Sunday, February 5, 2012

Salam Maulidur Rasul - 1442 Tahun Nur Islam Menerangi Dunia Dari Kegelapan



Hari ini, 12 Rabiulawal 1432 Hijrah bersamaan 5 Februari 2012 Masihi adalah hari ulang tahun keputeraan junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Baginda merupakan pesuruh Allah SWT yang terakhir bagi sekalian umat manusia dan pembawa rahmat untuk keseluruhan alam. Sesungguhnya tidak dinafikan baginda merupakan anugerah yang tidak ternilai bagi umat manusia kerana membawa kebenaran melalui jalan yang lurus disediakan Allah SWT. Telah banyak jasa yang dicurahkan oleh Rasullullah bukan sahaja sebagai seorang rasul, malahan sebagai pemimpin umat, pemerintah tertinggi kerajaan Islam pertama, ketua tentera Islam, dan ketua keluarga yang membawa perubahan kepada umat manusia, mengajarkan erti persaudaraan, akhlak, keluhuran budi, dan erti kehidupan sebagai seorang hamba Allah.


Telah banyak pengorbanan yang telah dilakukan Baginda demi kesejahteraan umat Islam di zamannya seperti bergadai harta benda sewaktu berhijrah ke Habsyah dan Madinah. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa kejayaan Rasullullah mendamaikan dua suku Arab iaitu Aus dan Khazraj yang telah bersengketa selama lebih ratusan tahun melalui Perjanjian Aqabah pertama sehingga menyatupadukan mereka menjadi kaum Ansar merupakan satu perjanjian damai yang paling berjaya di dunia dalam sejarah kerana selepas itu lebih-lebih lagi di zaman moden, sebarang perjanjian damai hanya termeterai di meja rundingan saja dan kemudian selalunya dimungkiri. Mustahil bagi insan biasa memadamkan api dendam yang bersarang di lubuk hati manusia melainkan hanya Rasullullah saja yang mampu menyelesaikannya.


Sesungguhnya terlalu banyak jasa yang Baginda curahkan kepada manusia sejagat khasnya bagi kita Islam. Tersangatlah banyak hingga tak terkira untuk aku catatkan disini. Oleh itu, aku disini sebagai tuan empunya blog ingin mengucapkan kepada kalian semua.





No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget