Tuesday, February 14, 2012

Ayam Goreng KFC Punya Pasal, Calon Ini Bukan Lagi Winnable Candidates

Hampir seminggu aku tak berblog atas kesibukan hal peribadi sampai dekat nak berhabuk blog aku nih, tu pun nasib baik pisau kerambit aku masih tajam. Apa pun masih ingat lagikah korang dengan video kontroversi di Youtube sorang pekerja dapur KFC menumbuk sorang pelanggan berbangsa Cina di i-City, Shah Alam minggu lalu. Hangat sungguh diperkatakan oleh warga maya sehingga bermacam-macam andaian keluar dari pelbagai sudut perspektif. Ada yang menyalahkan pekerja KFC malahan tidak kurang jugak yang menyalahkan pelanggan Cina tersebut kerana bersikap mulut macam sial dan tidak menghormati kakitangan KFC yang penat memerahkan keringat mereka apatahlagi segala penat lelah mereka untuk memberikan yang terbaik tidak dihargai maka buku limalah jawabnya.




Seperti biasa, isu utama yang akan dimainkan adalah isu perkauman. Sangat obviouslah beb, puak yang pertama ini berusaha sedaya-upaya untuk mempertahankan kepentingan utama yang mereka ada merangkumi isu agama, bahasa, dan hak keistimewaan bangsa mereka. Manakala, puak yang kedua pula berasal dari luar nusantara pulak punyalah liat nak berasimilasi dan tidak mahu berkompromi dengawalaupun sudah tinggal berpuluh-puluh malah ratusan tahun di rantau ini. Sebaliknya, puak nombor dua pula beria-ria sangat nak puak nombor satu mengorbankan bukan satu tapi pelbagai kepentingan isu sensitif bagi kesenangan puak nombor dua sedangkan kepentingan puak nombor dua pulak tak boleh disentuh langsung!. Inilah keunikan hubungan kaum di Malaysia yang lebih indah dari sejarah 'Geger Pecinan' di pulau Jawa dan republik haram kongsi gelap 'Lanfang Republic' di Kalimantan pada kurun ke-18 yang selalu konfliknya berakhir dengan pertumpahan darah!. Di Malaysia, usahkan pistol. Pisau roti pun tak berani keluar!.


Namun begitu, itu bukan pokok utama permasalahan yang berlaku di outlet KFC di i-City Shah Alam. Sebaliknya, ianya berpunca SIKAP TAK SABAR DAN KEGAGALAN MENGAWAL EMOSI DALAM MENANGANI SESUATU PERKARA. Jujur aku katakan bahawa dalam hal 'Anger Management', MAJORITI RAKYAT MALAYSIA MEMANG GAGAL!. Tak kira muda remaja mahupun yang sudah lanjut usia sampai dekat nak ajal. Sebahagian besar langsung tak pandai bersabar dan bersikap panas baran. Mulut tak jaga pun satu hal beb, aku sangat skeptik dalam kes ni sebab nak kata semua orang lelaki pun tak adil jugak sebab aku pernah nampak perkara yang sama dikalangan orang perempuan. Sikap ini jugak terpancar dalam statistik kemalangan jalan raya di mana Malaysia merupakan antara negara yang mempunyai jumlah kemalangan di jalan raya yang tertinggi di dunia. Sesiapa yang pernah ambil KPP JPJ memang tau punya yang sikap manusia (panas baran & kurang sabar) punca utama berlakunya kemalangan jalan raya.


Tengok, mudah kan?. Kita semua sudah agak bahawa kes ini berpunca dari kegagalan 'Anger and Emotional Management' pada individu yang terlibat dan bukannya perkauman. Namun kita tak boleh menolak hakikat bahawa kuli-kuli underpaid restoran fast-food terkemuka (KFC, McD & etc.) majoritinya terdiri dari anak-anak muda Melayu manakala pelantak mentekedarahnya pula adalah kaum Cina especially di kawasan bandar. Aku sendiri ada kenalan yang pernah dan sedang bekerja di fast-food outlet berkenaan dan mereka semuanya BERBANGSA MELAYU SEBAB MEREKA AJER YANG SANGGUP. Apatah lagi kerjaya sebegini bukanlah untuk kekal selamanya, setakat setahun dua bolehlah beb. 


Berbalik semula kepada 'tragedi tak berdarah dan tak lebam-bengkak' KFC i-City ni pula dimaklumkan ianya bermula dengan provokasi oleh pelanggan bernama Danny Ng disebabkan ayam goreng sudah habis. Maka bermulalah satu episod drama swasta yang meloyakan, kalau dah cari pasal konfem nahaslah balasannya iaitu penumbuk buku lima. Sebab kalau dah biadab tak reti bersabar memang patut kena penumbuk pun. Yelah, masa-kan pokok boleh bergoyang kalau angin tak bertiup?, mustahil tiada provokasi oleh Danny Ng yang menyebabkan sorang kakitangan KFC tu bertindak ganas. Kita tengok video di bawah nie.




Seperti yang dinyatakan di video atas, video ini bukan versi penuh sebab salinan original berada di tangan pemilik asal yang merakamkannya iaitu Jesse Ng. Beliau bertanggungjawab mengedit dan mengupload rakaman tersebut ke dalam Youtube.  One thing fishy about this case was both Jesse and Danny carries the same surname. So, are they related? That may never be known. But one thing for sure is, look at the original uploader description.



Have any of you guys ever heard the KFC's dude uttered the word 'BABI'. I'm very sure none have heard one so. The video uploader were trying to elaborate from fact to fiction by adding some spices in order to make her video 'tastier' and more appealing to her own community. You know how sensitive the word babi is to the general Malaysian even though its commonly used to refer acts of foolishness.

Dan ini pulak komen yang menyusul selepas video itu disebarkan di Youtube oleh pihak yang mengaku saksi di tempat kejadian.


Korang tau apa jadi dengan komen di atas, ianya dipadamkan terus oleh Jesse Ng aka Jess6366. Lihatlah betapa kiasunya dia mempertahankan tindakan bangang Danny Ng memaki hamun pekerja KFC itu.


Ini pulak aku jumpa dari sebuah website portal media yang berpangkalan di People Republic of China. One comment seems to be very obvious. Nak baca selanjutnya boleh di SINI.




Beberapa hari kemudian sejurus selepas tersebar video berkenaan, pihak DAP diwakili MP SEGAMBUT, Lim Lip Eng tampil bersama Danny Ng mengadakan press conference mengenai kes tersebut. Untuk pengetahuan korang semua, PC tersebut dijalankan di PEJABAT MP SEGAMBUT sendiri. Beliau juga turut menyediakan khidmat guaman buat Danny Ng. Aku tertanya-tanya kenapa perlu dibabitkan dengan politik?. Why DAP??!!




Aku tak paham kenapa isu ini harus dipolitikkan, benda-benda bodoh sebegini pun ahli politikus seperti Lim Lip Eng pun boleh terjebak sekali. Oh, come on la man. This is a shitty childish issue. Why bothered one meh, just do police report lah. Nampak sangat parti DAP ni belang racistnya. Aku terpikir, kalau isu melibatkan orang Melayu adakah mereka akan tampil di hadapan?. Ptuihh! none at all. What a shame!


Untuk pengetahuan korang sekalian yang membaca entry aku ini, si kepala botak Lim Lip Eng ini adalah MP yang mewakili kawasan tempat tinggal aku iaitu Segambut. Seingat akulah, beliau ni bukanlah menyerlah sangat namanya berbanding MP-MP DAP first timer yang lain seperti Lim Guan Eng (sedaranya?), Tony Pua dan lain-lain. Aku yakin, ramai budak-budak sebaya aku tak pernah kenal nama beliau. Seriously, nama beliau hanya dikenali sekitar tahun 2007 sewaktu hangatnya kes kehilangan tangan akibat salah cucuk jarum baby Yoke Shan yang telah melonjakkan nama beliau di dada akhbar utama daripada sorang lawyer picisan kepada sorang politician. Bagi aku, kalau beliau masuk campur kes tu okeylah sebab memang high profile melibatkan service hospital kerajaan. But these stupid case is really such rubbishes to be handled. Damn wadefak.




Korang sendiri pun paham kenapa ramai orang undi dia masa PRU sudah sebab atas dasar undi protes terhadap Pak Lah Kaki Tido dulu dan penentangan penduduk Medan Damansara terhadap Damansara 21 yang merupakan faktor utama kemenangan lawyer botak ini. So, adakah dia akan dapat kemenangan selesa pada PRU 13 nanti? I dont think so, kalau dia menang mungkin tapi bukan majoriti lagi sebab orang Melayu takkan undi MP cabuk ni lagi dah gara-gara kes bodoh ini. Sorry to saylah, aku dulu mula-mula sokong dia jugak tapi sejak berubah angin aku dah mula meluat dan bosan dengan retorik politik murahan pembangkang ini. Next PRU 13 nanti, golongan-golongan yang akan mengundi dia hanya sebangsa dengan dia ajer. Minoriti Melayu buta sajer akan mengundi beliau. I wont gave him any votes at all. Definitely not my first times as a voter. (I'm 21 by the way)


Anyway, I'm looking for a peaceful ends of this rubbish issue. Anda semua boleh lihat sendiri betapa coolnyer pekerja KFC ini selepas keluar memberi keterangan di balai polis. Aku respek korang memang sempoi kerana tenang menghadapi dugaan tak macam insiden malam tu. Sudahlah, UMNO tak tolong, PAS dan PKR pun haram nak tunjuk dan lagi PERKASA, GPMS, dan JMM pun hilang entah ke mana tapi korang tetap jugak buat bodoh provokasi melampau puak rasis ultra kiasu ini. Respek lu bro!




Shacklesmith : Apabila kes remeh-temeh diperbesarkan, maka inilah jadinya.

3 comments:

Anonymous said...

Terbaek bro!!! Keep it up!

Anonymous said...

a good writeup, bro ! :)

Shacklesmith said...

haha, tQ bebyk bro MPP & dinturtle krn sudi meluangkan masa melayan entry sy.. terdetik rse hati nk komen psl kes ni wlupun hampir seminggu tlmbt ;)

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget