Thursday, December 8, 2011

Lambakkan Warga Afrika Di Negara Kita.. Apa Kesannya?



Sama ada kita sedar atau tidak, kebanjiran warga Afrika di negara kita ini telah banyak menimbulkan kesan baik positif mahupun negatif. Jika dilihat dari sudut positif, kedatangan mereka sebagai pelajar luar sedikit sebanyak telah merancakkan ekonomi negara dari segi pendidikan. Ini kerana berbanding negara barat, kos untuk belajar di negara adalah lebih murah di samping beban sara diri yang ditanggung mereka tidaklah seberapa teruk kerana masih ditanggung keluarga mahupun bantuan biasiswa.


Banyak institusi pengajian milik swasta di serata pelusuk negara mengambil warga Afrika sebagai pelajar mereka. Malahan, sebut saja beberapa institusi pengajian tinggi swasta yang dimiliki oleh bukan Bumiputra (tidak perlu aku sebut apa nama-nama IPTS tersebut kerana aku jugak punya rakan yang menuntut di sana) didapati mengambil ramai pemuda-pemudi Afrika sebagai pelajar yang menuntut ilmu di institusi pengajian milik mereka. Sedikit sebanyak dengan adanya para pelajar asing ini maka naiklah nama institusi pengajian tersebut di mata dunia lebih-lebih di negara dunia ketiga khasnya Afrika.




Lebih memudahkan warga Afrika ini untuk menjadi penuntut di negara kita adalah kerana pihak Imigrisen telah memberikan kelebihan Visa Upon Arrival di lapangan terbang negara kita yang sekaligus memudahkan mereka untuk masuk ke negara kita sebagai pelajar berbanding di Amerika Syarikat dan Australia di mana terlebih dahulu memohon visa selama sebulan lamanya. Ramai yang berpendapat, ianya dilakukan secara demikian kerana demi memudahkan bakal-bakal pelajar asing menuntut dengan mudah di negara kita.


Namun begitu, disebabkan pemberian pas pelajar secara mudah inilah menyebabkan jumlah mereka di negara kita menjadi semakin tidak terkawal. Mereka telah menyalahgunakan visa/pas lawatan sebagai pelajar dengan menjalankan kegiatan jenayah yang mengancam keselamatan rakyat negara ini. Difahamkan aktiviti jenayah yang mereka lakukan adalah samseng, perekrut keldai dadah, black money dan phishing. Modus operandi mereka adalah berbentuk penipuan seperti pemalsuan identiti melalui laman sosial di internet dan panggilan telefon. Kebiasannya urusan dengan mereka adalah melibatkan jumlah wang yang tinggi dan ramai di antara mangsa telah mengalami kerugian yang banyak.


Dilaporkan kerugian yang dicatatkan akibat kes penipuan wang melibatkan warga Afrika adalah sebanyak RM100 juta!. Kebanyakan mangsa yang terjebak dengan kegiatan mereka adalah dari kalangan wanita seperti suri rumah termasuk golongan profesyional seperti pegawai tinggi, pensyarah dan lain-lain jawatan. Mereka menjerat mangsa ke dalam perangkap mereka melalui umpan kata-kata cinta yang membuatkan ramai wanita menjadi penasaran kerana nafsu cinta berahi. Disamping habuan 'batang raksasa' yang si mangsa sering idamkan dan kononnya sukar didapati dari lelaki tempatan dan keuntungan wang hasil pelaburan mereka bersama.


Selain menipu mangsa mereka melalui kaedah phishing iaitu menggunakan penyamaran identiti sebagai pegawai bank, courier, kastam dan diplomat. Mereka juga turut menjadikan mangsa mereka sebagai keldai dadah dalam sindikit pengedaran bahan narcotik tersebut di pasaran antarabangsa. Antara taktik mereka adalah menipu mangsa dengan peluang pekerjaan yang lebih lumayan di luar negara dan kononnya bertemu kekasih hati dari negara barat. Kebiasaanya, warga Afrika ini akan menyuruh mangsa untuk membawa sekali bagasi yang kononnya disimpan barang berharga untuk dikirim kepada 'ejen' apabila sampai nanti. Walhal, dalam bagasi tersebut disimpan dadah dan mangsa sering kantoi apabila diperiksa para pegawai imigresen. Majoriti mangsa tidak sedar bahawa mereka ditipu menjadi keldai dadah oleh sindiket penyeludupan dadah antarabangsa yang didalangi 'Pak-pak Hitam' ini. Ada sesetengah penjenayah lelaki warga Afrika ini mengambil kesempatan terlebih dahulu 'membuntingkan'  wanita-wanita (mangsa) yang terjebak ke dalam sindiket ini dengan harapan dapat meloloskan diri dari pemeriksaan pegawai kastam dan imigresen di checkpoint lapangan terbang.


Selain melakukan kegiatan jenayah komersial dan penyeludupan dadah ke pasaran antarabangsa, kehadiran mereka juga turut menggugat dan mengancam keselamatan penduduk setempat yang tinggal berdekatan dengan kawasan perumahan yang disewa mereka. Pernah terjadi sebuah keluarga dibelasah oleh sekumpulan warga Afrika hanya kerana didapati anak keluarga terbabit bermain di padang permainan yang sama tempat mereka bermain bola sepak. Terdapat juga aduan aduan dari penduduk setempat yang tidak tahan akibat dari bunyi bising mereka berparti mabuk alkohol. Mereka juga didapati sering mengganggu gadis-gadis tempatan yang tinggal berdekatan penempatan mereka. Di kawasan Lembah Kelang saja, beberapa tempat kini dikenalpasti sebagai Mini Afrika iaitu Ampang, Cheras, Kepong, Puchong dan Bandar Sunway. Itu belum lagi dengan di Mantin, Negeri Sembilan. Penempatan mereka biasanya berdekatan dengan institusi pengajian tinggi swasta tempat mereka 'belajar' walhal kerja lain yang mereka buat sebenarnya.




Sesungguhnya perkara ini bukanlah baru-baru ini berlaku, sebaliknya sudah lama berlaku lebih 7 tahun lamanya ketika kabinet bertindak melonggarkan syarat kemasukan pelajar-pelajar asing dengan membenarkan pemberian pas pelajar (Visa Upon Arrival) secara mudah. Ini menyebabkan dengan mudah warga Afrika ini menyalahgunakan pas pelajar mereka untuk melakukan kerja-kerja haram dan merosakkan gadis tempatan. Tambah menghairankan, apakah kerajaan tidak sedar akan masalah ini?, apakah kerana hanya mahu menjaga hati pemilik IPTS yang rata-rata dimiliki oleh Bukan Bumiputera supaya tidak menyokong pembangkang?. Janganlah kerana nak sangat mencapai taraf negara yang memiliki kemudahan pendidikan bertaraf dunia kes-kes jenayah warga pak hitam ni dibiarkan begitu saja hanya kerana mereka itu 'pelajar asing'. 


Apa kesan sekiranya permasalahan ini tidak dibendung?. Yang pastinya akan bercambahlah petempatan Mini Afrika di serata negara termasuk Sabah dan Sarawak akibat perkembangan IPTS dan bertambahlah kes wanita tempatan bersekedudukan dengan lelaki warga Afrika kerana pihak jabatan agama tidak berani langsung nak membanteras kegiatan ini kerana mungkin takut sikap samseng lelaki warga aseng ini. Padahal, apabila lelaki tempatan duduk berdua-duaan dengan kekasih wanita tempatan berani pulak nak cekup tapi bila wanita tempatan berbuat perkara sedemikian dengan lelaki kafir warga Afrika. Kecut seribu bahasa pegawai jabatan agama ini!. Di mana semangat jihad fisabillillah mereka apabila berdepan dengan pencabulan kehormatan wanita seagama oleh Pak Hitam kafir ini?.


Tindakan harus diambil untuk menyekat kemasukan beramai-ramai pelajar dari negara mundur Afrika ini, kalau boleh sekat pengambilan pelajar untuk tahun depan diikuti dengan massive deportation 'pelajar-pelajar' bermasalah ini. Hapuskan petempatan mini mereka secepat mungkin sekiranya berlaku laporan oleh penduduk tempatan akibat masalah yang sering mereka cetuskan. Kerajaan tidak seharusnya berdiam diri kerana ini akan menggugat masa depan negara. Semakin ramai wanita tempatan yang mereka cabul maka akan berlakulah marriage squeeze di negara kita kelak akibat lambakan lelaki bujang tempatan yang punya masalah mencari pasangan akibat habis para wanita tempatan disapu lelaki asing ini.


Oleh itu, saya berharap kerajaan melaksanakan program pembasmian ini secepat mungkin demi masa depan negara. Ingat, ini semua akan memberi kesan terhadap peti undi nanti jika rakyat marah.

2 comments:

cik wanie Lovela (CWL) said...

rimas pendatang2 nie

Shacklesmith said...

tak lama kte da ade didier drogba versi m'sia yg real punye ;)
hahahhaha

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget