Wednesday, June 15, 2011

Kecelaruan Identiti.. Wujudkah Bangsa Malaysia??

           Kecoh minggu sudah pasal seorang YB muda Hannah Yeoh nak mendaftarkan anak perempuannya yang baru dilahirkan sebagai bangsa 'Malaysia'.  Pada pendapat akulah, dalam pembentukan sesebuah negara memanglah bangsa Malaysia itu wujud tapi bukanlah sebagai identiti kaum. Namun yang menjelikkan apa sebab nak dia dan suaminya nak membubuhkan nama kaum anaknya sebagai bangsa 'Malaysia'. Kenapa nak kontroversi?. Kadang-kadang aku kesian jugaklah kepada anaknya, Shay Adora Ram. Mana taknya, baru jer keluar dari perot emaknya. Terus dijadikan bahan untuk kepentingan politik. Cuba saudara sekalian fikir sejenak, adakah benar-benar wujud apa yang kita kata sebagai 'bangsa Malaysia'?. Renungkan persoalan di bawah wahai saudaraku sekalian.

Siapa Orang Malaysia tu?
What then is the Malaysian race? 
What language should a Malaysian speak? 
What culture and mannerisms? 
What shared values and philosophies? 
What inner-consciousness? 
What sense of shared identity
What sense of shared destiny?
 Layakkah mereka memperjuangkan untuk menghapuskan kotak kaum di dalam borang pendaftaran kelahiran anak sedangkan parti yang dia (Hannah Yeoh) perjuangkan sendiri adalah parti yang memperjuangkan sekolah berasaskan bahasa ibunda sehingga bahasa tersebut lebih diutamakan dari bahasa kebangsaan?. Adakah wujud apa yang dinamakan sebagai 'bangsa Malaysia' sekiranya sekolah sebegini dibenarkan berkembang biak di bumi Malaysia?. Ikuti statement bangang yang dikeluarkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

“Forcing Hannah and Ramachandran to choose either Indian or Chinese is repugnant when they just want their child to be known as Malaysian,” Lim said.
“By deliberately forcing us into ethnic boxes BN is not celebrating diversity nor creating a common Malaysian identity, but opportunistically playing divide-and-rule politics,” the Penang chief minister added, criticising the ruling Barisan Nasional coalition.(sumber The Star, June 9)
Banyak negara di dunia menyediakan kotak kaum tersebut bertujuan untuk memudahkan statistik tapi adakah ianya menyebabkan dasar pecah dan perintah. Hanya golongan yang KIASU saja percaya kenyataan yang sedemikian. Yang menjadi punca perpecahan kaum sekarang adalah sekolah dan akhbar vernakular!. Inilah media utama menyuburkan sikap perpercahan ini. Tanda bangsa pada IC takkan memberi sebarang kesan kepada perpaduan kaum melainkan sikap yang ditunjukkan bangsa tersebut kepada dasar pendidikan.

Berbalik kepada YB muda berkenaan, selepas gagal mendaftarkan bangsa anaknya maka teruslah beliau mendaftarkan anak sebagai bangsa Cina sedangkan suaminya yang merupakan bapa kepada anak tersebut berbangsa India?. Ini menimbulkan persoalan, apakah surname anaknya sedangkan kaum Cina memang ditentukan melalui surname-nya. What Chinese surname she should be carrying if her father wasn't a Chines at all?. Sepatutnya, apa saja bangsa adalah hendak ditentukan dengan bangsa bapanya dan bukan bangsa ibunya melainkanlah sudah melangkau beberapa generasi melalui proses perkahwinan. Apakah perasaan anda jikalau anda suaminya kerana keturunan itu dianggap maruah bagi anda.

Shacklesmith : Inilah yang dinamakan HIPOKRIT!!! Nak jadi satu bangsa tapi sekolah perkauman taknak pulak dihapuskan.

No comments:

Cool Link's Mesti Clicks!

SocialPromoter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masuk Jangan Segan-Segan

Nak Ke Mana Pulak Tu?

Jangan Ke Mana-Mana!!

Wibiya Widget