Sunday, January 15, 2012

Kenapa Perlu Ada Double Standard?

Aku baru dapat berita ni dari Melaka. Inilah al-kisahnya..


'Mr Muscle' di pesta pantai Melaka dibantahMuhamad Aizat Bahrudin12:28PM Dis 17, 2011 
Dewan Pemuda PAS negeri Melaka kesal dengan program Pesta Pantai Melaka yang di lihat tidak sensitif dengan nilai agama dan tidak menggambarkan nilai ketimuran orang Melayu.
Merujuk acara “Mr Muscle Beach” yang menjadi antara aktiviti di Pesta Pantai Melaka yang di adakan pada 9 hingga 12 Disember lepas di Pantai Tanjung Bidara. 
Program ini bertujuan menarik pelancong luar dan tempatan untuk menikmati percutian di pantai Tanjung Bidara ini selain mempromosikan lokasi ini kepada pengunjung.
Dikatakan terdapat 20 acara yang di adakan sepanjang tempoh pesta tersebut di jalankan seperti persembahan silat, pameran sejarah, galeri dari beberapa agensi kerajaan dan swasta dan banyak lagi termasuk acara Mr Muscle Beach.
Apa yang membimbangkan, acara Mr Muscle Beach ini di lihat tidak sesuai di adakan lebih-lebih lagi di khalayak umum yang mana semua golongan masyarakat hadir menyaksikan termasuk kanak-kanak. 
Kelihatan janggal apabila acara seperti ini di adakan di tempat terbuka dan di kawasan majoriti masyarakat Melayu-Islam.
Tidakkah suatu yang agak memalukan dengan persembahan dan tayangan bentuk badan tanpa seurat benang, hanya seluar dalam yang menutup tubuh?
Ia juga jauh dari nilai dan adab budaya Melayu yang menjadikan batas agama sebagai pelindung selain menjadikan sifat malu itu sebagai asas dalam ajaran Islam. Sedangkan Islam sendiri membataskan aurat agar tidak di tayang di khalayak ramai.
Tidak di nafikan ada acara-acara lain yang memberi manfaat kepada pengunjung tetapi alangkah baik ia tidak di cemari dengan acara yang di luar batas dan adab agama dan Melayu seperti ini.
Seharusnya peranan kerajaan negeri sebagai pendidik rakyat harus menerapkan budaya sopan santun dan adab sopan yang di amalkan dalam agama dan budaya Melayu melalui program-program yang diadakan.
Bila agama melarang sesuatu, sebagai contoh membuka aurat sudah pasti ia ada keburukannya kerana sifat malu yang seharusnya menjadi pendiding untuk tidak melakukan maksiat telah dibuang. Seperti mana keruntuhan akhlak dan moral remaja yang berlaku hari ini kerana hilangnya sifat malu dan tidak takut pada dosa.
Sudahlah pengaruh Barat telah masuk ke setiap rumah melalui televisyen, kini kerajaan negeri pula memperkenalkan lagi acara yang di lihat mempromosikan lagi budaya Barat melalui acara tayangan bina badan di khalayak ramai ini.- Penulis merupakan ketua penerangan Pemuda PAS Melaka.

Err, rasa-rasa korang bagaimana pulak dengan ini ya?.



Adakah pemuda PAS terlepas pandang atau buat-buat tak nampak?. Almaklumlah, mereka ni kan handal bab menyentuh perkara-perkara melibatkan hukum-hakam  halal haram sesuatu benda tu.


Shacklesmith : Gambar Tok Guru kat belakang tu cop halal ke hah?. Aduyai~

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget