Sunday, January 1, 2012

A Perfect Example of Architecture Imitation

Adalah tidak menghairankan, sebuah negara yang kononnya memiliki ketamadunan agung berusia lebih 2500 tahun tetapi kini hanya terkenal dengan produk tiruan keluarannya yang berlambak di pasaran serata dunia mampu membina sebuah menara (walaupun reka bentuknya ditiru hampir bulat-bulat). Nah, cuba korang tengok persamaan di antara menara Gherkin kota London dengan menara Crayfish Mansion di timur China ini (tidak diberitahu pulak kat mana bangunan tu sama ada di Beijing, Shanghai atau mana-mana bandar besar di timur China)


Untuk peringatan korang, Menara Gherkin terletak di kiri gambar manakala menara Crayfish Mansion pulak di sebelah kanan

This iconic building will be a familiar sight for anyone who has gazed at London's skyline.
But the distinctive sky-scraper pictured is not the world-renowned Gherkin, but the Crayfish Mansion in eastern China.
The tapered, glass Crayfish looks almost exactly the same as the English landmark - and it even shares a bizarre name.


Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2080396/Hang-looks-bit-familiar-Crayfish-Mansion-eastern-China-bears-remarkable-resemblance-London-s-Gherkin.html#ixzz1iBkkPAeQ



.Shacklesmith : Dulu masa aku bersekolah menengah pernah kecoh pasal syarikat Honda pergi saman satu PRC automotive company ni sebab tiru design Honda CRV dorang. La ni bukan setakat kereta, bangunan pun ditiru bulat-bulat!. Alahai, kalau setakat Roman Architecture (Pantheon of Rome) tu memang dah berlambak-lambak Amerika dengan negara mat salih lain tiru sedangkan Italy dan Pope Vatican City buat derk ajer. Tapi kali landmark kota London pulak ditiru habis oleh China!. Arkitek yang design Gherkin Tower ni takde plan nak saman ke engineering firm China tu beb? Hahaha!

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget