Wednesday, January 18, 2012

Pekerja Supermarket Melayu Dipaksa Pegang Daging Babi Tanpa Beralas

Bukak jer blog ni sekejap tadi sekejap jer aku dapat berita ni daripada rakan-rakan blogger. Hmm, walaupun boleh dikatakan kali pertama dilaporkan secara terbuka di akhbar tapi aku rasa perkara ni dah lama berlarutan dan sering kali berlaku di mana-mana pasaraya yang umumnya dimiliki mereka. 




Isu ni berlaku di sebuah supermarket di Kamunting Perak. Ianya bermula apabila sorang customer ultra-kiasu pergi komplen pada manager supermarket sebab tak puas hati melihat pekerja Melayu mengenakan alas tangan sewaktu menghandle daging babi seolah-olah pekerja Melayu menghina makanan kaum mereka itu kotor! (Memang daging babi tu KOTOR bagi kami sebab tulah kami memakai sarung tangan bila handle BONGOK!)


Kalau korang nak tahu inilah respon manager supermarket terbabit selepas mendengar aduan dari customer bahlol yang tak paham-paham langsung dengan sensitiviti umat Islam walaupun mungkin sudah bertahun memegang kewarganegaraan Malaysia (mungkin harapkan kerakyatan jer tapi pergaulan dengan bangsa dia saja)
Apa yang membuat kami semua terkejut, pengurus kami telah berkata,"Kenapa perlu berlapik? Jijik sangatkah? Geli sangatkah? Jangan terlalu ikutkan adat sangat. Yang bermasalah ini adalah juruwang Melayu. Kalau sudah tak boleh nak pegang, lebih baik saya mengambil pekerja bukan Melayu. Selepas ini, saya tak mahu lagi kamu semua pegang barang-barang itu beralaskan pelastik. Saya mahu kamu semua pegang dengan tangan sahaja. Jika saya dapati kamu semua buat sekali lagi, saya akan tukarkan kamu semua ke bahagian lain."


Ini baru satu manager cawangan Kamunting, agak-agaknya bagaimana pulak dengan mentaliti manager-manager supermarket di serata Malaysia ni?. Lagi-lagi arahan manager tu umpama satu kuatkuasa mutlak. Kalau dilanggar konfem kena buang kerja punya. Alahai, malanglah nasib pekerja Melayu sebab hari-hari terpaksa samak tangan lebih dari satu kali!. 


Aku pada mulanya pelik jugak bagaimana isu ni boleh berlaku. Apakah pihak pengurusan supermarket berkenaan tidak reti langsung nak bahagi-bahagikan tugasan seperti mengendalikan produk tidak halal kepada pekerja bukan Islam?. Aku tengok kes sebegini tak pernah pulak didengari di supermarket Jusco dan lain-lain supermarket di Lembah Kelang. Walhal kalau tak silap aku manager Jusco cawangan Taman Maluri adalah orang Jepun!.


Kalau dah namanya puak kiasu dan pentingkan diri sendiri ke tahap nombor wahid, jangan haraplah depa nak bagi muka pada kita lagi dah. Bila bercakap pasal keadilan dan hak asasi manusia punyalah pandai sehingga satu dunia depa pi meratib cakap tidak diperlaku adil dan sama ratalah. Begitu jugak bila bangsa kita tegur depa dengan cara kasar pandai pulak cakap 'tak takut sama lu punya Tuhan ka?'. Senang ceritalah, hak untuk dikompromi dan dihormati hanyalah untuk depa dan suku sakat depa. Kalau Melayu nak mengharapkan penghormatan yang sama jangan haraplah sampai mati pun takkan dapat. Beginilah nasib Melayu di bumi sendiri apabila berdepan dengan DISKRIMINASI PERKAUMAN DAN KEAGAMAAN


Yet not to mention they also would loved to accuse our races are so badly corrupted especially the civil servant but in the first place WHO gave them the bribes? Think again..


What a frigging BULLSHIT they are..



They want us to tolerate and respect them but on the their side, THEY SPITTED BACK STINKING SLIMY SPUTUM UPON US..



Hidup kita biarlah hormat menghormati....


Siapa yang menghormati siapa? Siapa yang tidak hormat siapa? Siapa yang "Moderate" ? Siapa pula yang "Extreme"? Siapa yang menghina siapa? Siapa yang berhak? Siapa yang tidak bagi hak? Siapa yang merampas hak? (VOICE AROUND)

SHACKLESMITH : AKU CADANGKAN KEPADA WARGA KAMUNTING AGAR MEMBOIKOT SUPERMARKET BERKENAAN! BOIKOTLAH SEPUASNYA SEHINGGA MANAGER BAHLOL ITU DITUKARKAN KERJA DISEBABKAN PATRONAGE SUPERMARKET MERUDUM TERUK GARA-GARA TINDAKAN BAHLOLNYA ITU!!!

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget