-lompong yang lebar belaka dalam sejarah Malaysia dan sebilangan besar orang Melayu yang jugak buta sejarah ini puak yang tak sedar diri dan diuntung dibagi kerakyatan telah mengambil kesempatan untuk memutarbelitnya, malahan dengan lebih kejam lagi sejarah awal bangsa Melayu pun turut dipermainkan dan ditipu sejahat-jahat mungkin oleh proksi maya ciptaan mereka iaitu John Doe dan Michael Chick!. Aku disini bukan nak menimbulkan ketegangan kaum cuma aku sebagai rakyat Malaysia memang berhak untuk bersuara. Aku tak merujuk kepada sebilangan besar kaum itu cuma aku refer ini adalah apa yang aku rasakan sebagai golongan minoritinya yang menguasai elitis-elitis dan media mereka.

Baru-baru tadi aku usha-usha forum LowYat.com, saje nak tengok apa kaki forum tu dok bergosip. Sememangnya, sejak aku menyedari kewujudan forum ini aku telah ditipu!. Forum yang aku ingat membincangkan mengenai gajet-gajet yang dijual di Low Yat tapi di dalamnya penuh gosip-gosip yang lari dari perbincangan mengenai teknologi seperti gosip Justin Bieber dan Lady Gaga. Itu tak termasuk lagi dengan perbincangan yang kadangkala boleh menimbulkan ketegangan kaum!. Forum ni dah sama jadi macam Asiafinest dah. Penuh dengan forumer anti-Melayu dan pro kiasunisme.

Berbalik kepada benang yang aku tengok awal-awal tadi. Aku dah agak dah, kalau ada sesiapa tangan yang gatal memulakan benang macam INI. Konfem mesti ada jer pihak-pihak dari golongan ultra-kiasu ni yang butt hurt's bila melihat posting-posting yang dikeluarkan oleh forumer Melayu itu. Aku bagi contoh kalau diberi keratan artikel sebegini.


URUMQI 7 Ogos - Bulan Ramadan kali ini tidak bermakna bagi masyarakat Islam Uighur di Urumqi, Xinjiang, barat laut China selepas kerajaan mengharamkan mereka menunaikan ibadah puasa, bersolat tarawih atau menjalankan sebarang aktiviti keagamaan.

Penganut Islam di Xinjiang dilarang daripada menunaikan ibadah tersebut selepas kerajaan memaksa mereka menandatangani satu 'dokumen' yang melarang mereka daripada berbuat demikian.

Larangan terbaru itu menekankan lagi layanan buruk kerajaan China terhadap penduduk minoriti Uighur yang sering berdepan tindakan keras pihak berkuasa sebelum ini dan dinafikan hak mereka.

Jurucakap Kongres Sedunia Uighur yang beribu pejabat di Munich, Dilxat Raxit berkata, syarikat-syarikat swasta di sini turut menyediakan makanan tengah hari buat pekerja beragama Islam dan mereka boleh kehilangan kerja atau bonus tahunan sekiranya enggan makan.

"Tokoh agama juga boleh kehilangan lesen menyampaikan ceramah sekiranya mereka mengadakan aktiviti keagamaan atau menyeru penganut Islam berhimpun bagi menjalankan kegiatan agama," katanya kepada agensi penerbitan dalam talian, Eurasia Review.

Jelasnya, pegawai turut menyasarkan golongan pelajar beragama Islam dengan menyediakan bekalan makanan semasa waktu rehat sepanjang bulan Ramadan.

Seorang penduduk Uighur yang enggan dikenali berkata, restoran-restoran di kawasan yang mempunyai ramai penduduk Islam juga diarah menjalankan perniagaan walaupun ketika hari siang.

"Orang ramai juga sukar memasuki masjid untuk bersembahyang. Mereka perlu menunjukkan kad pengenalan diri dan mendaftar jika ingin masuk ke masjid," katanya.

Sehari sebelum Ramadan, seramai 18 maut dan 31 yang lain cedera dalam dua pertempuran etnik terbaru di Xinjiang, dua tahun selepas insiden berdarah di wilayah ini mengakibatkan 200 maut sementara 1,700 yang lain cedera.

Xinjiang dicemari pergolakan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, melibatkan pertempuran antara etnik Uighur dengan kumpulan majoriti China Han di ibu negara, Urumqi pada Julai 2009. - Agensi



Tengok? Apa lagi, konfem akan butt hurt's punya!! Haha


Dan lihat komen-komen mereka di bawah betapa sakit bontotnya mereka apabila dicuit baru satu kali! Aduyai, seriously gua tak tertahan nak tergelak bila baca komen deme dalam forum tu. Tak pasal-pasal pihak yang tak berkenaan kena tuduh! Hehehe





Tengok, mamat tu petik artikel berbahasa Melayu tak pasal-pasal Utusan jugak yang kena. Memanglah artike l tu dipetik daripada Utusan tapi ingatlah. Adakah ianya betul-betul dikarang oleh wartawan Utusan?. Cuba baca sampai habis artikel tu betul-betul dan tengok dari mana sumber sebenar berita berkenaan. Nampak kan dah tercatit perkataan 'Agensi' kat hujung tu. Sah-sah lah bukan hasil maha karya hak cipta terpelihara Utusan Malaysia. 

Kerja cedok-mencedok ni bukan perkara baru lagi dalam dunia akhbar. Malahan sebelum fenomena Copy-Paste lagi melanda dalam dunia komputer. Tak hairanlah untuk memudahkan kerja mengarang wartawan main cedok ajer dari media luar. Apa ke paranoid punya Ultra-Kiasu mentang-mentanglah bawak isu orang Melayu pasal benda kecik tu ajer nak hentam habis. Itu baru satu surat kabar, kalau banyak macam mana pulak ya?. 

Orang Cina banyak surat kabar yang bawak agenda orang Cina yang kadangkala membelakangi agenda 1Malaysia, orang Melayu just dont give a damn about it pun. Ini baru satu dah nak tuduh Utusan akhbar paling rasis di dunia. Apa ke 'zina'??. Kalau majoriti orang Melayu faham bahasa Mandarin maka terbongkarlah segala tembelang bahawa sememangnya akhbar vernakularlah yang paling rasis di dunia!. Mana ada negara di dunia yang bagi permit untuk akhbar yang bukan berbahasa kebangsaan untuk disebarkan secara lebih meluas melainkan Malaysia?.

Yang pasal kes larangan berpuasa tu, apasal paranoid gila bagai nak mampus tahap selesema babi kronik nak larang umat Islam berpuasa hah?. Adakah orang yang berpuasa ini akan bertindak ganas menyerang Han Chinese?. Nak kata orang Uyghur ni akan malas bekerja sebab berpuasa pun tak jugak sebab depa ni kebanyakan bekerja sara dalam bidang pertanian dan perniagaan bazar. Nak bersolat berjemaah pun dah tak boleh apa lagi bila tiba saat Aidilfitri nanti!. Sudahlah tanah mereka dirampas oleh kaum Han dan dijadikan tanah pengujian senjata nuklear maka tak hairanlah mereka ditindas sedemikian rupa. Aku yakin sikap penindasan ini datang dari perangai kiasu yang sudah bergaul dalam sel-sel darah mereka. Jangan nak tuduh rasis sebarangan sebab mana ada negara yang memiliki minoriti Islam melaksanakan larangan sedemikian rupa sekali!. Ini kepala orang PARANOID aja yang pikir sedemikian rupa terhadap umat Islam!.

Kepada Melayu-Melayu yang masih tidak tahu apakah bangsa Uighur ini sila baca di SINI dan tiada lagi persoalan yang bermain di fikiran kenapa mereka sanggup tindas 'bangsa mereka sendiri' kerana anda sudah tahu bahawa bangsa Uyghur dan Han Chinese adalah dua bangsa yang BERBEZA SAMA SEKALI!

Tak faham jugak tunggu ajelah entry aku pasal siapa bangsa Uyghur ni nanti.

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget