Monday, January 2, 2012

MAJORITI Peserta Demo Depan UPSI Adalah PELAJAR LUAR


Pada mulanya aku ingatkan awek-awek berpurdah ni semua merupakan pelajar jurusan Pengajian Islam Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan UPSI. Tapi sangkaan aku ni tiba-tiba meleset apabila aku mendapat tahu semalam bahawa majoriti pelajar yang buat kecoh di luar pintu pagar UPSI tengah malam kelmarin adalah pelajar yang diimport dari luar!


Orang politik diminta tidak masuk ke universiti dan menerap budaya politik yang kurang ajar sehingga mengganggu kehidupan siswa yang sepatutnya memberi tumpuan terhadap pelajaran.

Presiden Persatuan Alumni Pemimpin Mahasiswa Aspirasi Malaysia (Aspirasi), Mohd Shahar Abdullah berkata, apa yang berlaku di Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi), Tanjung Malim pada awal pagi 1 Januari lalu adalah contoh campur tangan orang politik dalam kehidupan pelajar.



"Saya berani katakan majoriti penuntut Upsi tidak mahu kehidupan mereka diganggu. Mereka ada cita-cita untuk belajar hingga dapat genggam ijazah. Itu matlamat mereka," katanya.

Mohd Shahar berkata, apabila insiden seperti itu berlaku, sudah tentu ramai yang tertekan, terutama pelajar perempuan.-SH

"Mereka tidak biasa dengan tindakan seperti ini. Mereka harus beri tumpuan pada pelajaran, apa lagi sekarang adalah minggu ulang kaji terakhir sebelum peperiksaan," katanya.

Dalam kejadian kira-kira jam 2 pagi 1 Januari lalu, kira-kira 100 pelajar dari pelbagai universiti di Lembah Klang, berhimpun di hadapan Upsi menuntut pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) selain menggesa penarikan balik tindakan terhadap penuntut Upsi, Adam Adli Abdul Halim yang akan dihadapkan ke perbicaraan tata tertib universiti 9 Januari ini.
Perbicaraan itu adalah susulan tindakannya menurunkan bendera bergambar Perdana Menteri ketika menyertai perarakan sekumpulan mahasiswa ke Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) yang menempatkan ibu pejabat Umno 17 Disember lalu.

Mohd Shahar berkata, hanya dua orang penuntut Upsi sahaja terlibat termasuk Adam Adli dan seorang pelajar wanita yang telah dibuang dari universiti itu kerana menghadapi masalah disiplin.
Katanya, perhimpunan tidak mendapat sambutan kerana kebanyakan yang hadir bukan penuntut Upsi.

“Pengacau berkenaan sebenarnya tidak menghormati suara majoriti (pelajar Upsi yang tidak sertai perhimpuan) dalam masa yang sama memanjat pagar menceroboh kawasan universiti.

“Yang saya hairan, kenapa mereka memecah cermin sebuah klinik di depan Upsi? Adakah mereka mahu menganggap kecederaan itu dilakukan pihak berkuasa? “Yang saya dapati laporan perubatan Hospital Slim River, Perak orang luar, iaitu Safwan Anang Talib cedera kerana serpihan kaca,” katanya.

Beliau menyokong tindakan yang dilakukan polis dan pihak keselamatan Upsi kerana menahan orang luar daripada menceroboh dan melakukan kekecohan.-SH



Walaweyh!, cukup genius betul taktik budak-budak pencacai Solidariti Mahasewel Malaysia (SMM) buat propaganda. Kumpulkan ramai-ramai budak Universiti daripada luar depan pintu pagar UPSI lepas tu buat kecoh seolah-olah semuanya yang terlibat tu budak UPSI sendiri padahal yang datang pun berapa kerat jer termasuk Adam Adli dengan awek dia si Yuyu Luna tu. Tapi takpela beb, aku dah dapat menarik nafas lega sebab otak anak-anak aku nanti takkan dikotorkan oleh cikgu lepas UPSI ni sebab kepala taiknya si Adam Adli and the gang ajer. Budak-budak UPSI lain sibuk belajar sebab nak exam takde nak join benda hamjad semua nih.


Sementara tu jom ler kita berkenalan pulak dengan peserta demonstrasi pukul 2 pagi semalam. Manalah tau kot-kot dapat berkenalan dengan awek cun (kalau adela beb)


Salah sorang yang terlibat menghuru-harakan gate depan UPSI semalam dikenalpasti sebagai pelajar tahun pertama Jurusan Undang-Undang UiTM, Khalid Ismeth. Mamat ni dilaporkan jugak turut terlibat dalam demo depan PWTC lebih dua minggu sudah.




Aku mendapat tahu jugak daripada blog Penaminang yang beliau ni turut terlibat sebagai ejen penyebaran fahaman Syiah di tempat dia belajar. Sejauh mana kesahihannya, korang tengok jelah bukti kat SINI. Dia siap bergambar ngan portrait Ayatollah Khomeini tu beb.


Ni pulak sorang lagi, kalau korang tengok video Antara Pos tu mamat nilah yang pegang loudspeaker depan polis masa tu. Khabarnya diimport dari UM. Nama tak diketahui.



Dari lenggok loghat bahasa aku rasa dia bukanlah pelajar dari negeri-negeri semenanjung, dialek dia distinctive sikit. Polis pada mulanya dengan cara menyuruh dia and the gang bersurai tapi masih berdegil. Bila polis nak tahan sebab ingkar melawan pulak. 






Haha, hok ni sorang lagi pulak! Jeng, jeng, jeng!. Anda mahukan awekz, aku bawak sorang mai sini. Kali ni, bukan budak import dari luar punya beb. Memperkenalkan Yuyu Luna! Bukan Luna Maya ataupun pensel warna Luna yang korang pernah guna time sekolah rendah dulu. Tapi Yuyu Luna.




Dengar khabar beliau ini awek Adam Adli, sejauh mana kebenaranya gua tak pasti. Walaubagaimanapun boleh jadi ada benar jugak, yelah setia kot pergi join balak memprotes tengah-tengah malam buta. Tu tengok kebebasan dah ada kot!. KEBEBASAN KELUAR MALAM TANPA SEBARANG SEKATAN DARI IBU BAPA DI KAMPUNG... LAGI-LAGI UNTUK BERJUMPA BALAK! KALAU POLIS TAK DATANG SETTLE ENTAH APALAH JADI LEPAS TU BEB! HEHEHE


KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH!!!


Shacklesmith : Aduyai, sekarang sibuk nak politikkan masa depan Mahasiswa, lepas ni agaknyalah mana tau dalam 20 tahun lagi budak-budak yang baru hisap jari kat nursery pun digesa untuk berpolitik kot..

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget