Saturday, December 31, 2011

Krisis Yang Tak Berkesudahan Ku Li VS TDM

Nah sekali lagi aku petik cerita pasal politik!. Alamak beb, politik lagi la pulak!. Sebenarnya bukan suka-suka aku nak sentuh bab-bab politik semua ni. Kalau nak diikutkan hati aku sudah muak dengan permainan politik para pemimpin yang menari ikut rentak child politics yang begitu meloyakan rakyat marhaen seperti aku.


Persoalan aku kepada politikus-politikus khasnya pada pembesar-pembesar Melayu baik di pihak kiri dan kanan. Susah sangat ke nak bersatu?. Kalau sedang berkrisis dalam satu puak pun sudah macam hendak bertikam keris padahal yang hendak dilawan tu bukanlah musuh sebenar. Sepatutnya yang diperangi adalah musuh di pihak yang satu lagi!.


Ni aku dapat berita daripada Mynewshub semalam pasal sorang pemimpin veteran nih. Kalau sesiapa tak kenal memang patut kena sekeh kepala ataupun terjun lombong sebab la dia ni bukan calang-calang orang. Ahli Parlimen paling lama kot berkhidmat di kawasan parlimen yang sama. Selepas menampilkan diri sebagai salah sorang 'penyanyi' dalam klip video PSA terbitan DAPig yang hakikat sebenarnya beliau tak menyanyi langsung pun dan menubuhkan NGO Amanah kononnya atas dasar tidak diberi ruang untuk bersuara kini beliau sekali lagi menimbulkan kontroversi.





Jauh sekali niat aku nak menyerang beliau tapi sekadar melontarkan buah pendapat saja untuk dikongsi bersama. Masih segar dalam ingatan aku lagi akan penampilan beliau dalam klip video Undilah yang mana beliau telah menyampaikan pesanan kepada rakyat agar turun mengundi.  Tapi agak menjengkelkan sedikit adalah pesan supaya mengundi tu kerana 'Negara kita punya banyak masalah'. 

Aiyoh? Negara mana yang tak pernah bermasalah beb? Mana ada negara yang perfect, apa kalau kita pergi turun mengundi dan dapat kerajaan baru masalah negara kita selesai begitu saja? Alahai, sedangkan Amerika tu sejak Obama perintah aku nampak macam tak pernah selesai jer masalahnya. Walhal sudah lebih 2 tahun si Bush tukang berak taik di Amerika tu turun takhta tapi taik-taik tinggalannya belum berjaya dicuci oleh Obama!. Kini, rakyat Amerika pulak bangkit menyahut seruan 'Arab Spring' (hasil agenda rahsia kerajaan mereka sendiri!) yang dimanifestasikan dalam bentuk pergerakan #OccupyWallstreet menentang lanun-lanun korporat yang bermaharajalela di negara mereka. 




Sekali lagi beliau keluarkan satu lagi statement panas dengan mengatakan bahawa Tun Dr Mahathir bukanlah cerdik sangat pun. Aduyai, apa ni yang orang tua ni cakap lagi beb. Kalau nak diikutkan mana ada orang 100% pandai dalam dunia ni. Aku tak nafikan Tun Dr Mahathir banyak berjasa kepada negara ni dan telah bekerja keras membangunkan negara ini sepanjang tampuk pemerintahan beliau. Namun begitu seperti insan yang lain, beliau jugak tak terlepas dari memiliki kelemahan. Jadi apakah Ku Li mendabik dada sebagai orang yang paling pandai dalam dunia ni?

Aku tertanya-tanya, sewaktu krisis Ladang Rakyat dan rampasan tanah Orang Asli di Gua Musang dimanakah beliau? Langsung tak nampak batang hidung, padahal ianya berlaku di kawasan Parlimen beliau sendiri!. Apakah beliau terlalu selesa sangat dengan jawatan Ahli Parlimen beliau sehingga berkeyakinan untuk menang dalam setiap PRU sehingga rakyat dibiarkan terabai?. Adakah ini sikap pemimpin yang cerdik dan peka terhadap permasalahan rakyat?.

Shacklesmith : Cukup setakat ini saja yang boleh sampaikan, tak larat lagi nak melayan hal ehwal politikus ni sampai loya tekak aku jadinya. Aku yakin jikalau benar beliau pemimpin  yang berkaliber, apa langkah-langkah yang patut beliau kemukakan  untuk menyelesaikan masalah ini?. Apakah beliau masih kepingin hendak menjawat jawatan Perdana Menteri?. Sesungguhnya penampilan beliau dalam klip video undilah terbitan puak ultra-kiasu DAPig menjadi persoalan yang nyata.. Terpulanglah anda nak menilai bagaimana

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget