Wednesday, February 1, 2012

Ikan Emas Ajaib Yang Tak Perlu Diberi Makan!



Hobi memelihara ikan sebagai haiwan perhiasan sudah lama mendapat tempat di hati warga Malaysia tanpa mengira bangsa. Akuarium bukan saja ditempatkan di rumah, malahan turut jugak terdapat di restoran, warung, sekolah dan juga pejabat-pejabat awam mahupun swasta. Boleh dikatakan, sebelum popularnya televisyen di negara ini. Menatap ikan di akuarium sudah cukup memuaskan hati sesiapa saja tuan empunya mata yang memandang tanpa mengira usia dan jantina.


Namun begitu, hobi membela ikan ni bukanlah semudah yang disangka. Ianya memerlukan 'passion' yang merangkumi pengorbanan wang demi menjaga kesihatan ikan dan kebersihan tangkinya sekali. Disebabkan aku sendiri pun tak pernah membela ikan, maka aku pun tak boleh buat anggaran kasar melainkan jikalau aku bertanya kepada pakcik aku yang tinggal di Kajang sebab kebetulan dia ada membela ikan dalam akuarium besar di dining room-nya.


Dulu masa aku bersekolah menengah bapak aku ada jugak membela ikan laga yang disimpan dalam balang kaca bersaiz medium. Aku agak dalam sehari ada dua kali lah dia bagi makan siap ngan cuci lagi pastu. Tapi sayang sungguh bela dalam dua minggu jer dah kojol. So agak rugi la kan walaupun ikan laga tu sekor setakat RM2 jer (masa tu ajelah, sekarang ni aku tak tau dah berapa harganya). Aku sendiri tak terkira langsung dalam lima bulan dia menjalankan hobi membela ikan laganya sudah berapa ekor ikan baru yang dibelinya untuk menggantikan ikan-ikan yang sudah mati. Ikutkan hati jiwa budak nakal aku pada masa tu nak jer aku laga-laga kan ikan tu almaklumlah PS2 pun gua tak beli lagi masa tu beb.


So, kepada sesiapa yang sudah serik memberi makan ikan emas dan penat mencucinya saban hari aku ada penyelesaiannya. Ianya boleh berenang-renang ikan emas yang sebenar dan lebih istimewanya ia tidak perlu langsung diberi makan. Memperkenalkan...







Electronic Goldfish in a Bowl
  • Just like a real fish, it "swims around." But unlike a real fish, you never need to feed it!
  • Real glass bowl - just add batteries and water (both not included).
  • Always-on multi LED light show (colors fade from one to another for instant ambience).
  • Includes: Glass bowl, fish unit, and base decoration.
  • Batteries: 3 x AA (not included).
  • Dimensions: approx. 7.5" x 4.5" x 7.9"

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget