Tuesday, November 29, 2011

Nuffnang Ke Nak Pening?

SALAM MAAL HIJRAH



First of all, aku nak ucapkan Salam Maal Hijrah 1433 buat seluruh umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia. Aku akui mungkin sedikit terlambat untuk aku mengucapkan kepada korang pembaca semua. Yelah, aku ni bukan la rajin berblog sangat kalau nak dibandingkan dengan Cik Nisa yang suka menaip tu. Aku hanya menaip apa yang terlintas di fikiranku ini dan lantas aku kongsi kan bersama.


Diam tak diam dah setahun aku berblog semenjak November 2010 lagi, banyak pahit manis aku kongsikan bersama pembaca-pembaca setia dan jugak tak berapa setia dan mungkin tak setia langsung blog aku nie. Ada pengalaman aku catatkan dan ada yang aku mungkin terlepas untuk kongsikan bersama korang sekalian. Sebenarnya aku 'berhutang' satu entry dengan blog ni sejak dari Oktober lepas. Entry yang sebutkan tu mungkin sedikit panas dan aku rasakan entry paling panjang pernah aku karang.


KETAM ATAS TIMBANG



Entry tu agak menarik sikit sebab ada cerita mengenai gadis Libra dan apa istimewanya mereka di  mata lelaki berbintang Cancer seperti aku. Menghangatkan lagi posting tu, aku selitkan gambar blogger cum model Hanis Zalikha dan pelakon baru yang semakin meningkat naik iaitu Sarah Ali. Kenapa aku selitkan mereka sebagai penyeri entry aku itu?, kerana sesungguhnya mereka gadis berbintang Libra dan jugak dilahirkan pada tahun yang sama sepertiku iaitu tahun 1990!. Oh ya, adakah Shacklesmith menyimpan perasaan dengan gadis berbintang Libra?. Oh tidak sama sekali (Sila rujuk di SINI).


Sebenarnya aku tidak menyimpan apa-apa perasaan pada dorang pun beb sebab aku bukan lelaki miang. Tambahan pula siapalah aku di mata mereka hanya seorang jejaka biasa yang tak punya harta dan rupa. Tujuan aku menyelitkan mereka ke dalam entry tu adalah sebab  begini ceritanya. Pertama, berkaitan blogger Hanis Zalikha aku menceritakan bagaimana aku mengenali namanya ketika awal 2008 dahulu sewaktu beliau menyertai pertandingan Malaysian Dreamgirl (program ala2 ANTM) sebelum beliau dikenali sebagai blogger kehormat lagi. Disamping itu, aku turut menceritakan pengalaman aku sebagai seorang blogger (Ya, ini bukan blog aku yang pertama. FYI, aku dah mula berblogging di Wordpress pada tahun 2007 lagi).


Cerita kedua agak special sikit. Apa kena mengenanya aku dengan Sarah Ali?, kalau cik Hanis Zalikha tu boleh la jugak sebab dia pun blogger macam aku walaupun aku ni suam-suam kuku ajer beb. Tapi kenapa pulak dengan Sarah Ali wahai Shacklesmith oi??!!. Sebenarnya untuk pengetahuan korang aku mengenali namanya ketika membaca satu artikel di laman Gua.com.my pada Disember 2010 mengenai filem Songlap. Kemudian pada 19 April 2011 barulah beliau muncul dalam satu temuramah di akhbar sisipan Panca Indera Mingguan Malaysia. Selepas itulah nama beliau lekat dalam kepala otak aku sehinggalah wajah beliau diabadikan menjadi cover Panca Indera bertarikh 23 Mei 2011!. Aku jugak masih ingat apa yang ditemuramah oleh wartawan kepada beliau kat dalam dua entry newspaper tu.


Walau bagaimanapun entah mengapa AKU BOLEH TERLUPA nama beliau sehinggalah lebih sebulan setengah kemudian iaitu pada malam 10 Julai 2011 ketika sedang mengalamun tak tentu pasal dalam Twitter akibat terlalu bosan dengan Facebook aku telah secara randomnya membalas tweet's oleh seorang gadis yang aku ingat 'awek mix' manalah sebab muka beliau pun ada unique feature sikit. Selalunya dalam Twitter tu aku kalau aku tweet balik someone memang jarang di balas semula sebab aku pun main random jer. Kadang-kadang tak langsung tapi entah mengapa rajin pulak 'awek mix' balas balik kat aku. Maka seronoklah melayan beb, lagipun nasib baik AKU TAK TROLL kalau tak naya aku kena sound dengan dia malam tu. Aku tengok muka dia pun like someone that you shouldn't mess with. Habislah aku kena tibai kow-kow.


Nak dijadikan aku pun bukaklah page Twitter dia sebab nak tau sapa sebenarnya dia. Menggunakan link facebook yang dia bagi kat page Twitter dia maka aku pun tekanlah. Pergh, baru aku perasan rupanya beliau lah pelakon baru yang jadi cover Panca Indera hampir dua bulan sebelum tu!. Entah macam mana aku terlupa pun aku tak tau. Mungkin dalam kepala aku serabut dok memikirkan CGPA final semester yang bakal keluar ketika itu kot. 


Kalau nak tahu lebih mendalam tentang apa yang aku tulis dalam entry aku tu banyak lagi sebenarnya terutamanya pengalaman bertweeter dengan Sarah Ali yang bagi aku menggelikan hati kerana macam manalah aku boleh tak perasan dengan sapa aku tweet malam tu tu aduyai. Berat hati jugak aku nak melepaskan entry tu lagi-lagi melibatkan dua orang public figure. Lagipun siapalah aku ni kan hanya warga marhaen di bumi ini. Kalau korang nak jugak sila bagi tau kat komen di bawah. Kalau takde respon dari korang jugak jangan haraplah. Hahaha..


GARA-GARA NUFFNANG BIKIN AKU JADI PENING!


Hah, yang ni pulak cerita pasal Nuffnang. Ye, kepada warga-warga blogger Malaysia sekalian mesti kenal dengan advertising company ini bukan. Tak sah kalau ada blog tapi tak bubuh widget iklan ni.  Semua orang menanti duit yang bakal menanti kalau blog tu laku dan iklan tu di klik oleh ramai orang. Biasanya keuntungan blogger top akan dapat income lebih kurang RM100+ sebulan. Tu pun belum campur keuntungan daripada ChurpChurp lagi. Cuma sebenarnya apa niat Shacklesmith menyertai Nuffnang nie?, adakah ianya kerana nakkan untung semata-mata?. Oh bukan itu tujuan ku sebenarnya beb.

Hmm, bukan itu niat ku yang sebenarnya beb. Tujuan aku masuk saja sebab gara-gara terikut akan orang yang sakan meletakkan advertisement sebagai penghias blog. Jadi aku turut terjebak sama. Aku tak mengharapkan sangat income advertisement yang tak seberapa nie. Lagipun aku ni bukanlah top blogger macam Cik Hanis tu beb. Dan keje aku bukan suka menaip seperti Cik Nisa jugak.  Ingat, bahawa kami ni blogger dan kami bukan bekerja dengan pengiklan. Kami hanya ejen menyebarkan risalah komersial ajer bai.

Sebenarnya aku ikut Nuffnang ni sebab nak mengetahui statistik blog aku sebab kebetulan Nuffnang ni ada menyerdiakan carta graf dan carta pai dalam widget Analytics yang memudahkan blogger mengetahui berapa banyak visit's dia dapat dalam sehari dan seminggu sebab almaklumlah Blogger mana ada menyediakan khidmat statistik sebelum ni kalau nak dibandingkan dengan Wordpress. Dahlah aku ni kemaruk statistik jadi secara tak langsung tab widget Analytics ni memudahkan aku mengesan visitor's blog aku dalam sehari dan mengetahui 'siapa' sebenarnya pelawat blog aku.

Kadang aku tak sangka jugak selera pelawat blog aku boleh tahan jugak selera dorang. Ada yang suka fakta dan tak kurang jugak benda-benda 18SX!.  Yang ini adalah print screen analytics Nuffnang aku dua minggu sudah.


Fulamak beb, aku tak tau pe citer asyik nama Neelofa jer yang menjuarai carta keyword kat blog aku nie. Kalau sebelum ni cerita pergaduhan Neelofa dan Fazura, kini benda lain jadi santapan. Rasa-rasanya dah jadi blog utama dah blog Kerambit Assassin's ni di kalangan peminat Neelofa mencari gambar-gambar nya walaupun koleksi aku tak sehebat blog Abe Budiey dan Abe Nara. Ini semua gara-gara Nasi Kerabu 8 Riyal yang dimiliki oleh Neelofa agaknya yang membuatkan blog aku popular di kalangan peminatnya. Kalau aku gosipkan Neelofa dengan Khairul Fahmi (Apexs) konfem meletup punya beb sampai tercabut serban pok lebai di Kelantan sana nun. Ini pulak printscreen terbaru aku dapat kelmarin.


Pergh, yang ini buat mata aku terbeliak sampai tersembur keluar macam aku tengok gambar Neelofa 4 bulan sudah. Semuanya berkaitan dengan perempuan padahal jarang aku sebut pasal perempuan dalam blog picisan aku nih!. Tapi satu yang buat aku tersembur bijik mata adalah search keyword 'ratu bikini sarawak'!. Sejak bila aku cover pertandingan ratu bikini sarawak pun aku tak tau sebab aku ni bukan gila pertandingan ratu cantik. I am no beauty pageant fetish dudes like those Latinos and Filipinos hunk's. Adakah ini berkaitan dengan kes LIMA GADIS YANG DISOALSIAT OLEH JAIS (SARAWAK) KERANA MENYERTAI PERTANDINGAN MISS BORNEO? Entry blog adalah yang paling hangat sejak seminggu lalu. Betul ker sebab aku tak jumpa langsung gambar bikini mereka yang sememangnya tak wujud langsung tu!. Jika benarlah maka aku ingin memohon maaf kepada mereka 'membahankan' mereka tempoh hari. 

Untuk pengetahuan korang sepanjang aku menyiasat kes ni aku menemui satu blog (SINI) milik salah seorang peserta pertandingan ratu cantik Miss Borneo itu yang dikenali sebagai Daynah (bukan nama sebenar). Atas keberatan ini aku ingin memohon maaf kepada beliau jikalau beliau perasan dan terasa hati akan entry aku tempoh hari tu.  Bukan niat aku nak memburukkan beliau dan empat lagi contestant, cuma sekadar berkongsi pendapat saja dengan orang ramai. Aku jugak memohon maaf kepada gadis sana yang aku kenali secara peribadi. Sebab tu lah aku tak link kan entry berkenaan dalam Facebook tempoh hari. 

Okey sekianlah entry aku kali ini buat pelayar-pelayar maya yang sudi membaca entry panjang aku ni. Terima kasih aku ucapkan kepada anda semua. PEACE. Walahualam

Shacklesmith : Entry yang semalam kusangka pendek, rupanya boleh tahan panjang jugak beb!.

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget