Wednesday, November 23, 2011

Edisi Meleleh - Susulan Lima Gadis Di Kauseling JAIS (Sarawak) Kerana Menyertai Miss Borneo, Apa Pandangan Aku?



Walau sudah diberi kaunseling oleh Jabatan Agama Islam Sarawak, tapi gadis-gadis ini masih berdegil untuk terus menyertai pertandingan ratu cantik Miss Borneo Beautiful 2011! (Berita Di SINI). Itulah saje yang mampu diperkatakan mengenai lima orang gadis beragama Islam yang dilaporkan menyertai pertandingan ratu cantik di Sarawak tempoh hari lalu. Khabarnya, mereka dikatakan beraksi dalam pakaian yang sangat begitu menjolok mata!. Astaghfirullawalazim, biar betol beb!.


Tersentap jugak aku bila terbaca frontpage suratkabar Ahad lepas pasal kes ni. Dalam kepala sudah boggling, apakah dorang ni memakai bikini dalam pertanding ratu cantik tu?. Pening kepala aku dibuatnya. Kita orang Malaysia khasnya orang Melayu beragama Islam di Semenanjung Malaysia ni memang tak ambil pot langsung pasal beauty pageant apa kejadah semua ni sebab kita ni bukannya kemaruk awek beauty contest macam pak Arab di Lubnan ,attaturk-attaturk di Turki dan bapak-bapak di Indonesia.


Sebelum tu jom korang ikuti pandangan Penasihat Majlis Agama Islam Johor iaitu Ustaz Datuk Noh Gadut di SINI. Tengok, ulamak sudah bersuara. 


Sampaikan SALIMAH (Sarimah Ibrahim ke?, bukanlah weh!) pun dah bersuara di SINI. Meh sini biar aku petik sikit point dorang.
SALIMAH berpendirian sepatutnya acara ratu cantik diharamkan seluruhnya dinegara ini kerana jelas ia adalah suatu PENGHINAAN terhadap kehormatan orang wanita  , tidak kira dalam agama apapun.
Erm, kalau kat negeri Malay hearland macam Kedah, Kelantan, dan Terengganu mungkin takde masalah memandangkan  kaum Melayu Islam adalah majoriti lebih 90%. Perkara yang sama jugak boleh diikuti oleh negeri-negeri lain seperti Pahang, Johor, Negeri Sembilan, Selangor dan Perak kerana kuasa ketua agama masih terletak di bawah sultan meskipun bilangan umat Islam tidak sampai 80%. Tapi bagaimana pulak di Sarawak kalau umat Islam-nya bukan majoriti?


Untuk pengetahuan korang, di Sarawak pertandingan ratu cantik adalah perkara biasa dimana tiap-tiap pertengahan tahun dianjurkan ratu pesta menuai untuk gadis-gadis Bumiputera bukan Islam di setiap daerah. Begitu jugak dengan pertandingan ratu cantik Miss World Harvest Festival yang mana ianya turut disertai oleh gadis beragama Islam (info ni aku baru dapat tau). Walau bagaimanapun pertandingan ratu cantik WHF ni takde langsung menampilkan segmen bikini untuk para peserta bagai dan mereka setakat memperagakan pakaian tradisional jer.Tapi aku tak tau pulak se skimpy da se-indecent mana pemakaian peserta Miss Borneo Beautiful ni. Seriously, I don't think kat Malaysia sangat teruklah compare dengan yang kat luar tuh. Furthermore, the organizer didn't really emphasized on the contestant sexiness.


Tapi secara personally sebagai seorang yang konservatif walaupun aku budak KL, aku tetap tak bersetuju dengan tindakan dorang menyertai pertandingan ini apatah lagi mengingkari nasihat JAIS (Sarawak). Namun begitu, aku tak sesekali akan memaki dorang seperti totok-totok Meleis yang lain. Aku bersimpati jugak sama dorang beb.


We have to look on the other side of the story on why the girl kept insisting on joining this pageant despite being given advises from the religious authority in order to prevent them to do so. Apa sebab mereka gelap mata berdegil untuk teruskan menyertai pertandingan itu.
Natasha Nur Amarina memenangi tempat keempat dalam pertandingan berkenaan yang membolehkannya membawa pulang hadiah wang tunai RM1,000.
Adira pula memenangi tempat kelima dengan hadiah RM500 manakala Sharifah Nadzirah pula dinobatkan sebagai Ratu Cantik Personaliti yang membolehkannya membawa pulang hadiah wang tunai RM500.
Gadis itu turut memenangi anugerah Ratu Cantik Popular sekali gus membolehkannya menerima Samsung galaxy Tab 10.1 yang ditaja oleh Celcom.
Pergh, korang tengok apa ganjaran dorang dapat kalau menang pertandingan ni. Kucing kalau disua ikan depan mata takkan nak tolak gitu je bai. Fuyoh, sapa tak mau itu Samsung Galaxy Tab 10.1 FREE!. Kalau aku konfem dah buat macam that Russian guy dulu tu beb! SINI


A picture worth a thousand WORD's, dan cuba korang tengok betul-betul gambar di bawah dan perhatikan subliminal message-nya (dan raut wajah peserta tu sekali).




Tengok awek yang kiri sekali sebelah ustaz tu, dari air muka ada nampak sedikit keinsafan meskipun dalam kepala terbayang hadiah yang bakal menanti jikalau menang pertandingan itu kelak. Kalau terlepas rugi weh!. Yang paling kanan sekali berbaju kelabu, korang tengok muka dia pandang ustaz tu semacam ajer. Dalam hati mesti cakap "Mik sikda pedulik!, Mik mauk itu GALAXY TAB juak!"(betul ke ni?, nanti aku tanya balik junior aku). Dan aku paling tak boleh tahan yang pakai long sleeve hitam tuh. Cuba perhatikan mesej di baju beliau "DON'T WASTE MY TIME". Wow, depan ustaz boleh lah buat gitu. Tapi depan Allah bagaimana pulak?. Hahaha! Walahualam. But i can see in her face.. Urm


Sekali aku ingatkan, i have nothing against these awek Sarawak. I didn't really intend to poke fun at them. Sebenarnya, aku rasa sedikit lucu jer bila tengok gambar atas tu. Nothing more than that. Namun begitu, harap-harap insaf la jugak dorang hendaknya. Tulah jadinya sebab ganjaran hadiah di dunia akidah dipergadaikan, aurat pulak diperdedahkan. Berani buat, maka beranilah tanggung sendiri. Dan itu jugak bukan bermaksud aku mengata awek sana jahil memandangkan apa kurangnya gadis-gadis di tempat aku ini?. Cuba check Neelofa tu asal dari negeri mana?. Mu jange kato mu dok tau dio oghe mano!


Aku jujur bagitau kat korang semua pembaca ni yang aku sendiri dulu dah banyak kali dulu melayan chatting ngan awek sana dalam Facebook, YM mahupun text message dan apa yang aku dapat tau mengenai sikap dorang adalah mereka ni gentle (lembut) sikit daripada awek kat Semenanjung yang umum korang sendiri tau lagi sempoi dan brutal sampai mencabar kejantanan sehingga terlucut keris di sampin!. Gedik-gedik mana pun awek Semenanjung tetap ganas jugak beb. Aku pun tak taulah boleh masuk kepala ke tak dorang ni kalau hidup sebumbung sebab aku ni BUKAN KAKI SKODENG HOSTEL BUDAK PEREMPUAN!!!. Tapi aku rasa boleh la kot~ (so ladies, got any answer for me?)


Aku sebenarnya tak nak buat perbandingan di antara awek Semenanjung dengan awek Sarawak kat sini sebab bagi aku setiap wanita ada kelebihan dan kekurangan tersendiri. So, kalau aku cakap awek sana lagi better daripada awek sini maka awek di sini pula akan tersentap makan dalam dengan aku dan begitu jugaklah sebaliknya. Then back to the point, nobody is perfect anyway right?. Dan satu lagi kalau aku teruskan jugak membuat perbandingan maka alamatnya chances aku nak cari awek kat Malaysia ni akan menemui jalan buntu!. Kalau aku dah ada awek sekarang ni takpe jugak beb, ni belum lagi. I might have well resorted to bride-snatching abroad like what the Mamat Lombok just did to our girl's. Sudahlah nisbah lelaki lagi ramai dari perempuan di Malaysia.


Okeylah enough of that, mari kita layan gambar lima awek-awek ni pulak. Tengok sekali dua boleh dan jangan pulak gatal-gatal cuci mata. Ingat jangan pandang dengan nafsu sebab aku tak nak tanggung dosa korang!. 


AMARAN! IMEJ INI UNTUK TATAPAN 18 TAHUN KE ATAS. BAWAH UMUR JANGAN LAYAN!









Nak check butiran mereka boleh lihat di SINI, SINI, SINI dan SINI
(Facebook sorry erk aku malas nak cari)

Inilah lima awek-awek contestant Miss Borneo Beautiful 2011 yang disoalsiat JAIS (Sarawak) tempoh hari tu, apa pandangan korang pemakaian doran?. Hmm, so far aku tak jumpa pun gambar bikini dan dorang sendiri bagitau yang dorang tak memakaipun pakaian renang. Ini disahkan sendiri oleh penganjur mereka. So, what?. Well, bagi aku walau apa jugak alasan yang diberi dorang tak sepatutnya berbuat demikian dengan menyertai pertandingan atas hanya ingin memenangi wang tunai dan Samsung Galaxy Tab


Huhu, nampaknya isu ni tak diperbesarkan sangat. Aku tanya pakcik Google, haram takde sorang blogger gosip hiburan nak ulas kes ni. Ape citer beb. Haha. Obefiend mungkin ada jawapan di SINI


Sambil-sambil tu jangan lupa terjah SINISINI dan SINI jugak!


Shacklesmith : Setahu aku lah awek-awek kat Malaysia ni setakat layan beauty pageant dalam TV jer, tapi nak menyertai dah takdela minat pun apa lagi sejak tahun 1997 dulu atas fatwa JAIS (Selangor).


Kalau diikutkan saranan SALIMAH (diulang sekali lagi bukan Mak Cik Sarimah!) mereka juga mahu pertandingan ratu kebaya juga dihentikan kerana seolah-olah mempersendakan wanita.


Tapi bagaimana pulak dengan pertandingan Dewi Remaja anjuran Karangkraf?. Bukankah ianya turut melibatkan perkara yang sama walaupun bukan pertandingan ratu cantik kerana produk-produk kelahiran program ini banyak menimbulkan kontroversi dalam industri hiburan? Sekurang-sekurangnya awek Sarawak lima orang tu takdela kontroversi mana pun. Just my 2 cent of view..


My mind kept boggling................ about our society nowaday's~

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget