Friday, February 17, 2012

Dah Agak Sangat, Macam Biasalah Perangai Ultra-Kiasu..



Hanya kerana satu isu terpencil membabitkan budak-budak tak reti bahasa dan tak boleh kawal emosi, ianya telahpun DIPERBESARKAN DAN DIPOLITIKKAN hanya kerana melibatkan dua bangsa. At first, semasa pertama kali aku menonton video tersebut minggu lalu aku tak terpikir pun pasal perkauman bagai. Aku pikir alahai, biasalah customer buat taik order dapat lambat sikit nak bising macamlah kebulur 1000 tahun sangat tak makan. Mana ada manusia yang punya kesabaran 100% beb, kalau ikut kepala orang lelaki, "patience has its limit but not anger".


As usual, sudah menjadi budaya dikalangan rakyat Malaysia khasnya pengguna Facebook untuk melontarkan kemarahan pada page Facebook milik pihak yang terlibat. Aku masih ingat lagi selepas kes BERSHIT 2.0 dulu, teruk kot page Najib Satu Jari Kanan Tuding Ke Langit kena spammed oleh majoriti budak-budak Cina ultra kiasu dan sedikit Melayu-Melayu Serbanistas Cap Bulan dan pengikut Mata Dajjal Al-Masih yang majoritinya datang dari pantai timur dan utara tanah air. Sebagai non partisan aku buat bodoh ajer sebab lantaklah dorang nak buat apa, sapa suruh berhimpun secara haram. So, I just dont give a damn about it. whatever


Kali ini sejurus selepas tersebarnya video rakaman adegan Danny kena tumbuk di KFC i-City, official facebook page KFC Malaysia pula diserang segerombolan cybertrooper ultra-kiasu. Aku malas nak cakap banyak cuma sekadar hanya mampu ketawa mendengar komen-komen ah bing dan ah moi ultrakiasu pada page tersebut. LOL, guess what folks? the spamming page with links war have started. Again, this time its in KFC Malaysia FB page.


Jujur gua katakan beb, yang komen negatif wall situ majoritinya datang dari satu bangsa ajer manakala dua bangsa lagi jarang-jarang sekali. Di sini terus terang aku nak cakaplah, aku respek gila sama puak ni sebab kalau dalam satu kes melibatkan bangsa dorang punyelah cepat nak rally bersatu. Tapi cuba pulak kalau kes terjadi pada bangsa aku, punyelah payah orang-orang sebangsa aku ni nak bersatu dan nak cari kata sepakat Even the smallest issues the Malay can't even settled let alone the big ones. Can you see any difference between them?. See for yourself the Facebook page HERE.



Lagu yang sama dimainkan oleh para pengkomen kiasu ini adalah, 'Customer Always Right' dan demand apology to the 'victims'. Pada aku begini, okaylah kalau mintak management mohon kemaafan pada si Danny tuh but what on earth dorang nak highlight-kan slogan keparat tu. Persoalan aku, do the customers always right?. Aku rasa aku patut bertanya kepada para peniaga di Low Yat Plaza dan Petaling Street benarkah pelanggan sentiasa betul. Kalau begitu boleh aku mintak diskaun pada barang yang aku beli beb. Sebab apa, 'Customer Always Right' maa.


Jika korang lihat sendiri betapa berpengaruh media seperti akhbar berita dalam membentuk pemikiran masyarakat. Sudah terang lagi bersuluh, selain dari menghangatkan kes demi melariskan jualan. Akhbar memainkan peranan penting menghangatkan lagi isu meskipun ianya remeh temeh.




Lihat bagaimana mereka menghasut para pembaca dengan menyatakan bahawa pekerja KFC yang menumbuk itu adalah angkuh (arrogant). Tidak cukup dengan itu lihat lagi keratan di bawah bagaimana mereka memanaskan sentimen pembaca apabila tertuduh main posing nak bergurau depan camera-man. Apakah perasaan anda sebagai pembaca selepas melihat gambar sebegini tentu berasa marah bukan atas dasar simpati pada mangsa. Well, that how they done it even though its a minor issue.






Paparan gambar aksi tertuduh sengaja disiarkan di dada akhbar supaya hati pembaca lebih bertambah sakit hati. Apatah lagi ianya melibatkan seorang pekerja KFC jadi secara tidak langsung membangkitkan sentimen kebencian di kalangan pembaca untuk memboikot KFC. 


Kempen memboikot secara halus tidak hanya terhad di ruang-ruang dada akbhbar vernakular mereka saja. Sebaliknya, selaras dengan perkembangan media rangkaian sosial ianya turut dijalankan secara individu melalui Facebook. Lihat sendiri apakah kesannya kepada mereka apabila dipaparkan gambar-gambar sebegini di dada akhbar vernakular bacaan mereka. Sudah boleh diagak inilah sentimen yang cuba dimainkan.


Pelik, apa perlu si tertuduh tu nak keluar dari pejabat polis dengan muka rasa bersalah? Sedangkan Mona Fandey pembunuh kerat 18 lepas jatuh hukuman gantung di mahkamah pun boleh keluar ngan muka happy tersenyum-senyum lagi. Inikan pulak kesalahan menumbuk.
Setakat main sentimen tidak cukup untuk menjayakan kempen boikot. Adakalanya patut jugak berbohong. Kita lihat sendiri pula bagaimana sorang ah moi ni terpaksa 'mengelentong' semata-mata hendak mengajak rakan-rakan Facebooknya memboikot KFC. Persoalannya apakah benar terdapat bijian hitam (black filling) dalam ketulan nugget KFC-nya?




Does the black filling really genuine?
LOL! 2,172 dumb idiotic soul got fooled by her man!
Inilah yang membuatkan aku ketawa terbahak kerana ada jugak manusia bajet pandai boleh percaya dengan lawak bodoh ini. Sila bukak link di SINI dan korang lihat sendiri ramai gila yang percaya akan benda mengarut ini. Korang nak tau sebenarnya biji-biji hitam tu datangnya dari mana?. Nah inilah asalnya biji-biji hitam tu.






Kalau anda nak tahu biji-biji hitam tu sebenarnya biji sagu bubble tea. Selalunya kalau diminum air teh susunya habis dulu sebelum biji-bijinya. Amoi tu pun agak-agak lah nak menipu. Macamlah kita tak boleh cam apa kejadahnya biji bebola hitam tu.


Satu lagi yang melucukan, mereka puak-puak ultra-kiasu ini will take every issues seriously almost on anything. Tengok gambar di bawah ini. Tak percaya korang pergi page dorang dan cuba bagi 'komen' kelentong tapi serius bunyinya.



Whats was actually on that link?


Seriously, si mangkuk kiasu yang printscreen komen di atas ni tak tau ke apa maksud 'trolling'?. He probably didn't even realise that he was being trolled by a Malay dude on an epic scale because his kiasu instinct never said so. Imagine, 2,249 dumbass actually believed what Firdaus Erdris said


Apa itu 'troll'? - In Internet slang, a troll is someone who posts inflammatory,[2] extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking readers into an emotional response[3] or of otherwise disrupting normal on-topic discussion.[4] The noun troll may refer to the provocative message itself, as in: "That was an excellent troll you posted". (Sumber Wikipedia)


By the way, korang tengok sendiri siapa poor soul yang printscreen komen di atas tu. Who the hell is this Johnny Ng? Why does he take so seriously of the trollers comments.



Seriously, semasa aku membuka laman facebook dia. Terdapat risalah-risalah racist chauvinist ultra kiasu karya John Doe/Michael Chick dan Kua Kia Soong. Sungguh menghairankan, walaupun risalah-risalah fitnah palsu penuh tipu daya nukilan John Doe/Michael Chick dan Kua Kia Soong sudahpun disanggah oleh para blogger anti kiasu. Akan tetapi, atas keimanan mereka terhadap fahaman ultra-kiasu. Risalah fitnah ini tetap dijadikan pedoman mereka.

Sila lihat di sini untuk counter argument artikel Michael Chick/John Doe dan Kua Kia Soong, (counter argument Michael Chick/John Doe SINI, SINI)(counter argument Kua Kia Soong SINI, SINI,SINI,SINI & SINI including analysis by blogger JMD SINI). Kepada para sahabat yang bersemangat anti ultra kiasu diminta bertenang dan tak usahlah butthurt sangat dengan puak-puak ni. Biarlah mereka butthurt dengan kita atas sikap mereka sendiri kerana dalam kepala otak mereka asyik nak menang ajer tapi takut menghadapi kekalahan.

Shacklesmith : Tujuan aku menulis entry ni bukan atas dasar aku RACIST kepada orang Cina. Sebaliknya, tiada niat langsung aku berbuat demikian. Aku tak tuduh pun semua orang CIna ultra-kiasu. Lagipun ntuk apa aku bersikap ANTI kepada mereka sedangkan cikgu sekolah aku, pensyarah aku, dan jiran-jiran aku ada yang berbangsa Cina. In fact, I live in Damansara areas and so far no racial tensions ever occurs here. Aku hanya menyerang ultra-kiasu yang sebahagian kecil daripada mereka saja. Ingatlah, kalau mereka boleh serang puak Melayu nasionalis dan serbanista dalam blog,forum dan facebook mereka kenapa aku tak boleh pulak?. Its freedom of speech maa!.

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget