Saturday, February 4, 2012

Suasana Rutin Seharian Pekerja Di Ibu Pejabat (HQ) Facebook

Aku yakin ramai yang tahu menggunakan Facebook sehingga menghabiskan masa berbelas jam menghadap komputer semata-mata nak mengemaskinikan status dan gambar bersama rakan-rakan sambil komen mengkomen satu sama lain dan sebagainya. Tidak kurang juga yang asyik melayan permainan Farmville bercucuk tanam di ladang-ladang maya yang kebanyakannya sudah berusia lebih 2 tahun itu. Akan tetapi tak pernah langsung terfikir bagaimana  pula para kakitangan penyelenggara laman sosial terbesar itu bekerja di pejabatnya. Mereka berhempas pulas siang malam tanpa mengenal erti letih untuk memberikan yang terbaik untuk korang semua supaya korang tak risau digodam dan sebagainya. Korang ingat Mark Zuckerberg sorang jer ke yang maintain server Facebook nieh? Dia lagilah sedap syok buat duit berjuta-juta dolar kutip hasil iklan lagi banyak dari jumlah kutipan tahunan keseluruhan Nuffnang.


Bagi pengetahuan korang semua, Facebook baru saja berpindah ibu pejabat dari HQ lama mereka dari Palo Alto ke Menlo Park, California. HQ baru mereka merupakan bekas kampus Sun Microsystem yang berkeluasan 57-ekar ini mampu memuatkan hampir 2000 kakitangan bagi 1 juta kaki keluasan. Ianya mampu diperluaskan lagi apabila diperlukan.


Satu info yang amat menarik untuk dikongsikan bersama adalah tahukah bahawa ibu pejabat Facebook ni dilengkapi dengan 'pondok telefon' (bukan public punya beb) untuk memudahkan para kakitangan mereka untuk berbual menggunakan telefon bimbit keadaan yang lebih privacy tanpa gangguan teman sekerja.























Sumber SINI

Shacklesmith : Agak sempoi jugak aku tengok dressing dan office dorang beb, mungkin beginilah keadaan bila bekerja kelak kalau teruskan kerjaya di bahagian IT mahupun multimedia jikalau aku berminat. Inilah ruang pejabat yang ramai anak muda sekarang idamkan. Gaya berpakaian bebas asalkan sempoi tanpa sebarang perlu mengenakan tali leher yang menyiksakan. Patutlah ramai mahasiswa lepasan IT tak nak kerja gomen dowh.

1 comment:

Unknown said...

wah.... ada bendera Malaysia? ada staff dari Malaysia ke?

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget